Dimension på flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimension på flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bara SThlm;are?
    Vilket skitsnack, väldigt många duktiga jerkfiskare änvänder det, men endast till multirullar.
    Detta p.g.a. att får du bakslag blir allt så mkt. lättare med en tjock lina, den skär inte ner så lätt m.m.

Så varför inte använda tjock lina? Speciellt till dom tunga jerken som du kastar med pinnar, inte det lättaste faktiskt.

Men till haspelfisket räcker det lätt med 0.19 eller 0.23 utan tvekan!

Tundersmarch(eller vad fan det stavas)
    Vill du inte ha dom STORA fiskarna?

//Markus

Originally posted by Slemgädda
    0,18 räcker mer än väl!
    Det är bara stockholmarfasoner att fiska gädda med tex 0,36 Power Pro!

Med haspel är kastlängderna grymt mycket större med tex 0,18 jämfört med 0,28. Jag kör med 0.17 Spider Wire Stealth på haspel, och det är då den bästa linan jag provat hittils.

När du en gång fiskat med flätlina, så kommer du förstå att nylonlina är bara skit, om man jämför!
    sigpic

Kommentera

bättre direktkontakt me betet än en sketer nylonlina
      //Me

Kommentera

Skall du fiska Fisk över 100 kg så sikta på 0.35 mm flät och uppåt. Fiskar 50-100 kg så räcker det med 0.30-0.35 mm.
        Fiskar 20-50 kg, då passar det med 0.25-30 mm.
        Under 10-20 kg = 0.20-0.25 mm
        Lägre än så så är det mellan 0.10-0.20 som gäller.

Använder till grövre Gäddfiske, ca 0.20 mm PP eller Fins PRT.

Men klart är det väldigt dåliga förhållanden på platsen så kan det vara värt att gå upp lite i dimensionerna, eller om man är ovan och får mkt bakslag vid kast.

Använder överhuvudtaget nästan aldrig grövre än 0.30 mm ens till grövsta havsfisket.
        sigpic

Kommentera

hehe inge gädda över 100 tack.
          //Me

Kommentera

Man kan inte jämföra havsfiske efter slöa havsfiskar på stora djup med riktigt fiske efter t.ex gädda. För mig låter det otroligt amatörmässigt att vilja fiska gädda med 0.20 PP...Fast det blir nog bättre med stigande ålder och vishet...

Kommentera

du tycker de e för svagt eller?
              //Me

Kommentera

Originally posted by KG?
                Man kan inte jämföra havsfiske efter slöa havsfiskar på stora djup med riktigt fiske efter t.ex gädda. För mig låter det otroligt amatörmässigt att vilja fiska gädda med 0.20 PP...Fast det blir nog bättre med stigande ålder och vishet...

Kan man inte kasta så kan man inte!!! Märk väl att han frågade om lina för spinnfiske inte Jerk.

0.20 mm är väl tilltaget för att klara alla situationer för en normal fiskare.

OCH nej jag har aldrig råkat ut för onödigt linbrott vid Gäddfiske!!!

Och dina ord "nötning mot båtkant", hur fiskar du egentligen KG?, spöspetsen skall hållas utanför relingen inte innanför, bara ett tips.
                sigpic

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
                  Skall du fiska Fisk över 100 kg så sikta på 0.35 mm flät och uppåt. Fiskar 50-100 kg så räcker det med 0.30-0.35 mm.
                  Fiskar 20-50 kg, då passar det med 0.25-30 mm.
                  Under 10-20 kg = 0.20-0.25 mm
                  Lägre än så så är det mellan 0.10-0.20 som gäller.

Använder till grövre Gäddfiske, ca 0.20 mm PP eller Fins PRT.

Men klart är det väldigt dåliga förhållanden på platsen så kan det vara värt att gå upp lite i dimensionerna, eller om man är ovan och får mkt bakslag vid kast.

Använder överhuvudtaget nästan aldrig grövre än 0.30 mm ens till grövsta havsfisket.
                  Låter vettigt...
                  Sportfiske är ingen hobby, det är en kronisk sjukdom...

www.TeamF4F.se

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
                    Kan man inte kasta så kan man inte!!! Märk väl att han frågade om lina för spinnfiske inte Jerk.

0.20 mm är väl tilltaget för att klara alla situationer för en normal fiskare.

OCH nej jag har aldrig råkat ut för onödigt linbrott vid Gäddfiske!!!

Och dina ord "nötning mot båtkant", hur fiskar du egentligen KG?, spöspetsen skall hållas utanför relingen inte innanför, bara ett tips.
                    Båtkant ju vara t.ex köl, nedre kant på aktern osv. Hursomhelst tycker jag att 0.20 är onödigt tunt vid gäddfiske. Bara för att klargöra vad som är rätt kan jag göra en lista. Haspel: Abborre, regnbåge, bottenmete efter brax och sutare FL 0.10-0.12. Gös, havsöring FL 0,17. Gädda FL 0.25-0.28. Multi: Ytfiske abborre PP 0,13-0.15. Gös, havsöring PP 0.17-0.23 Gäddspinn PP 0.28. Tungt Jerkfiske PP 0.36-0.41....Slut på tråden
                    Senast ändrad av KG?; 2004-09-07, 19:47.

Kommentera

Originally posted by KG?
                      Båtkant ju vara t.ex köl, nedre kant på aktern osv. Hursomhelst tycker jag att 0.20 är onödigt tunt vid gäddfiske. Bara för att klargöra vad som är rätt kan jag göra en lista. Haspel: Abborre, regnbåge, bottenmete efter brax och sutare FL 0.10-0.12. Gös, havsöring FL 0,17. Gädda FL 0.25-0.28. Multi: Ytfiske abborre PP 0,13-0.15. Gös, havsöring PP 0.17-0.23 Gäddspinn PP 0.28. Tungt Jerkfiske PP 0.36-0.41....Slut på tråden
                      Men...men...men...vill ju bara skriva...lite till...

PP 0.41 var det jag använde till Störfisket!!! Kompisen fick bakslag med ett 500 g sänke utan att linan brast, tja spöt höll på att lämna hans händer det var allt.=)

De flesta här nere (gbg) tycker att jag fiskar med alldeles onödigt grov lina för Gädda, bara för att ge ett perspektiv på det hela.

Lovar att inte skylla på dig när en gädda bryter sig fri.

Till havsfiske kör jag gärna med 0.17 mm, detta till fiskar som är många gånger starkare än fiskar i sötvatten/brackvatten. Okej, man sätter på en slittafs av nylon längs ner.

Sedan kör jag inte med beten tyngre än 80-100 g för Gädda, så det kanske är en förklaring.

Så där, nu är tråden slut!!! *kanske skulle utnyttja mina moderatorkunskaper och låsa tråden...hmm...nej, vill ha svar av KG, gillar det, tänker på KG och blir alldeles varm i kroppen, nej någon Brittney Spears är han inte, bara lite ja...xxx...*
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist