Tjenare på er alla ! vilken isborr skulle ni rekomendera som har den bästa kvaliten mm och vilken skulle ni helst föredra ? mora , normark , ur rantanen ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
isborr !
Collapse
X
-
vad jag läst mig till så är rantanen gröna borr nr 1.
2a ligger mora Nova (glömde den) tack vare att den bara funnits 2år, kan finnas "barnsjukdomar" som visar sig inom 5 år
har för mig att normarks lazer light eller compact är så gott som samma som en av moras isborrar, bara andra skär på.Senast ändrad av daikai1; 2011-10-12, 22:52.
Kommentera
-
Det verkar finnas två läger när frågan om bästa isborren kommer på tal; UR rantanen och Mora Nova. Den första ser ungefär likadan ut som den gjorde för 30 år sen. Mora Nova är ett nytänk. Jag äger en av varje och är kanonnöjd med båda, men Nova'n har fördelen att den både har krona och utbytbara rostfria blad. På UR-borren måste kronan slipas och den rostar. Jag borrade massvis med hål senaste vintern med en 160 mm Nova och den håller skärpan bra fortfarande.
Kommentera
-
Det finns rostfria kronor även till Rantanen...och själv har jag borrat massvis med hål med min 155 Rantanen under de senaste tio åren,med samma krona...utan slipning...och den håller fortfarande god klass på håltagningen...inte som när den var ny,men i alla fall som en ny Normark...Ursprungligen postat av PÅK Visa inläggDet verkar finnas två läger när frågan om bästa isborren kommer på tal; UR rantanen och Mora Nova. Den första ser ungefär likadan ut som den gjorde för 30 år sen. Mora Nova är ett nytänk. Jag äger en av varje och är kanonnöjd med båda, men Nova'n har fördelen att den både har krona och utbytbara rostfria blad. På UR-borren måste kronan slipas och den rostar. Jag borrade massvis med hål senaste vintern med en 160 mm Nova och den håller skärpan bra fortfarande.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Det är lite smaksak, Mora Nova eller Rantanen... Fördelen med Nova är ju att det är lätt att byta skär, det får ju plats i skryllan tillochmed. Men som jag är, våldsam, så skulle nog inte Novan hålla länge, med tanke på att kronan är komposit. Jag är supernöjd med min Rantanen, men jag hade kunnat tänka mig testa Novan och ge den en chans. Novan är även kallad pensionärborret eftersom det är lättare att borra med än Rantanen, men Rantanen är liiiiiite snabbare har jag för mig. Köp vilken som, du blir nöjd med båda.
Kommentera
-
Novan är skön. Första säsongen hade man underdimensionerat kompositmaterialet i 160mm kronan. Jag knäckte tre stycken och höll på att bli tokig. Men med nya kronan går den som en klocka. Har avverkat ett 50-tal pass utan minsta problem sedan dess.
Vet inte om den kommer hålla lika länge som Rantanen men den känns definitivt bättre att handskas med. Smidigare handtagsfällning och mycket mindre vibrationer vid borrning, vilket är jätteskönt när det ska borras lite större hål.
Vid tävling med 100-110mm borr kanske man ändå prioriterar Rantanens stora skärvinkel, det lämnar jag till det tävlingsfiskarna att uttala sig om.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Ismotorborr
av Josun
Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
|
8 svar
333 visningar
0 gillar