Pimpel lina. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpel lina.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpel lina.

Hej på er . vad skall jag ha för lina på mina pimpel spön har Stroft lina men den fjädrar lite väl mycket tycker jag.
    Vad använder ni? och fungerar flätlina på vintern?

Med vänlig hälsning Mattias.

flätlina funkar bra på vintern.....tills det blir några minusgrader.... själv använder jag uteslutande nylonlina på vintern....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Titta på nanofil om du vill ha en stum lina som fungerar på vintern. Brukar köra 0,18-0,20 med tre meter Stroft närmast pirken för att inte få helt stum drillning.

Kommentera

Jag fiskar primärt stumlina, bytte på alla mina rullar förra året till "Fireline micro ice fused crystal" - det är den bästa linan jag testat hittils. Lika bra som nylon gällande isbildning och med ett modernt fint pimpelspö med skön aktion och en sweet UL rulle tycker jag känslan är otroligt mycket direktare med stumma linor. Jag använder dock tunn nylon till ett spö och det är spöt med mormyska topp med en liten metallring som annars nöter av firelinen.

Jag gillar inte nanofilen, testade den men den håller för dåligt. Och obehandlade flätlinor (utan plastcoating) drar på sig för mycket is.

Kommentera

Har också funderat på val av lina. Men jag var inne på att köpa just Stroft lina...

Har även tittat lite på denna http://www.sporting.se/fiskeprylar-f...aid-006/13406/ , någon som har testad den?

Kommentera

Ursprungligen postat av Dh9002 Visa inlägg
            Har också funderat på val av lina. Men jag var inne på att köpa just Stroft lina...

Har även tittat lite på denna http://www.sporting.se/fiskeprylar-f...aid-006/13406/ , någon som har testad den?
            Ja, provade den en säsong. Har provat Fireline Micro Ice också men tyckte bara de var marginellt bättre än andra flätlinor. Det kanske är en smaksak. Kan tillägga att jag inte fiskar med haspel på vintern utan lägger alltid linan på isen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
              Ja, provade den en säsong. Har provat Fireline Micro Ice också men tyckte bara de var marginellt bättre än andra flätlinor. Det kanske är en smaksak. Kan tillägga att jag inte fiskar med haspel på vintern utan lägger alltid linan på isen.
              Lägger man linan på isen fungerar nog enbart nylon (hyffsat)...

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
                Lägger man linan på isen fungerar nog enbart nylon (hyffsat)...
                Tycker som sagt att Nanofilen fungerar lika bra, men den tappar drastiskt hållfasthet om den får skador som du också märkt. Ser linan skadad ut eller om den fått en ofrivillig knut så måste man kapa. Gör man det så upplever jag att linan fungerar jättebra. Upplever att livslängden på Nanofil i praktiken blir ungefär som nylon, dvs linan håller en säsong.

Kommentera

Jag gjorde misstaget att spola flätlina på ett av mina pimpelspön en gång.. Har gul stroft 0.20 på alla spön nu.. funkar fint för mig. Fiskar mest mellan 1-8m
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                    Jag gjorde misstaget att spola flätlina på ett av mina pimpelspön en gång.. Har gul stroft 0.20 på alla spön nu.. funkar fint för mig. Fiskar mest mellan 1-8m
                    Har också provat flätlinor av flera fabrikat men kommer alltid tillbaka till Stroft GTM. Den i mitt tycke klart bästa linan för vinterfisket. Att den inte är så förbannat stum och det faktum att den klarar temperaturer långt under smärtgränsen för vinterfiske är definitivt ett jätteplus. Att den dessutom är den bästa nylonlinan är ytterligare en anledning till att använda den.

Trådstartaren tycker visserligen att den "fjädrar" för mycket och söker tydligen efter något annat t ex någon flätlina men jag är av den uppfattningen att det just faktum att den inte är helt stum är ett av det viktigaste argumenten för att använda nylonlina. För stum lina, stor fisk och iskanter är ingen optimal kombination vid vinterfiske. Däremot är det ett framgångsrecept om målet är att mista drömfisken!

//Tantor
                    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                    8 svar
                    239 visningar
                    0 gillar