portabel knopmätare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

portabel knopmätare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ekolodet är ett humminbird 110X. har letat efter nå flödesmätare till det men de verkar inte finnas något sådant tillbehör.

gps alltså?
    nån modell att rekommendera, behöver absolut inte vara nån värsting modell.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      Ähhh känner vet väll när de är lagom vid trolling också ,eller ?

Lika meningsfullt som växelindikator på bil & mc
      eller varvräknare på en vanlig standard bil
      om du nu tycker att det är totalt meninglöst med knopmätare, varför är du då inne å svarar på en tråd som handlar om vad för knopmätare det finns? det är väll meningslöst?

Kommentera

Om du har en smartphone finns det massor av appar som kan visa knop. Om inte köp en billig GPS som du kan ställa in på GPS.
        Det absolut bästa är en plotter, där kan du lägga in intressanta spottar ex grynnor el andra avvikelser från den normala botten. Du kan också spara positioner där du fått fisk för att se om det finns ett "mönster" i de vatten du fiskar i.
        //C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
          Om du har en smartphone finns det massor av appar som kan visa knop. Om inte köp en billig GPS som du kan ställa in på GPS.
          Det absolut bästa är en plotter, där kan du lägga in intressanta spottar ex grynnor el andra avvikelser från den normala botten. Du kan också spara positioner där du fått fisk för att se om det finns ett "mönster" i de vatten du fiskar i.
          //C

ska kika på en plotter. tack för bra tips.

Kommentera

Jag har länge använt en Garmin Etrex till mitt gösfiske. Nu har jag ett HDS, sålde min gamla gps för 400:- så du borde kunna hitta något sådant på blocket eller tradera
            Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
            http://www.ichtys.se

Kommentera

Decimaler..

Visar någon av dessa appar decimaler på knop-hastigheten? De appar jag hittat (typ en) har inte visat decimaler och känns pga detta väldig icke exakt.. men om någon har en app som klarar decimaler så tipsa gärna om den. mvh Dennis

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
              //C

Kommentera

Ursprungligen postat av Falemo Visa inlägg
                Till förflyttning från A till B ute på sjön så spelar väl knophastigheten ingen roll, men när man trollar är det guld att se knopen!

Jag använder appen Speedometer+ till min Iphone, det funkar kanon!

//Linus
                Det kanske inte spelar någon större roll för själva förflyttningen, men vet du din hastighet kan du ju använda den för navigatoriska ändamål. Fiskar från en snurrebåt som jag inte har lust att utrusta med plottrar eller andra elektroniska instrument som måste tas hem för att inte bli stulna. Med en enkel kompass och ett klipp från ett papperskort hittar jag från A till B och även C i mörker eller dåligt sikt genom att använda klocka, kompass, och att känna till min ungefärliga hastighet....

Kommentera

Har du en smartphone, ta hem passande gratis fartapp, lägg sedan i spö med avsett bete i sjön och studera gång vid båtsida, gasa på eller släpp av så det rör sej rätt.
                  Där har du medel (ideal)hastighet, glöm ej att något öka och minska då och då i förhållande till denna hastighet.
                  Exempel, får du nån indikation på att det är hett, prova variera farten, gärna nån snabb pågasning lycka till!

PS är du i vatten där smartphone Navionics appen har täckning..... (då rent geografiskt över vattenyta, insjöar nog inte så men i kustvatten, bara kolla mot detta) underskatta inte denna, för pengarna mycket mycket bra och GPS farthållning ingår oxå direkt på skärmen, skulle vilja säga att de stora Samsung Galaxy eller vad de heter är ideal i liten båt låg fart.
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2013-06-14, 17:07.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                  14 svar
                  1 975 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11