Mörtfångst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörtfångst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kollade min igår med ett besviket resultat: 1 kräfta.
    Skulle även kolla kompisens mjärde men lyckades borra av snöret! Efter en del krångel nu ikväll fick jag iaf upp den och den var rejält tung. Ca 60 mörtar fanns det inuti men tyvärr var ett 40-tal döda. Typiskt när man för en gångs skull fått en bra fångst.
    Men i min som ju inte legat i så länge fanns det 6 pigga mörtar. Alltid något!
    La i mer mäsk så får vi se om det hjälper.
    Mvh Micke

Kommentera

Mer mäsk gjorde susen!
      Vittjade idag och 42 pigga mörtar i perfekt varierande storlek fick följa med hem.
      Äntligen verkar det som om jag hittat rätt.
      I morgon blir det ismete
      Mvh Micke

Kommentera

Töm inte vattnet på mört kan hålla med om att det är en skräpfisk men spara lite till dom i vår också XD
        Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Det är nog ingen fara. Vi är tre personer som tar upp för eget bruk. Har ju precis fått igång mjärden men antal mört / vecka kommer väl att bli någonstans runt 30-40 mörtar.
          Provade mjärden i en annan sjö först men efter att ha läst kommunens rapport från sommarens provfiske flyttade jag den hit.
          De har nämligen problem med övergödning och algblomning. Provfisket visade på alltför stor andel vitfisk gentemot predatorer så här kommer det antagligen nätas upp en del i sommar.
          Då känns det som om att min lilla mjärde inte gör nån skada.
          Mvh Micke

Kommentera

vad är det fel? i 2-3 veckor så har det bara varit nån en stacka mört 2 av stugorna och nån död mört varje gång i ca 2 - 3 vecor nu, har ju fått bra med mört där dem ligger tidigare i vinter. Vad fan är felet tro?? I morgon så blir det att lägga ner en ny stuga i en annan vik av sjön.

Kommentera

Kör alla med paraplyvarianten eller? Hur bär ni er åt annars för att få ner/upp mörtstugorna? På sjön där jag tänkt att lägga i några stycken är det typ 40 cm is, blir ju ett jävla jobb om man ska borra upp ett lika stort hål som en mörtstuga. Eller kör ni med motorsåg?

Kommentera

Ursprungligen postat av Manowar77 Visa inlägg
                vad är det fel? i 2-3 veckor så har det bara varit nån en stacka mört 2 av stugorna och nån död mört varje gång i ca 2 - 3 vecor nu, har ju fått bra med mört där dem ligger tidigare i vinter. Vad fan är felet tro?? I morgon så blir det att lägga ner en ny stuga i en annan vik av sjön.
                Trist ! Har också har riktigt dåligt resultat. cirka 20 mört på 3 veckor ... Ska vittja på onsdag , återkommer då . Om det är lika dåligt då , så vill jag gärna ha tipps av någon erfaren !

Kommentera

Ursprungligen postat av zoddic Visa inlägg
                  Kör alla med paraplyvarianten eller? Hur bär ni er åt annars för att få ner/upp mörtstugorna? På sjön där jag tänkt att lägga i några stycken är det typ 40 cm is, blir ju ett jävla jobb om man ska borra upp ett lika stort hål som en mörtstuga. Eller kör ni med motorsåg?
                  Jobbigast är alltid första gången då du ska göra hålet . Men efter det så flyter det på rätt bra beroende på hur ofta du vittjar. Men lägg alltid tillbaka isklumparna samt lite snö/slask i hålet så fryser det inte lika lätt vilket resulterar att det blir lättare nästa gång man vittjar.
                  Jag kör med isbil .Men motorsåg funkar perfekt , om du har en du inte är rädd om dvs..

Kommentera

Ursprungligen postat av Superfiskaren Visa inlägg
                    Är så fruktansvärd besviken över mina dåliga fångster . Vet inte hur jag ska gå till väga. Jag testar olika platser samt sjöar allt eftersom burarna/mjärdarna är tomma nästan varje gång jag vittjar.. Räcker inte 1 vecka innan man vittjar?

Sedan ligger det oftast alltid någon död i , vanligast är det att de är en större mört. Är dom mer klena än dom mindre? Iallafall så tar jag ut dom direkt.

Har ni något hott spott hål som alltid leverar ? Skicka gärna ett PM eller skriv några rader här . Har snart inget hår kvar på huvudet ...
                    Av erfarenhet så låt aldrig en mörtstuga ligga mer än 2-3 dagar om du vill ha mycket mört. När jag byter ställen för burarna så lägger jag alltid ut 2-3 burar. Gör en stor vak och öser ner ungefär 5 dl havregryn i varje hål. Sen tar jag ca 10 skivor med vitt rostbröd/franska. vicka sedan buren redan dagen efter är det inte nå mört i så häll i ytterliggare 5 dl havregryn i hålen..havregrynen lockar dit stora stim med mört..Har du nya burar så kan det ta 1-2-3 veckor innan dom är fiskedugliga..mörtburar fiskar bäst när dom blivit lite mörkfärgade..låter du det gå ca 1 vecka innan första vickningen så är det stor risk att mörten lyckats ta sig ur burarna..Jag vickar en gång varje dag..När väl fisken börjat gå in i burarna så kan du börja använda dig utav havrebollar med aniskrydda och linfrön..Blanda ihop allt i en stor bunke och tillsätt vatten och knåda ihop till en fin deg..gör sedan bollar utav degen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Manowar77 Visa inlägg
                      Det är inte alltid det går i mört..december/januari månad brukar det vara svårt å få mört då dom oftast går ut till lite varmare vatten..Prova att byta djup på stugorna eller börja mäska ännu mer..Havregryn fungerar perfekt som mäsk..Dock ska du aldrig fiska mört på djup över 8 meter..(information från en som tagit mört i närmare 30 år).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      253 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...