Bra stövlar till isfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra stövlar till isfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla bra kommentarer!

Någon som testat Avignon Ridge? De är också klassade till -60 och jag tycker modellen ser intressant ut på bilderna.

Ska åka förbi nån butik i veckan och kolla lite olika varianter live.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Använder "Kamik Goliath 1" sen 8 år tillbaka.

Har varit ute på isen i timtal och pimplat vid flera tillfällen då kvicksilvret varit på fel sida av -25 sträcket med endast ett par lite tjockare ullstrumpor i stöveln och har aldrig frusit om fötterna. Till saken hör att jag har gikt och dessutom diabetes så cirkulationen har definitivt varit bättre men detta har inte varit några problem i dessa fantastiska stövlar.
      Visst, de kan av "sillmjölkar" upplevas en aning tunga men om en gubbe som jag med mina tillkortakommanden vad gäller ålder, övervikt, bristande kondition och sjukdomar inte påverkas nämnvärt negativt av detta kan detta med vikten på stövlarna lämnas därhän.

Kanadensarna kan det här med stövlar för vinterbruk. De är i mitt tycke en bra investering om man vill ha något varmt och stabilt på fötterna vid isfisket. Lättviktsstövlar som många gillar är inget för mig då de, i mitt tycke, tenderar att bli sladdriga och instabila efter ett tag åtminstone om man likt mig är av den tyngre övertygelsen.

//Tantor
      [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
        Tack för alla bra kommentarer!

Någon som testat Avignon Ridge? De är också klassade till -60 och jag tycker modellen ser intressant ut på bilderna.

Ska åka förbi nån butik i veckan och kolla lite olika varianter live.
        Han har:

Kommentera

Du har missat Goliat stöveln tror kamik är tillverkare minns inte riktigt. Köpte mina på sportfiskeboden i Täby.
          Nåt varmare hittar du inte hundförare i Alaska använder sånna klarar ned till -40 klockrena till båtfiske i november.

Mvh Fredrik

Kommentera

Baffin Titan -100 har jag kört i flera år nu, ruskigt varma då man sitter helt still. klarat fiske i -30 med dom på fossingarna.

tyvärr verkar det vara svårt att få tag i dom numera, jag hade tex gärna köpt ett par nya innerskor (slarvade med att ta ut och torka dom för många gånger så dom är inte riktigt lika bra längre)
            Senast ändrad av hewzter; 2016-01-18, 12:12.

Kommentera

Jag har de som ser ut som Jay Sport: http://www.muckbootcompany.se/catego...category_id=11 De hette arctic sport när jag köpte dem. Skönt med högt skaft, det bidrar definitivt till att man håller värmen. De har dessutom tjockare sula än ex. power boots, skönt. Kan verkligen rekommendera dem. Promenerade lite i helgen när det var runt -12, då var de på gränsen till för varma. Jag har ganska lätt för att frysa om fötterna, men har aldrig frusit i dessa.

Kommentera

Använder fortfarande mina Nokia Tuura som närmar sig 30 år när det är kallt o torrt, tunna sockor, raggsockor och filtsulan funkar kanon enligt mig. Använde den kombon senast igår när vi hade -16 vid utgång och frös inte det minsta. Dock har det blivit någon mindre spricka i gummit så vid vatten på isen får det bli andra skodon. finns definitivt ingen anledning att klaga på kvaliten när de hänger med efter närmare 30 år!

Kommentera

Ofc har Abu liknande P.Orginal till bra pris.

Kommentera

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
                    Ofc har Abu liknande P.Orginal till bra pris.
                    http://www.ofc.nu/abu-garcia-nordic-...003-c-347.aspx
                    Bra pris men låter sådär med storleken.
                    Annars verkar sulan grövre en original med.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
                      Använder fortfarande mina Nokia Tuura som närmar sig 30 år när det är kallt o torrt, tunna sockor, raggsockor och filtsulan funkar kanon enligt mig. Använde den kombon senast igår när vi hade -16 vid utgång och frös inte det minsta. Dock har det blivit någon mindre spricka i gummit så vid vatten på isen får det bli andra skodon. finns definitivt ingen anledning att klaga på kvaliten när de hänger med efter närmare 30 år!
                      Hej Fiskarlennart;

Mitt första par Nokia Tuura köpte jag av Kurt Fernström (in memoriam) hos Fiskarnas Redskapshandel senhösten 1982. Dessa gamla Nokia-stövlar, som idag är helt blankslitna på undersidan och därmed fartmässigt borde fungera nästan lika bra på icke snötäckta isar som långfärdsskridskor, har numera ersatts av helt nya Nokia Tuura...

Sprickan i gummit på dina egna Nokia Tuura kan du reparera lika lätt som bröderna Fåglum lagar "punkan" på en cykelslang. Läs här .. https://rigmormortis1998.files.wordp...punktering.pdf ...

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      297 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      179 visningar
                      0 gillar