Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flashieboy
    replied
    Ska lägga ut min första mörtstuga idag, planen är att den ska ligga i en brant ner till ett djup på 18 meter, hade tänkt att lägga den på runt 8 meter där jag vet att det står mkt småfisk på sommar/höst..

Återkommer med resultat...

Lämna en kommentar:

• Gädd_kungen
    replied
    någon tråkig skäj hade vittjat i mun idag surt.. skam den som ger sig..

Lämna en kommentar:

• Elversson
    replied
    Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
    Okey , ioch med att jag är ny på att fiska mört så vet jag inte vad dom står riktigt .. Men ska lägga nära en vass nu . Där finns det iaf mört på sommaren . Men som sagt , kanske ska vänta yttliggare någon vecka nästa gång ??? Nu fick den ligga 1 och en halv vecka utan resultat..
    Mäskade du ofta runt hålet ?
    Gör så, men tänk på att dom gärna flyttar sig lite och inte alltid står på samma ställe sommar som vinter.

Förra året var första gången jag hade mörtstugan på det ställe jag har nu, då mäskade jag inget, jag satte direkt ut mörtstugan. I år har jag satt ut stugan ca 1 månad tidigare än förra året, därför mäskade jag lite före och då mäskade jag på tre ställen runt platsen jag tänkte sätta stugan. Mäskade vid två tillfällen under en vecka före showtime

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av Elversson Visa inlägg
    Har du testat samma ställe förut? så du vet att det rör sig mört där? (även vintertid)
    På stället jag har mina får jag mäska och ha mina stugor ute ca 2-3 veckor innan de börjar leverera. Antar att de måste hitta dit och lära sig att det finns mat där först. Förra året t.ex tog det ca 2 veckor innan jag fick fisk, då fick ja ca 5-10 st per gång. Sen ökade det stadigt och framåt vårn när det var dags att ta upp dom hade jag runt 100 varje gång.

Så om du vet att det rört sig fisk där förr så behöver du nog bara vänta ut dom.
    Okey , ioch med att jag är ny på att fiska mört så vet jag inte vad dom står riktigt .. Men ska lägga nära en vass nu . Där finns det iaf mört på sommaren . Men som sagt , kanske ska vänta yttliggare någon vecka nästa gång ??? Nu fick den ligga 1 och en halv vecka utan resultat..
    Mäskade du ofta runt hålet ?

Lämna en kommentar:

• Elversson
    replied
    Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
    Vittjade mina 2 stugor idag .
    storfångt = 1 borre.......
    Vet inte vad jag ska ta mig till .
    Har ett till ställe o testa, hoppas det ger mer än en borre
    Har du testat samma ställe förut? så du vet att det rör sig mört där? (även vintertid)
    På stället jag har mina får jag mäska och ha mina stugor ute ca 2-3 veckor innan de börjar leverera. Antar att de måste hitta dit och lära sig att det finns mat där först. Förra året t.ex tog det ca 2 veckor innan jag fick fisk, då fick ja ca 5-10 st per gång. Sen ökade det stadigt och framåt vårn när det var dags att ta upp dom hade jag runt 100 varje gång.

Så om du vet att det rört sig fisk där förr så behöver du nog bara vänta ut dom.

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Vittjade mina 2 stugor idag .
    storfångt = 1 borre.......
    Vet inte vad jag ska ta mig till .
    Har ett till ställe o testa, hoppas det ger mer än en borre

Lämna en kommentar:

• Gädd_kungen
    replied
    Idag började den nya mörtstugan leverera.. den har legat i i ca 2 dygn och fick hela 40 st idag glömde dock kameran tyvärr.. får fixa mer mäsk till den imorn .. mäskade me gröt och linfrön inget annat.. ingen gröt vid ingångarna bara i mitten av mjärden..
    Tack alla för alla tips man fåt i denna tråd..

Lämna en kommentar:

• Klas123
    replied
    kan man bara lägga ut mörtstuga i sjöar som man själv äger ?

Lämna en kommentar:

• tintin_jkpg
    replied
    Gött att se lite foton nu!
    Ett eller några foton kan ge så mycket mer inspiration, vi är verkligen visuella varelser vi människor.

Funderar på att knåpa ihop något eget till nästa vinter, så man har ju inte tid på sig =)
    Att se massa foton på sprattlande silvertackor i alla dessa enkla konstruktioner är perfekt som inspirationskälla.

Lämna en kommentar:

• Karla
    replied
    ...

Var ut & vittja min paraply mjärde idag igen.. hade 63 mört på 2 dygn, helt otroligt har nu fått 220 mört sen i torsdags. paraplyt fiskar bra.

en bild från idag. http://www.fiskesnack.com/forum/albu...pictureid=3345

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
350 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
220 visningar
0 gillar