Jaw Jacker, en boltrig för isfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jaw Jacker, en boltrig för isfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jaw Jacker, en boltrig för isfiske?

Hjo.

Hyffsat insnurrad i amerikanskt isfiske som jag har blivit, har jag nu tagit steget över till den mörka sidan och beställt bl.a. ett par Jaw Jackers, primärt tänkta för lite regnbåge från Ockelboisarna om nån månad o en halv.

Enkelt beskrivet; En spöställning som håller spöt, och här kommer det, oxå gör mothugget!

Nu riktigt hör jag hur de renodlade, nobla, ädla, sportfiskarna, riktigt vrider sig i plågor vid blotta tanken. Men den bottenmetande karpmetarens boltrig då tänker jag? 90 gram bly som krokar fisken varpå man lyfter spöt o börjar dansa. Magnumwobblern med 3 st 3/0 or trollade i 2 knop då? En gädda som hugger krokar ju sig själv o man lyfter spöt ur spöhållaren o börjar dansa.

Nå? Åsikter?
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Har sett den där också och det ser intressant ut för regnbågefiskaren. Tänker mig också att isfiske efter abborre vore smidigt, som du säger så är det att likna med en boltrigg åtminstone lite grann. Abborren är ju notoriskt spottande av betesfisk, så många gånger som man fått fäll på ismetet och sprungit fram för att sen se en mört med typiska abborrehuggmärken.

Det finns garanterat de som tycker det är fuskigt att fiska med dessa, men det tycker inte jag. Som sagt använder ju andra fiskare sig av självkrokande metoder, och att den här gör "mothugg" ska väl inte anses som mindre fiskemannamässigt.
    Hoppas du blir nöjd.

Kommentera

Jag ser faktiskt mest fördelar med att ha automatiskt mothugg när jag tänker efter. Det borde ge färre djupa krokningar på regnbåge. Om det går att justera utlösaren tillräckligt löst så tror jag det kan vara gångbart för abborre också. Går den att ställa riktigt hårt kan det nog funka på gädda.

Kul! Lägg gärna in en rapport på hur du tycker de fungerar när vi fått is.

Kommentera

Förutom regnbågen hade jag just tänkt testa på abborre samt nåt försök på klassiska djupkrokaren lake.

Men det ÄR ju ett sportfiskigt dilemma. Jag menar, om jag ställer ut 5 polare som står med varsitt spö i handen o som sen gör mothugg när det hugger för att sedan lämna över till mig så att jag får veva in.

Fan. Nu trillade jag in i en vad är sportfiske o vad är annat...

Men kul är det nog. 5 st Jaw Jackers över ett hett storabborrområde med 7-9 cm´s mörtar tacklade på en enkelkrok...
        [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
        -Ta med skräpet hem.
        -Var ödmjuk.
        -Njut. Sluta hetsa o stressa.
        -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Superbra att folk vill vara rädda om fisken och minska djupa krokningar på div. vis tycker jag. Lake går dock utmärkt att fiska med lååååånga hair rigs.
          sigpic

Kommentera

Hmmm....ser intressant ut...men en sån kan inte vara svår att tillverka själv....och jag som hade att göra ändå...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
            9 svar
            335 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
            8 svar
            224 visningar
            0 gillar