Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

paraply mört stuga går hur bra som hälst gäller att du har den på rätt plats bara
    fick 40 mört på en gång

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
      Den bästa mörtstugan är den s.k. hårrullen som egentligen är en kräftbur. Kostar runt 50 kr. Jag har fått upp till 50-60 mörtar i en "hårrulle"! Koka en fast havregrynsgröt och lägg i. Smeta lite runt ingångarna.
      vad köper du dom ? =)

Kommentera

I Stockholms säljs de av t.ex. C.A Carlsson på Karlbergsvägen eller Fiskarnas. Förmodligen finns de i vilken fiskeredskapsaffär som helst. De är egentligen till för kräftfångst men är superbra på mört också. Se till att köpa modellen med en tunt nät som täcker ingången längst in, inte de som bara har linor.

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
          I Stockholms säljs de av t.ex. C.A Carlsson på Karlbergsvägen eller Fiskarnas. Förmodligen finns de i vilken fiskeredskapsaffär som helst. De är egentligen till för kräftfångst men är superbra på mört också. Se till att köpa modellen med en tunt nät som täcker ingången längst in, inte de som bara har linor.
          okey tyvär bor jag för långt bort, (växjö) men gå in på www.jula.se

Fritid - fiske - mjärdar och nät , sen kollar du på en kräftmjärde som kostar 29 kr , tror du den duger ? eller ska man ta den för 129 :- ? vill ha så biligt som möjligt , småläning ....

Hade !

Kommentera

Det är motsvarande mörtstuga på Jula som kostar 129 kr (den är lite större än min). Den för 29 kr tror jag de smiter ut från.

Kommentera

Här kommer lite bilder på min mörtstuga.

Det var fan krångligare än vad jag trodde att bygga en men den blev helt ok till slut. Hur stadig som helst.

Byggde en lucka som man kan öppna istället för att vika upp nätet. Ingångarna är 20 cm stora och smalnar sedan av till ca 7 cm. Ena ingången sitter 10 cm från botten och den andra 15 cm från botten. Vet inte riktigt vad som är bäst, utan byggde bara lite på känn.
              Bifogade filer

Kommentera

Glömde fråga en sak. Jag har köpt mjärden på jula också och har en fråga. Ska man använda mäskpåsarna som sitter i eller ska man bara slänga i lite gröt? Om man bara lägger gröten i kommer dom inte åt den snett underifrån på sidorna då, med tanke på att mjärdet är cylinderformat?

Kommentera

Snabbt tipps på bra mäsk ? när leker mörten ? =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
                    Snabbt tipps på bra mäsk ? när leker mörten ? =)
                    Köp en påse sutarkung eller något från en fiskebutik.
                    Blanda sedan i lite allt möjligt, som majs & maggots.
                    Packa i små nätpåsar av något slag och kasta i dem i mjärden.

Sen tömmer du resten som blivit över runt om buren så ska du se att du lockar till dig bra med vitfisk.

Många som säger att det bästa är att koka gröt & sedan lägga i hampafrön mm men det ska inte behövas.

Kommentera

Taack !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...