Allt om mörtstugor!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt om mörtstugor!!!

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej vad tråkigt att höra

Slöa förbannade jävlar som stjäl mörtstugor eller deras innehåll.
    Våra stugor har hela tiden blivit stulna, hur tråkigt som helst.

Kommentera

>Scape Finns förmodligen i vilken fiskeredskapsaffär som helst, speciellt under kräfttiden. Jag köpte min på "C A Carlsson" i Stockholm. "Fiskarnas" i Stockholm har den också.

Kommentera

mjärde

Ursprungligen postat av scape2paradise Visa inlägg
        Många som påstår att dom är bra. Var har du köpt den?
        tjena.du hittar mjärdar i jula katalogen 2008 sida 285.eller hemsida art-nr773-005 29:kr .hittar du sidan så finns det flera varianter.biltema har oxå en.
        mvh stefan

Kommentera

Julas mörtstuga

Ursprungligen postat av fajsen Visa inlägg
          tjena.du hittar mjärdar i jula katalogen 2008 sida 285.eller hemsida art-nr773-005 29:kr .hittar du sidan så finns det flera varianter.biltema har oxå en.
          mvh stefan
          De funkar säkert men den dyrare varianten på Jula är mycket bättre då den har tätslutande damasker vid ingångarna + att det medföljer en påse för mäsk. Det finns även en kortare variant av denna men då utan blixtlås och mäskpåse. Fungerar ypperligt och är inte så blodigt dyr (129kr) om den nu skulle bli stulen.

En annan stor fördel med dessa är att de går att pressa ihop till nästan ingenting vilket underlättar oerhört vid transport och förvaring!

Kommentera

[QUOTE=scape2paradise;415645]Jag har nu under 2 veckor försökt att fånga Mört i mina mörtstugor,
            men inte lyckats.
            Jag har haft mina stugor 10 meter ut från vasskanten på 3 meters djup.
            Har även testat nära och lite längre från ett ett utlopp i sjön.

Har endast tagit två mörtar och en lake på 2,9kg.
            Jag använder en paraply-stuga och en rund klassiker.

Jag har testat lite olika beten för att locka in mörten.
            Braxmärsk, Havregryn, Bröd, Deg med aniskrydda, linfrän, potatismjöl och havregryn.

Inget har funkat för mig! Jag har tagit del av informationen i andra forum, men inte hittat något som har hjälpt mig.

Hej käre tjockis, jag som du har en paraplystuga som är djävligt smidig att fånga mört med. Jag brukar borra mitt lilla hål vid båtbryggor ca 1.5-2m djupt (där misslyckas man sällan) lägga i den på em innan det blir mörkt, vittjar den på morgonen med gott resultat (ibland upp till flera kg).

Mäskar gör jag med pågens rasker eller annat vitt bröd som mycket mer effektivt än alla jävla recept som ska vara så jävla bra. Lägg i hela brödskivor + smula sönder lite så det sprids i vattnet och lockar till sig mörten.

För att få ha buren i fred så har jag bara i den under natten och eftersom det bara behövs ett borrhål så behöver du inte sätta upp ruskor som lockar till sig nyfikna djävlar som ska dra i snöret och kolla vad fan det är. Ta lite vit frigolit och skär till i samma storlek som borrhålet och ös på lite snö så fryser det inte lika lätt ihålet.
            -Bryggor
            -Bröd, inget annat tjafs
            -Prova lite olika ställen tills du hittar ett bra
            -Åar är inte min grej
            pripps blå -en klass för sej

Kommentera

kör ni med era mjärdar på bötten eller??? ..

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskesebbe Visa inlägg
                kör ni med era mjärdar på bötten eller??? ..
                Javisst!

Kommentera

Hmmm...håller på att bygga en mörtstuga enligt diverse förlagor....det är minsann inte så enkelt som man först tror....börjar bli dyrt också (visserligen har jag nog material till 2-3 stugor)!

Vill ha tips på smidig lösning till öppningen (som ju ska hålla för att öppna/stänga x antal ggr + hålla tätt)? Dessutom....hur gör ni längs med kantklippet på nätet...det blir ju liksom fransigt/vasst/stickigt (mindre bra både för mörten och fiskaren)?
                  Häpp!

Kommentera

Ursprungligen postat av Antevanten Visa inlägg
                    Hmmm...håller på att bygga en mörtstuga enligt diverse förlagor....det är minsann inte så enkelt som man först tror....börjar bli dyrt också (visserligen har jag nog material till 2-3 stugor)!

Vill ha tips på smidig lösning till öppningen (som ju ska hålla för att öppna/stänga x antal ggr + hålla tätt)? Dessutom....hur gör ni längs med kantklippet på nätet...det blir ju liksom fransigt/vasst/stickigt (mindre bra både för mörten och fiskaren)?
                    Häpp!
                    Till öppningen där man tömmer stugan har jag bara låtit bli att sätta ihop nätet intill stommen på en ca 20 cm lång sträcka. Sen stänger jag bara öppningen med några ordentliga limklämmor eller liknande.

kanklippet är inte så mycket att göra åt om du inte vänder det innåt vid stomen, alltså viker det så att det kommer in i mjärden.
                    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
                    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

jag har min mörtstuga utanför ett berg på ca 3 meter djup och har mycket gröt i ha linfrön i och valiljsocker i gröten jag får ungefär 2kg om dagen med mört i stugan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                      8 svar
                      297 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                      6 svar
                      181 visningar
                      0 gillar