Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiskesebbe
    replied
    kör ni med era mjärdar på bötten eller??? ..

Lämna en kommentar:

• pripps blå
    replied
    [QUOTE=scape2paradise;415645]Jag har nu under 2 veckor försökt att fånga Mört i mina mörtstugor,
    men inte lyckats.
    Jag har haft mina stugor 10 meter ut från vasskanten på 3 meters djup.
    Har även testat nära och lite längre från ett ett utlopp i sjön.

Har endast tagit två mörtar och en lake på 2,9kg.
    Jag använder en paraply-stuga och en rund klassiker.

Jag har testat lite olika beten för att locka in mörten.
    Braxmärsk, Havregryn, Bröd, Deg med aniskrydda, linfrän, potatismjöl och havregryn.

Inget har funkat för mig! Jag har tagit del av informationen i andra forum, men inte hittat något som har hjälpt mig.

Hej käre tjockis, jag som du har en paraplystuga som är djävligt smidig att fånga mört med. Jag brukar borra mitt lilla hål vid båtbryggor ca 1.5-2m djupt (där misslyckas man sällan) lägga i den på em innan det blir mörkt, vittjar den på morgonen med gott resultat (ibland upp till flera kg).

Mäskar gör jag med pågens rasker eller annat vitt bröd som mycket mer effektivt än alla jävla recept som ska vara så jävla bra. Lägg i hela brödskivor + smula sönder lite så det sprids i vattnet och lockar till sig mörten.

För att få ha buren i fred så har jag bara i den under natten och eftersom det bara behövs ett borrhål så behöver du inte sätta upp ruskor som lockar till sig nyfikna djävlar som ska dra i snöret och kolla vad fan det är. Ta lite vit frigolit och skär till i samma storlek som borrhålet och ös på lite snö så fryser det inte lika lätt ihålet.
    -Bryggor
    -Bröd, inget annat tjafs
    -Prova lite olika ställen tills du hittar ett bra
    -Åar är inte min grej

Lämna en kommentar:

• RogerN
    replied
    Julas mörtstuga

Ursprungligen postat av fajsen Visa inlägg
    tjena.du hittar mjärdar i jula katalogen 2008 sida 285.eller hemsida art-nr773-005 29:kr .hittar du sidan så finns det flera varianter.biltema har oxå en.
    mvh stefan
    De funkar säkert men den dyrare varianten på Jula är mycket bättre då den har tätslutande damasker vid ingångarna + att det medföljer en påse för mäsk. Det finns även en kortare variant av denna men då utan blixtlås och mäskpåse. Fungerar ypperligt och är inte så blodigt dyr (129kr) om den nu skulle bli stulen.

En annan stor fördel med dessa är att de går att pressa ihop till nästan ingenting vilket underlättar oerhört vid transport och förvaring!

Lämna en kommentar:

• fajsen
    replied
    mjärde

Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inlägg
    Många som påstår att dom är bra. Var har du köpt den?
    tjena.du hittar mjärdar i jula katalogen 2008 sida 285.eller hemsida art-nr773-005 29:kr .hittar du sidan så finns det flera varianter.biltema har oxå en.
    mvh stefan

Lämna en kommentar:

• olotor
    replied
    >Scape Finns förmodligen i vilken fiskeredskapsaffär som helst, speciellt under kräfttiden. Jag köpte min på "C A Carlsson" i Stockholm. "Fiskarnas" i Stockholm har den också.

Lämna en kommentar:

• tintin_jkpg
    replied
    Nej vad tråkigt att höra

Slöa förbannade jävlar som stjäl mörtstugor eller deras innehåll.
    Våra stugor har hela tiden blivit stulna, hur tråkigt som helst.

Lämna en kommentar:

• scape2paradise
    replied
    Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
    Den bästa mörtstugan är den s.k. hårrullen som egentligen är en kräftbur. Kostar runt 50 kr. Jag har fått upp till 50-60 mörtar i en "hårrulle"! Koka en fast havregrynsgröt och lägg i. Smeta lite runt ingångarna.

Många som påstår att dom är bra. Var har du köpt den?

Lämna en kommentar:

• scape2paradise
    replied
    har använt vanligt bröd. Smidigt och enkelt. Ska ladda den med mörtgröt imån. Tyvär, så stal någon hela fångsten inatt, så nu har jag flyttat den

Lämna en kommentar:

• olotor
    replied
    Den bästa mörtstugan är den s.k. hårrullen som egentligen är en kräftbur. Kostar runt 50 kr. Jag har fått upp till 50-60 mörtar i en "hårrulle"! Koka en fast havregrynsgröt och lägg i. Smeta lite runt ingångarna.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• ZanderNiko
    replied
    Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inlägg
    jag har flyttat ena min stuga till ett nytt vatten.
    Där är det mörtfrossa. Jag fyller en stor stuga på under ett dygn.
    Känner mig mycket nöjd nu.

Allt handlar om att hitta en sjö och ställe som hyser mört!
    Så jävla kul att du äntligen lyckas. Grattis!!!!

Bara av ren nyfikenhet, vad agnar du stugorna med just nu?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
8 svar
288 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
6 svar
177 visningar
0 gillar