Dimension på flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimension på flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dimension på flätlina

Hej allihopa.

Har läst en del inlägg om flätlinor och deras fabrikat och dimensioner mm. Jag vill gärna höra ännu fler synpunkter på vilken dimension som är lämplig. Jag har tänkt köra spinnfiske efter gädda/havsöring i första hand. Det handlar om en haspelrulle för övrigt.
    Rent styrkemässigt känns det ju nästan som 0,15 räcker (ca 10 kg) men är det ändå vettigt att ha lite marginal för att klara bottennapp, slitage mm och få bättre linupplägg och minskade trasselproblem? T.ex. 0,28 i flätlina, är det kanske ett vettigt val eller överdimensionerat åt fanders? Hur är kastegenskaperna på flät vs. nylon om man jämför samma dimension? 0,28 nylon ger ju riktigt bra kastlängder för t.ex. gäddfiske men blir det motsvarande längder med flät i den dimensionen?

Tacksam för synpunkter
    /Micke

jag använder 0,18 lina o de duger. när jag försöker me jigging utan taffs så slits flätlinan ibland nästan lite för lätt. ska nog börja me en smidig proleader eller så
    //Me

Kommentera

0,15 räcker...själv har jag 0,13 fast till lite mindre fiske...men med bottennapp måste jag typ skära av linan (kan inte dra av den)....fast ja fiskar gädda med den också...=)

Kommentera

me 2 men då använder jag självklart en 30 cm tafs å då duger linan mkt bra. lång livslängd på linan också. ingen dumt köp av lina
        //Me

Kommentera

Själv tycker jag att det är lämpligt med lite grövre lina för gäddspinn typ 0.28. De havsöringfiskare som använder flätlina kör oftast tunnare sisådär 0.17. Men det beror nog mest på att man ofta vill kunna kasta riktigt långt vid öringfiske. Eftersom det är haspel finns ju ingen backslagsrisk så man kan ju gå ner lite på lintjocklek även vid gäddfisket. Men man måste tänka på att flätlina har sämre nötningstålighet än vad nylon har. Det finns ingen anledning att haka upp sig på antalet kilo en flätlina tål, det är ju mest stumheten som är anledning till att flätlina är överlägsen vid de flesta tillfällen. Sen spar man ju lite drag vid bottennapp vilket kan vara värdefullt.

Kommentera

0,18 räcker mer än väl!
            Det är bara stockholmarfasoner att fiska gädda med tex 0,36 Power Pro!

Med haspel är kastlängderna grymt mycket större med tex 0,18 jämfört med 0,28. Jag kör med 0.17 Spider Wire Stealth på haspel, och det är då den bästa linan jag provat hittils.

När du en gång fiskat med flätlina, så kommer du förstå att nylonlina är bara skit, om man jämför!

Kommentera

och på tal om kg hållighet så tänk på att i vattnet så väger inte fisken mkt mindre. o jag tror knappast gäddan drar på i 10 kg. dra i eran supersamsungvåg o känn på hur tungt de är. så hårt ska en gädda dra? okejj dom riktiga bamsingarna men ändå
              //Me

Kommentera

Jag är ingen Stockholmare, trots det kör jag 0,36 vid jerkfiske. Använder det även vid tungt jiggfiske i ån där botten är belamrad med mycket bråte. Men då enbart på multirulle. Skulle snarare säga att det är enbart fånigt att gå ner alltför mycket på lintjocklek om inte kastlängden är absolut avgörande för ett lyckat fiske. Varför riskera onödiga linbrott?

Kommentera

varför ha så grovt?
                  //Me

Kommentera

Originally posted by Hundersmarck
                    varför ha så grovt?
                    Tunga beten och backslag orsakar linbrott på en lina som inte töjer sig. Nötning mot båtkant, stenar eller annat skräp orsakar också linbrott. Men som jag skrev ovan kan man gå ner lite på lina när man använder lättare bete och haspelrulle. Det enda man tjänar på tunn lina är kastlängd (och djup vid trolling). Kastlängdsförtjänsten är minimal på en multi men märkbar på en haspel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11