Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Manowar77
    replied
    kollade mina två stugor i dag, fick 40 mört denna gång. fick ca:15 st förra veckan.
    Låter man stugorna ligga och man matat på med mörtgröt så kommer mörten tillslut.

Lämna en kommentar:

• Peltola
    replied
    Behövs det fiskerätt för att lägga i en mörtstuga eller en fiskmjärde? Eller kan man bara slänga i en stuga för sitt eget behov? Hade varit bra det

Lämna en kommentar:

• Gädd_kungen
    replied
    Jula mjärden är skit. Har metat på ett och samma ställe och oftast fått mellan 40-70 mötar om dagen. Så ja tänkta perfekt för en stuga köpte en från jula. ja hör och häpna en död mört är allt ja fått och den låg i i ca 4 dygn medan paraplymjärden i ett annat vatten fiskade skitan av den ca 300 mörtar nu på 2 dagar... va beror detta på någon som har en aning? fattar noll.. kan någon förklara detta fenomen för mig.

Lämna en kommentar:

• Mikko
    replied
    Vår jula stuga har betalt sig i 100 fald på 1,5 säsonger. Har varit stadigt mellan 30-70 mörtar varje vitjning nu efter jul. ligger på knappt meterdjupt vatten.
    Fick tyvär det tveksama nöjet att operera ut en mink ur stugan i 20- häromdan. Fy fan likstel och stelfrusen...

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Okey !
    Ska lägga i mina 2 hemma gjorda stugor imon.
    Ska lägga dom i en vik där det finns lite vass och ett litet utlopp . Djupet ligger på runt 2 M . Kan det vara ett bra ställe ?

Lämna en kommentar:

• Mikael
    replied
    Det var en liten liten vik med mycket vass i, la den mitt utanför viken men inne i v:et om du förstår vad jag menar. Cirka 10 m från vassen och djupet var cirka 2,5 m.

Lämna en kommentar:

• Superfiskaren
    replied
    Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Stort tack till er som bidragit med tips här!

Var trött på att jaga efter folk som säljer mört så jag köpte mig två mörtfångare (typ kräftburar) igår, de kostade 69 kr/st.

Skulle ut och ismeta gädda idag, vi hade 9 döda mörtar sedan tidigare och tänkte försöka pimpla upp lite abborre som ytterligare bete. För att testa tog jag med mig den ena mörtfångaren, la i lite mörtgröt (havregryn, linfrö, sirap och vanillinsocker) samt en 3 - 4 skivor vitt bröd. Efter 3 - 4 timmars fiske var vårt döda mört slut och vi hade bara fått några mindre borrar. Då tänkte vi att vi kunde titta till vårt mörtstuga, och mäkta förvånade hade vi på den korta tiden fått 14 mörtar i den! Gött, resten av dagen räddad!

Resultat i övrigt, 4 gäddor men en topp på 5,2 kg (dock ej tagen av mig).

Härligt !! Vad la du burarna på för djup?miljö?

Lämna en kommentar:

• foxmeister
    replied
    Ursprungligen postat av äggsvenklockren Visa inlägg
    vad kostar en mörtstuga? vad är en mörtstuga?
    Finns det något jag har missat?
    En mörtstuga kostar mellan 100kr- 1000lappen, jula har bra mörtstugor för en 200-300kr.

en mörtstuga är en slags "bur" som du fångar mört i. precis som hummertinor faxt avsedda för mört.

det du har missat är att du slipper åka och köpa mört samtidigt som du efter några säsonger sparat in en jäkla massa pengar istället för att åka köpa mört, om du nu lyckas få något i stugan

lägg mörtstugan på valfritt djup prova dig fram, vittja den med olika mellanrum första gången efter några dagar brukar vara bra, får du mycket mört 1gång dagen 1gång varannan dag.

Lämna en kommentar:

• äggsvenklockren
    replied
    Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inlägg
    Jag har nu under 2 veckor försökt att fånga Mört i mina mörtstugor,
    men inte lyckats.
    Jag har haft mina stugor 10 meter ut från vasskanten på 3 meters djup.
    Har även testat nära och lite längre från ett ett utlopp i sjön.

Har endast tagit två mörtar och en lake på 2,9kg.
    Jag använder en paraply-stuga och en rund klassiker.

Jag har testat lite olika beten för att locka in mörten.
    Braxmärsk, Havregryn, Bröd, Deg med aniskrydda, linfrän, potatismjöl och havregryn.

Inget har funkat för mig! Jag har tagit del av informationen i andra forum, men inte hittat något som har hjälpt mig.

Finns det någon som har erfarenhet av att placera stugan i en å?
    (Bor 40 meter från ån) Var ska den placeras? Djup? Strömt eller stillastående?

Är tacksam för alla svar!

Lämna en kommentar:

• Mikael
    replied
    Stort tack till er som bidragit med tips här!

Var trött på att jaga efter folk som säljer mört så jag köpte mig två mörtfångare (typ kräftburar) igår, de kostade 69 kr/st.

Skulle ut och ismeta gädda idag, vi hade 9 döda mörtar sedan tidigare och tänkte försöka pimpla upp lite abborre som ytterligare bete. För att testa tog jag med mig den ena mörtfångaren, la i lite mörtgröt (havregryn, linfrö, sirap och vanillinsocker) samt en 3 - 4 skivor vitt bröd. Efter 3 - 4 timmars fiske var vårt döda mört slut och vi hade bara fått några mindre borrar. Då tänkte vi att vi kunde titta till vårt mörtstuga, och mäkta förvånade hade vi på den korta tiden fått 14 mörtar i den! Gött, resten av dagen räddad!

Resultat i övrigt, 4 gäddor men en topp på 5,2 kg (dock ej tagen av mig).

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
297 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
181 visningar
0 gillar