Funderar på att köpa ett ekolod till isfisket , det jag har i båten drar 0,8 ampere och kräver ett batteri på flera kg så det är för tungt . Någon med egen erfarenhet som kan tipsa om lämpligt lod ? helst skall givaren vara plan så man kan se igenom tunn is .Små svartvita lod drar ca 0,1 A men jag vet inte om de fungerar tillräckligt bra .
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Is ekolod
Collapse
X
-
jag har fiskat med ekolod från isen i flera år nu och i stort sett alla runt mig i min krets gör nuförtiden samma sak.
Jag skulle varmt rekommendera endera
Humminbirds 5/600 serie eller
Lowrance 5" loden (5-serien)
Ska du snåla är det billigaste lodet jag kan reka lowrance elite 4x som är ett tillräckligt bra ekolod som har skvallerfönster (viktig funktion!) - bristen är dock en alldeles för liten skärm.
Nu på slutet har dom flesta runt mig köpt humminbird 678 eftersom dom gått att få tag i till riktigt bra priser.
Både lowrance och humminbird säljer isgivare vilket är något man kan bygga själv av en sommargivare på olika sätt, men en isgivare vet man alltid hänger perfekt balanserad vågrätt och ger en rak stråle, till skillnad från att böka runt med en egen moddning (något dom flesta, mig inkluderad, lessnar ganska snabbt på...).
-
Hej. Har du mätt upp 0,8A eller läst i manualen? Till mitt Lowrancelod så är förbukningen i manualen maxförbrukning, dvs med full bakgrundsbelysning och allt igång (otydligt så jag frågade Lowrance om det). Stänger man av belysningen eller minskar den drar lodet mycket mindre ström.
Kommentera
-
Jag har mätt upp den och med normal belysning så är det 0,8A , minskar jag belysningen så sjunker det något .
Däremot blir det inte lägre med svart bakgrund ? mitt lilla skrivbords batteri på 5Ah räcker i 3 timmar . Det borde räcka längre men teori är en sak och praktik en annan.Senast ändrad av RK99; 2015-01-10, 13:40."HalvDan var här"
Kommentera
-
Hva er det du vil oppnå og på hvilke dybder? Tradisjonelt isfiske i ferskvann setter egentlig lave krav til ekkoloddet. Årsaken er at "problemene" fra båtfiske er borte. Med det mener jeg at du/ giveren sitter i ro og at vannmassene under er stabile, samt at dybdene er moderate og stabile (per hull). Så hvis målet er å feks pimple abbor eller tilsvarende fiske på 2-10 meters dyp så kan nær sagt ethvert ekkolodd på markedet brukes til det. I likhet med de andre ville jeg også gått for et som har realtidsvinduet, men hvis målet først og fremst er å se om det står fisk i hullet trenger du egentlig ikke det heller.
Selv min Lowrance HDS 8 med 8,4" skjerm og diverse utstyr tilkoblet drar ikke 0,8A så lenge lysstyrken ikke er kjørt opp på maks. Men det som drar strøm er GPS og skjermstørrelse, så dropper du GPS og går ned på skjermstørrelse så faller forbruket. Uten at jeg har målt, vil jeg også anta at ekkolodd med CHIRP har et noe høyere strømforbruk enn modeller som bruker låst frekvens.
Kommentera
-
Jag kör på ett lowrance 4x elite hdi som jag har ett 7,2mah blyack från biltema inbyggt i en batteribox även den från biltema. Det fungerar bra för mig och är inte särskilt tungt. Jag har den nästan uteslutande stående i min ispulka dock!Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
253 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()