Ny motorisborr från Stihl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny motorisborr från Stihl

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är själv sugen på att skaffa mig en jordborr från jula och sätta på en motorspiral från mora. Men det blir ju några hundringar billigare att köpa en Fishman TT GD520, frågan är hur pass bra spiralen är på den borren? Kan inte tänka mig att den är bättre än en Mora ice artic motorspiral..

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
      Jag är själv sugen på att skaffa mig en jordborr från jula och sätta på en motorspiral från mora. Men det blir ju några hundringar billigare att köpa en Fishman TT GD520, frågan är hur pass bra spiralen är på den borren? Kan inte tänka mig att den är bättre än en Mora ice artic motorspiral..
      Ne de är ju förvisso sant, men man slipper bygga en adapter själv, Jag är så himla kluven. Någon som har tips på vart man hittar en mora spiral billigt?
      Bottennapp är napp de oxå!

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
        Ne de är ju förvisso sant, men man slipper bygga en adapter själv, Jag är så himla kluven. Någon som har tips på vart man hittar en mora spiral billigt?
        Tydligen ska en motorspiral från mora passa rakt av på jordborrsmotorn, enligt roppin i denna tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...jordborr/page4

Fast måtten kan ju ha ändrats med åren.

Kommentera

Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
          Tydligen ska en motorspiral från mora passa rakt av på jordborrsmotorn, enligt roppin i denna tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...jordborr/page4

Fast måtten kan ju ha ändrats med åren.
          Jag sökte och lästa precis samma sak...
          Jag hittade dessutom billiga spiraler på https://karlskronamarin.jetshop.se/s...a-c-247-1.aspx Så jag tror att det blir till att lägga en beställning på ett sådan och julas jordborr. Ska knata förbi hos mina lokala fiskebutiker och kolla vad dom ska ha för en spiral men jag tvivlar tyvärr på att dom kan konkurrera med det priset.

Kommentera

Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
            Jag sökte och lästa precis samma sak...
            Jag hittade dessutom billiga spiraler på https://karlskronamarin.jetshop.se/s...a-c-247-1.aspx Så jag tror att det blir till att lägga en beställning på ett sådan och julas jordborr. Ska knata förbi hos mina lokala fiskebutiker och kolla vad dom ska ha för en spiral men jag tvivlar tyvärr på att dom kan konkurrera med det priset.
            Härligt, det var billigt. Fint att dom hade 250mm också.

Meddela gärna om allt passar sen när du har köpt jordborren och spiralen

Kommentera

Det kommer jag att göra, kommer att lägga en beställning på spiralen till helgen och köpa jordborret när jag får hem spiralen...

Kommentera

Jag skulle då tänka mig för innan jag köpte den där stihl borren ja. Här hemma där isarna är över halvmetern och varvat med kärnis slask kärnis slask och så vidare, där tror jag den går bet. Iaf om man ska fiska gädda. Där man använder minst 200 spiral. Nej jag kommer aldrig svika min Tanaka med 250 spiral . Då gäller det att hålla i så man inte bryter handlederna när det hugger finns inge som stopper den:P

Kommentera

Nu har jag äntligen fått hem spiralen. Och provmonterat, vilken enl mig inte passar rakt av. Axeln från Julas jordborr är 20 mm utv. medan spiralen är 22.2 mm inv. detta medför då ett glapp på drygt 1 mm på båda sidor vilket jag tyckte var på tok för mycket. Men låt inte detta skrämma! jag gjorde mycket enkelt och på ca 1,5 timme tot en hylsa/adapter kalla de vad ni vill jag tog helt enkelt en skarvhylsa till 20 mm vp-rör och filande till skarven inv så att denna passade på motoraxeln med lite motstånd. Sedan tog jag helt enkelt och satt fast röret i skruvdragaren och vek p80s slippapper och på så sätt slipade jag ner röret tills det passade i spiralen, sedan tog jag och märkte ut vart hålet för fäst skruven skulle vara och borra ett 8 mm hål och kapade till "adaptern" i lagom längd.

Jag tror detta kommer att funka riktigt bra då hylsan är så tajt i spiralen så sitter den kvar där när man delar motorn från spiralen vilket kommer att leda till att man utan problem kan köpa förlängaren som hör till jordborret. Nu återstår det bara att testa borret ute på isen.

Såhär ser den den ut Fast med ett 8 mm hål för bulten ist för 6-6,5 som det sår på ritningen.
                  Click image for larger version

Name:	Adappter isborr.JPG
Views:	1
Size:	15,0 KB
ID:	1765357

Och såhär blev det
                  Click image for larger version

Name:	708350_10151188652769751_60472221_o.jpg
Views:	1
Size:	416,1 KB
ID:	1765358

Har nu efter mycket om å men testat borret in action. Och helt klart värt varenda krona! Kan helt klart rekommendera att bygga själv. Något tungt kanske men jag tyckte inte att detta var något problem då det inte behövdes läggas någon tyngd på borret för att de skulle äta sig igen isen. Det var ungefär 60-70 cm is och detta var inga problem, lyfte borret en gång för att "rensa" hålen på mitten och sen var det bara att köra på igen, snabbt och enkelt. Så bygg själva och spara en slant!
                  Senast ändrad av runk3n; 2012-12-20, 15:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Josun, 2025-09-28, 18:54
                  8 svar
                  286 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Moddifier, 2026-02-05, 22:27
                  6 svar
                  176 visningar
                  0 gillar