Förbättringar inför pimpelfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbättringar inför pimpelfisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ett ärligt svar från dig nu om du nu kör med sådana pirkar. I jämförelse med andra pirkar vad gör den speciell? Vad är bra med den? Finns hur många pirkar som helst, nästan att man vill
    köpa en av varje och testa varenda en

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg

      Tackar! Kloka ord. Ska testa att köpa 0,14 och 0,16 linor. Napp indikator, något att ha eller inte? Har mjukt VM pimpelspö, ibland känner jag inte av att jag har fisk på kroken utan känns när man ryck. Kör med 205mm borr, riktigt jobbigt att borra med sådan stor borr och med tanke på att jag borrar över 50 hål, ibland tar jag 15 sekunders vila medan jag borrar. Ska satsa på en 150mm borr som jag hitta nyligen. Något annat du kan tipsa om? Utrustning osv? Är det värt eller inte värt att köra med mormyska under tävling?
      115 mm Rantanen var det som gällde i borrväg då. Jag har min kvar, den går inte att ha sönder. Idag hade jag köpt en Heinola. 150 mm är för stort för tävlingsfiske.

      Mormyska är en helt egen disciplin, men det kan funka om det är vrickat trögt. Ofta är det dock bättre att försöka hitta några fiskar som är i stöten. Leta djupare, grundare, leta upp ett eget ställe. Ett träd som fallit ut i vattnet etc. Mormyska går för långsamt.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg

        Ett ärligt svar från dig nu om du nu kör med sådana pirkar. I jämförelse med andra pirkar vad gör den speciell? Vad är bra med den? Finns hur många pirkar som helst, nästan att man vill
        köpa en av varje och testa varenda en
        Tyngden koncentrerad till nedre änden = den sjunker ganska rakt ner = viktigt om du vill få ner den fort och det vill du.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg

          Ett ärligt svar från dig nu om du nu kör med sådana pirkar. I jämförelse med andra pirkar vad gör den speciell? Vad är bra med den? Finns hur många pirkar som helst, nästan att man vill
          köpa en av varje och testa varenda en
          ja....ibland...mest fiskar jag balanspirk i dag då tävlingsfisket ligger på hyllan....se lejestrands svar angående varför såna pirkar används....
          som lejestrand tillverkade jag oftast mina egna pirkar när jag tävlade...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

            Tyngden koncentrerad till nedre änden = den sjunker ganska rakt ner = viktigt om du vill få ner den fort och det vill du.
            Det sant! Får väl ta en runda till fiskeaffären och eventuellt beställa lite!

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg

              Ett ärligt svar från dig nu om du nu kör med sådana pirkar. I jämförelse med andra pirkar vad gör den speciell? Vad är bra med den? Finns hur många pirkar som helst, nästan att man vill
              köpa en av varje och testa varenda en
              Ett bra budgetalternativ är Fladens Jensapirk

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                Ett bra budgetalternativ är Fladens Jensapirk
                troligen...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #28
                  Pipa fiskade jag med på den tiden jag tävlingspimplade, som tidigare nämnts, det är av yttersta vikt att få ner grejerna fort igen på stimmet, inte en pirk som dansar iväg, inte för tävlingspimpel iallafall. Apterad med hemmagjorda guldkedjor i rätt längd och lyskrok i strl 16. Hade ett dussin exakt likadana spön men olika lyskrok bara. Skiljer ofta en del på vattenkvalitet, men även dag till dag.. Maggot, nej det skall man inte behöva på abborre, det tar för lång tid att agna på krokarna. Det handlar om hastighet. Har vunnit och/eller ikring utan maggot flera ggr. Ofta massor med borre i påsen, men sällan större än 250 gram.

                  Vill dock påpeka att det är länge sedan, då tävlingspimpel inte går ihop med mina moraliska värderingar ang fiske idag.
                  http://mortasfiske.blogspot.com

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                    Pipa fiskade jag med på den tiden jag tävlingspimplade, som tidigare nämnts, det är av yttersta vikt att få ner grejerna fort igen på stimmet, inte en pirk som dansar iväg, inte för tävlingspimpel iallafall. Apterad med hemmagjorda guldkedjor i rätt längd och lyskrok i strl 16. Hade ett dussin exakt likadana spön men olika lyskrok bara. Skiljer ofta en del på vattenkvalitet, men även dag till dag.. Maggot, nej det skall man inte behöva på abborre, det tar för lång tid att agna på krokarna. Det handlar om hastighet. Har vunnit och/eller ikring utan maggot flera ggr. Ofta massor med borre i påsen, men sällan större än 250 gram.

                    Vill dock påpeka att det är länge sedan, då tävlingspimpel inte går ihop med mina moraliska värderingar ang fiske idag.
                    Tackar! Ska ner till fiskeaffären idag och kika på lite olika pirkar och jämföra.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    569 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X