Dimension på flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimension på flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är stockholmare och kör inte PP 0,36...

Till jerkfisket använder jag 0,28 PP och det fungerar jätte bra... Men dängar jag iväg en manta okoncentrerat så kan det bli bakslak och det resulterar i ett förlorat bete för 285:-

När jag använder en haspel kör jag med 0,17... Nästa gång tror jag att jag går ner till 0,15!

Slemgädda vad har du för haspelrulle när du använder Spiderwire. har du något sämre linupplägg på rullen kommer du att få problem med linan! Har flera kamrater som har haft problem med trassel. Dock har dem haft sämre linuppläg på sina rullar!

Kommentera

Vet inte om jag kan säga emot så mycket. Havsfiske kan jag inget om (även om jag förstått att det är lätt) men jag begriper ju att det inte finns så mycket saker att skava linan mot jämfört med insjöfiske. Dessutom gör ju en chock/slittafs av nylon stor skillnad. Det finns väl ingen som kör med sådan vid insjöfiske? Kan som sagt gå med på tunnare lina när man man fiskar haspel, men förstår inte riktigt vitsen vid multifiske. Man kan väl kanske enas om att absoluta sanningar är svåra att finna, jag vet ju att jag vet bäst. Men antagligen tror Sture detsamma om sig själv... Fast jag vet ju att...

Kommentera

Originally posted by Stizo
        Jag är stockholmare och kör inte PP 0,36...

Till jerkfisket använder jag 0,28 PP och det fungerar jätte bra... Men dängar jag iväg en manta okoncentrerat så kan det bli bakslak och det resulterar i ett förlorat bete för 285:-
        Vet inte om jag håller med om att förlorade beten för 285:- är rätt definition för "fungerar jättebra" ? Men det är ju en smaksak...

Kommentera

Själv använder jag PP 0,23 på multi till jerkbaitfisket och anser det fullt tillräckligt hållbar. Har tokjerkat med den dimensionen med Bull Dawg, Hell Tail, Phantom, Buster Jerk m.fl. utan problem. Polaren (ingen nämnd) kör med multi och snärtade av PP 0,36 när han hivade iväg en Hell Tail. Kontentan av det hela är att kör med 0,36 om man är osäker med multi, är man säker går det att gå ner i lindimension.

För att återgå till kärnfrågan så ville magic mike ha en rekommendation på lindimension för kombinerad havsöring/gäddfiske vilket jag anser är runt 0,23 av valfritt fabrikat.

Kommentera

Skulle nog faktiskt utan att överdriva kunna ge mig epitetet "hyfsad multifiskare", har fiskat multi sen -81. Men vi som fiskar i verkligheten får några backslag per år. Känns ju onödigt om det resulterar i två-tre förlorade drag. Kan någon upplysa mig om den stora fördelen med tunn lina på multi vid gäddfiske?

Kommentera

Originally posted by KG?
              Skulle nog faktiskt utan att överdriva kunna ge mig epitetet "hyfsad multifiskare", har fiskat multi sen -81. Men vi som fiskar i verkligheten får några backslag per år. Känns ju onödigt om det resulterar i två-tre förlorade drag. Kan någon upplysa mig om den stora fördelen med tunn lina på multi vid gäddfiske?
              Då har vi fiskat med multi lika länge. Visst får man backslag ibland, men då har jag lyckats bromsat så pass mycket så att linbrott har undvikt. Allt är relativt. Vad är för tunnt respektivt för grovt? För mig är 0,19 gränsen till för tunn medans andra anser det ligger vid 0,36.

Kommentera

Originally posted by KG?
                Jag har fiskat multi sedan hösten -97.
                sigpic

Kommentera

Är alldeles mätt då jag precis ätit nudlar med ett grillat kycklinglår... gott gott ...blir trött som ett ägg efter sådan måltid ...
                  The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
                  Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
                  Klickbara länkar följer nedan
                  Nattplockad mask
                  Gädda äter Sissy
                  Abborre vs mask
                  Abborre vs mört
                  Måånga gäddor samlade vid betet
                  Gädda äter gädda
                  Spännande fiskemetod efter gädda
                  FS SPARADE TRÅD
                  Laxhugg!

Kommentera

Originally posted by Sturgeon
                    Skall du fiska Fisk över 100 kg så sikta på 0.35 mm flät och uppåt. Fiskar 50-100 kg så räcker det med 0.30-0.35 mm.
                    Fiskar 20-50 kg, då passar det med 0.25-30 mm.
                    Under 10-20 kg = 0.20-0.25 mm
                    Lägre än så så är det mellan 0.10-0.20 som gäller.

Använder till grövre Gäddfiske, ca 0.20 mm PP eller Fins PRT.

Men klart är det väldigt dåliga förhållanden på platsen så kan det vara värt att gå upp lite i dimensionerna, eller om man är ovan och får mkt bakslag vid kast.

Använder överhuvudtaget nästan aldrig grövre än 0.30 mm ens till grövsta havsfisket.

0,19 PP räcker gott för så gott som allt havsfiske i Norden.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Originally posted by KG?
                      Man kan inte jämföra havsfiske efter slöa havsfiskar på stora djup med riktigt fiske efter t.ex gädda. För mig låter det otroligt amatörmässigt att vilja fiska gädda med 0.20 PP...Fast det blir nog bättre med stigande ålder och vishet...
                      Riktigt fiske efter gädda? Har du blivit helt galen KG?.......Jämföra gäddtjaffset med en storsej eller hälleflundra?????....
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist