Problem med ekolod! behöver råd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ekolod! behöver råd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med ekolod! behöver råd.

Äger ett Garmin fishfinder 100 blue, jag tycker inte jag får riktiga ekon från fisk, det blir klumpar och plumpar istället för (bananer).
    Mjukvara är 2.03 och en uppgradering verkar inte befatta annat än språk i menyer.
    Någon som har erfarenheter av detta lod som kan hjälpa till ?
    Jag har kikat i menyer och manual men jag får fasen inte det att funka rätt.
    Jag förstår att det finns betydligt bättre lod att köpa med högre upplösning, men jag behöver veta ska det vara så här ?

Jag har precis samma problem som du, fast mitt är ett G FF 100 red.
    There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Hej.
      Använder själv ett 160 blue sedan ett år tillbaka och det ser likadant ut för mig. Det händer väldigt sällan att jag får in några perfekta bananer, mest bollar och "halva" bananer eller knappt böjda streck. Själv kör jag med nollinställning, dvs jag vill inte ha några fisksymboler eller liknande utan inställningen sållar väck allt ovidkommande. Nu lär man sig efter ett tag att känna igen vissa ekon som gräs, växter, stenar, små fiskstimm och större fisk.
      Det viktigaste för mig är inte att se fisk på skärmen utan hur botten ser ut och vilket djup det är.
      Under året som gått har jag bara varit med en enda gång då jag "bevisligen" tog en gädda på en flack sandbotten som jag såg ett eko av och egentligen så går det ju inte att bevisa att det var den fisken som högg.

Men som sagt jag får inte lika fina bananer på mitt Garminlod som polaren får på sitt Lowrence, men han får inte fler fiskar för det!
      Buster L och jag är polare!

Kommentera

Anledningen till att du inte får bananer är att givaren inte sitter korrekt. Måste sitta i linje med vattnet. Klumpar och plumpar kan vara "bollar", dvs ett stimm med betesfisk.... Är nästan mer intressant att se än bananer.

Kommentera

Sten_Hard: Jag har ett äldre Lowrance lod (LMS 300) där man kan köra antingen i Auto-läge eller manuel-läge.
          Har ditt lod också den funktionen ?.
          Meningen med auto-läget säger sig självt.
          Däremot en möjlighet till Manuel-läge kan ge många fördelar.

Du kan trycka fram känslighetsnivå (sensitivity) på menyn och gradvis öka känsligheten Då kan du se hur lodet tecknar fisk osv. beroende på inställning.
          Möjligen får du bättre separation eller att "bollarna" tecknar en banan vid högre sensitivity. Värt ett test.
          Kolla även om du ser någon skillnad mellan att ha motorn igång eller avstängd.
          Bubblor kan spela ett spratt.

En annan fördel mad Manuel-läge är att man kan ställa in djupområdet. Om det t.ex. är en sjö där maxdjupet är 5 meter så kan du låsa djupområdet på 6 meter vilket innebär att du har bottnen tecknad precis ovan skärmens nederkant. Du får mer info. om vad som händer i vattenlagren.
          Detta gäller mest trolling då man har ett likvärdigt djup under båten låt säga 3-5 meter.
          Blir det grundare så måste man dra ner på känsligheten annars blir det grötigt.Hade du kört i Auto-läge så hade troligen lodet valt 10-meters området då det är 5 meter djupt. Man får mycket "bottensediment" på skärmen vilket är onödigt Några tips som du kanske redan kände till..

Kommentera

Alla lod visar väl inte så kallade "bananer"??? Det är väl bara dem lite bättre dyrare loden som visar riktigt fina symboler likt bananer?

Kommentera

Intressant, har också ett Garmin 180 och har sörjt över frånvaron av "bananer", får som ovan mest småklutt och förvisso någon enstaka boll i den händelse jag seglar över ett rejält stim. Nu vete tusan bara om jag ska börja mecka med givaren eller finna mig i att jag inte har pröjsat tillräckligt för att få njuta banan? Alternativet att gilla läget och lära mig tolka mina kluttar finns ju också kanske...

Kommentera

Kan man göra annat än gilla detta forum :-)
                Jag har nu kollat in givaren vinkel och ändrat provat ändrat igen och till sist uteslutet att det är givaren vinkel som kan vara orsaken. KentaG du hade jäkligt bra idéer, Tack!!
                Jag har faktiskt möjlighet att ändra alla detaljer du pratade om men det hjälper inte, och höjer jag känsligheten så far jag för mycket skräpekon.
                Så tyvärr är det nog så att Garmin ska hålla sig på landbacken med GPS och annat och avhålla sig från regionen under vattnet.
                Där verkar andra leverantörer fixa det är med fiske på ett bättre sätt.

Helt klart är nu att jag aldrig kommer att få se några bananer på min skärm utan får nöja mig med päron och annan fallfrukt.
                Det är iofs. Inte dödsviktigt att se detta som några redan påpekat, det är ju viktigare att kunna följa bottenstrukturen mm. Men det är ändå dåligt av att när man kör simulatorn med sina inställningar så visar det snygga fina bananer.

Kan ju säga att det enda Garmins support säger är att man ska uppgradera mjukvaran, när jag kollar upp vad som ingår i den så får jag Grekiskt, Franskt språkstöd och en ny företagslogga!
                Hoppsan sikka proffs ! Shame on U

Man kan nog kortfattat säga att man bör titta på andra märken än Garmin om man vill köpa ett lite enklare billigare lod. Jag betalade 1300 för mitt och det är det väl ändå värt trotts att det inte är perfekt.

Nu vet jag i alla fall att jag inte är ensam om detta och kan med ro i kroppen fortsätta fiska.
                Tack Till Alla.

Så här ser min fiskesjö ut, Några har lodat om hela rasket helt ok tycker jag :-)

Kommentera

Bananerna som önskas är nästan omöjliga att få fram formodligen är det bara ett sätt för de flesta lod att rita en fisk...

Fast egentligen skall "bananen" vara simblåsan (det är det enda som kan ge eko på en fisk)
                  i början när det blir ett svagt eko sedan starkare och starkare och därefter avtagande därav bananformen.
                  Men oddsen att du skall träffa i mitten av simblåsan på en storfisk är väl ganksa små men självklart så kan det hända.....

PS. Rätta mig om jag har fel, det va nån som ja detta till mig för flera år sen DS.
                  Senast ändrad av Peter L; 2004-09-30, 13:49.

Kommentera

Om du får halva bananer så är givaren felvinklad...
                    12 hours
                    1,440 casts
                    2 followers
                    1 strike
                    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13