Ismete set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete set

Kan någon rekommendera ett bra set för ismete? Det är helt nya marker för mig. Kommer förmodligen lida av grav fiskeabstinens när isen lägger sig så det är bäst att komma ut på lite gäddmete.

Hur kommer det sig att ismeterullar är så billiga?
    Bloggen | Portfolio

Första frågan tycker jag är svår, det finns många ihopplockade set. Priserna skiljer sig otroligt mycket. Sen beror det på om du vill ha vänstervevade eller högervevade rullar. Vänstervevade finns nästan inte alls.
    Här är ett set med hyfsade rullar i alla fall

Andra frågan är enkel. Ismeterullarna från RT, Kinetic och allt vad de heter är helt enkelt så dåliga att de knappt går att använda till annat än att veva upp ismetefisk med. Då jämför jag med "riktiga" multirullar så klart, som är bra mycket dyrare. Så en ismeterulle som kostar någon hundring är inget att ha till annat än ismete och knappt ens det imo.

Kommentera

Skulle aldrig använda billiga rullar till ismete, har gjort det en gång, och aldrig mer.
      Det är så att fiske på vintern ställer högre krav på att man har bra utrustning.
      Använd dina vanliga rullar. sen så om man lägger mycket tid på ismete så kan man skaffa räkneverksrullar,
      Som jag tycker är riktigt smidiga till ismete.

Kommentera

Det var det jag misstänkte, att de billiga rullarna faktiskt är skit. Och jag behöver vänstervevat dessutom.

Jag ska skaffa fyra trollingspön till nästa år med räknerullar. Det låter som att det är en god idé att slå två flugor i en smäll? Dock så borde det se lite konstigt ut med en stor räknerulle på ett lite fjuttigt ismetespö. Hade gärna velat ha mindre multirullar.
        Hur tål rullarna när det fryser?
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag vann ett "set" på en fisketävling och började således ismeta förra säsongen, ett spö duger ju inte så jag köpte så många spön jag hade multirullar till!

Små lågprofilare för vertikalfisket, mellanstora rundrullar (ambor, 5000 size), en 6500 rulle, en revo toro 61 och en amba 7001i.

Jag förederar samtliga av mina andra rullar före den kinectrullen jag hade på settet... Den är den enda rullen som jävlats och är kass...

Att drilla med min 7001i laxrulle på ett litet ismetespö var inga problem alls! Faktum är att det bara var skönt med storveven och greppet som jag endå var van. Jag tycker således inte att det kan bli för stora rullar till ismetet.

Angående räknerulle så är det säkert nice, men personligen springer jag alltid omkring med mitt ekolod då jag pimplar/ismetar. Det ger mig fördelen (inbillar jag mig) att alltid kunna lägga några beten mitt i betesfiskstim eller på samma nivå som betesfisken (som brukar synas ganska frekvent i dom sjöarna jag fiskar i på mina spots). Det är riktigt effektivt i alla fall.
          Senast ändrad av hewzter; 2013-10-21, 14:44.

Kommentera

Vad för ekolod springer du omkring med?

Någon som kan rekommendera schyssta räknerullar som är vänstervevade och inte kostar hur mkt som helst?
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
              Vad för ekolod springer du omkring med?

Någon som kan rekommendera schyssta räknerullar som är vänstervevade och inte kostar hur mkt som helst?
              Okuma magda pro 20DLX, http://www.ofc.nu/okuma-magda-pro-ma...714-c-195.aspx

Körde jag med på två spön i vintras, funkade väldigt bra. Vet att många använder dessa. Finns nog billigare på ebay.

Kommentera

Kan rekomendera okuma cold water storlek 20. Finns i vänstervevat. Kostar runt 1000kr/st.
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Okuma Magda tycker jag är en riktigt bra ismeterulle. Största fördelen med dom är att de har "lättstartad" knarr. Nu ismetar vi iofs mest gös och de kan spotta om de känner motstånd i linan.
                  Använder även en del andra rullar och favvon är en Ambassadeur 5500 LC men denna är knarren för trög på så den får köras utan. Men det är en riktigt skön rulle i lagom storlek.
                  Vid kyliga dagar eller vid häftigt väderomslag kan en del rullar frysa ihop. När det gäller Okuma har vi haft mest problem med DX-rullarna, alltså de med kullager medan de äldre D-rullarna med bara bussningar verkar tåla hur många minus som helst.
                  //Micke

Kommentera

Lånar tråden, kan nån tipsa om en haspelrulle till ismete? Eller kan man ta vilken som helst?
                    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
                    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    224 visningar
                    0 gillar