Kass borrkrona Rantanen 205? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass borrkrona Rantanen 205?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Prova att rikta den med en isskopa!

Ska vara ganska enkelt ..
    Senast ändrad av martinus; 2012-12-28, 18:26.

Kommentera

Han har nog dunkat den "anings" hårt i isen så vinkeln blivit skev som sagt. Finns massor om något verktyg på forumet, IcePal skapat av EdgePal. Kolla på det.

Kommentera

Tycker det låter ganska märkligt att kronan ska bli så skev. Har själv "misshandlat" min under många år men den funkar fint. Knackar den alltid mot isen när det byggt på för mycket is runt skären och har inte fått några skador på kronan.
        Men jag skulle inte ge mig på att försöka fixa det själv. Kolla med sliperiet vad de kan göra. Det kan ju faktiskt hända att din polare bara gjorde kronan slö genom att komma åt en sparkmed, en sten eller nåt annat och att sliperiet varit mindre noggranna när det gjort sitt jobb? Kanske har de en praktikant inne

Kommentera

Jag har ju hört att dom kan vara känsliga (och dyra!!) så därför har jag personligen varit väldigt försiktig. Skall nog ta en sväng till fiskebutiken där jag köpt det och fråga vart dom skickar det, så man kan prata med slipfirman direkt. Ja dom kanske inte kollar så noga på sådana "defekter". Bara det blir vasst så räcker det kanske kan dom tycka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
            Han har nog dunkat den "anings" hårt i isen så vinkeln blivit skev som sagt. Finns massor om något verktyg på forumet, IcePal skapat av EdgePal. Kolla på det.
            Har läst lite tidigare om detta verktyg. Frågan är om det funkar så bra om vinkeln inte stämmer? känns mer som man slipar den befintliga?

Kommentera

Det hjälper inte att slipa om kronan är skev.

Kommentera

Nu är det väl inte så att kronan har blivit skev utan den absolut yttersta biten på eggen har böjt upp sig och är det ett rött skär så är sannolikheten stor att det går bitar ur den om man försöker böja tillbaks den.
                Edge pal är ett bra slipsystem och du kan även lägga om en vinkel lite grand,men det tar tid i så fall,verktyget är mer tillverkat för att underhålla skäret och skärpa det när det blivit slött...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  Nu är det väl inte så att kronan har blivit skev utan den absolut yttersta biten på eggen har böjt upp sig och är det ett rött skär så är sannolikheten stor att det går bitar ur den om man försöker böja tillbaks den.
                  Edge pal är ett bra slipsystem och du kan även lägga om en vinkel lite grand,men det tar tid i så fall,verktyget är mer tillverkat för att underhålla skäret och skärpa det när det blivit slött...
                  Ja det är förmodligen bara den yttersta biten, och ja det är ett rött skär.
                  Att Edge pal är bra tvivlar jag inte på, men knappt värt att köpa det bara för att testa ifall det kan rädda min krona. Men å andra sidan sett så kommer man aldrig mer behöva lämna in det på slipning igen när man har ett sådant.

Kommentera

Lämna in den till Totta så slipar han det med nån gammal slö fil!
                    http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jutt Visa inlägg
                      Ja det är förmodligen bara den yttersta biten, och ja det är ett rött skär.
                      Att Edge pal är bra tvivlar jag inte på, men knappt värt att köpa det bara för att testa ifall det kan rädda min krona. Men å andra sidan sett så kommer man aldrig mer behöva lämna in det på slipning igen när man har ett sådant.
                      om du nu inte lånar ut den till denna kompis igen,eller borrar i en sten....jag har en ice-pal (edge-pal) byt till en utbyteskrona det tar alldeles för lång tid att slipa om vinkeln med den om den är mycket förändrad,sen kan du köpa en ice-pal senare,när du behöver, för underhåll av alla dina skär när de blivit vanligt slöa...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      304 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      187 visningar
                      0 gillar