Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Var hittar man mörten på hösten?

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Byggde en mjärde nyligen. Tog ganska lång tid men värt arbetet. Kul att bygga något själv!

Nätet kommer från biltema. Stommen är byggd av 4mm "blommstöttor" +många meter ståltråd...

Stomme

Strut

Komplett

Narbild
      Senast ändrad av up_in_flames; 2009-10-27, 22:29.

Kommentera

Då är det snart dax att lägga i mjärdarna till säsonges isfiske . Kylan är ju påväg nu...
        Den klassiska mörtstugan ( http://www.jula.se/mortstuga-131391 ) är tydligen inte så jätte populär nu när jag har tagit en återblick av de gamla kommentarerna ?

Vad ska miljön vara för mjärdarna nu ? ( djup,botten osv )

Skitfeske !

Kommentera

mörtgrött.... koka linfrön sen ha i några droppar anisolja -- sen smetta in ingångarna med grötten

Kommentera

vad ska man ha för mjärde då ?

Kommentera

Mjärde

Jag tillverkade en sån här mjärde och satte ut den i en liten å i ett bakvatten .

Efter några dagar hade jag ca 30 mörtar i den , dock var de ganska små i minsta laget för gädda .Mer lagom till gös eller stor aborre ,nu får den stå där någon dag till sen provar jag kanske ett nytt ställe .Jag hade inget angn i den de hittade in skälva .
              "HalvDan var här"

Kommentera

Dock är jag inte så händig så jag klarar av att göra en sådan. Ingen som bor i Växjö trakten som vill tjäna en liten slant ?
                Givetvis blir det bra pris på mörten i vinter till den personen som gör en mjärde till mig...

Kommentera

Ska lägga ut en mörtstuga nu på måndag . Förmodligen blir det inte så jätte djupt . Runt 2 m, med stenig botten .
                  Men om jag har fattat rätt så ska man göra som när man gör havregryns gröt fast man blandar i lite anis krydda och linfrö ?
                  Ge gärna lite tipps !
                  Skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
                    Ska lägga ut en mörtstuga nu på måndag . Förmodligen blir det inte så jätte djupt . Runt 2 m, med stenig botten .
                    Men om jag har fattat rätt så ska man göra som när man gör havregryns gröt fast man blandar i lite anis krydda och linfrö ?
                    Ge gärna lite tipps !
                    Skitfiske
                    Du behöver inte krångla till det. Gör vanlig gröt med lite mindre vatten än vanligt. Lite honung/vanilj socker är inte fel om du har något sådant. Jag brukar även strö lite mäsk typ hönsfoder över stugan och det har funkat bra!

Kommentera

Vilken rolig tråd.

La ut mina 3 mörtstugor idag, 1 som jag gjort själv & 2 håvrullar som jag köpt på jula. Härligt nu när isen inte är så tjock, tog mig bara 1 timme att hugga upp 3 hål med yxan! La i dom i en sjö där jag vet att inte så mycket folk fiskar, för att minska risken för dryga människor som tycker det är kul att sno eller förstöra.

Men eftersom jag själv inte vet så mycket om sjön så var det svårt att veta vart jag skulle lägga burarna, dom hamnade iaf på 1,5 - 2,5 meters djup. återstår att se om man fått nå mört på onsdag.

Återkommer om resultatet
                      Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      220 visningar
                      0 gillar