Nylontafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nylontafsar

Har nyligen börjat köra med nylontafsar och tänkte höra med er andra här som också kör med nylon hur ofta ni byter ut dom i snitt?

Hur stora gäddor har ni tagit med nylontafs?

Har någon tafs gått sönder för er? Inte en knut som gått upp alltså.

Vad kör ni med för tjocklek samt lås och leke?

Skulle verkligen rekommendera att byta till Flourcarbon. Inte speciellt mkt dyrare och du kan även gå ner mycket i dimension.

Du klarar de flesta gäddor med runt .40 men om du vill vara 100% säker att ingen gädda ska bita av linan kan du köra .90 eller 1mm (lite tjockt enligt mig). Samtidigt får du även en osynlig tafs i vattnet om du tror det spelar någon roll.

Om jag har, så använder jag alltid enkla beteslås utan lekande.
    You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Kör FC på jerk och körde FC på spinn tidigare men kul med något annat ibland. Nu vill jag bara veta hur andra behandlar sina nylontafsar samt vad dom har för erfarenheter.

Kommentera

Jag har kört med 1,05mm nylontafs iår till spinn. Det har funkat helt ok tycker jag. Har dock inte tagit några riktigt stora, men några 4-6kg har det blivit(stora för mig :P). Har inte behövt byta tafs än, tänkte göra det till hösten.

Använder stora beteslås/lekande, tror det är McMhahon 175lbs.

Kommentera

Nylon är grymt, mjukare och ungefär lika stryktåligt som FC (enligt mitt högteknologiska test med att dra en kniv över dom olika linorna i samma dimension).
          Till tungt fiske kör jag 1,17mm, funkar utmärkt till allt från jerkbaits till spinnare.
          50m nylon kostade mig runt 100 spänn, för en äkta FC lina får du betala kanske 150 för 5 meter. Dessutom är många FC linor nylon med FC överdrag så skit i FC.
          Har fiskat med nylon i ganska exakt ett år utan problem, bara kolla tafsen då och då och efter varje fisk som har svalt betet så att tafsen varit i kontakt med tänderna under fighten.

Kommentera

Jag rekommenderar vad som helst utom ståltaffs. Jag kör med flourocarbontaffs och tycker att det är den bästa. Kastar man mycket vobbler så är ståltaffsen en stor irritationskapare. Så fort vobblern hamnar snett och taffsen trasslar in sig i trekroken så har du fått dig en krokig taffs som sabbar gången på vobblern. Och det jobbigaste är att den trasslar in sig i vobblern ännu lättare när den är krokig. Ståltaffsen är helt okej för trolling dock. Flourocarbontaffsen blir inte krokig när den trasslar sig i krokarna. Sen jag slutade med ståltaffsen i våras har jag fått byta florocarbomtaffs kanske högst 2 gånger, och då har det inte berott på att själva taffsen blivit sliten eller så, utan att själva beteslåset gått sönder. Man kan fånga väldigt många gäddor på samma flourocarbontaffs
            |- [FONT=Comic Sans MS]Ibland är fel rätt![/FONT] -|

Kommentera

Jag kör med 0,80 nylon och har inte alls behövt byta så ofta. Aldrig varit med om att den gått sönder. Största jag tagit med nylontafs på har varit 6,3kg och några 5:or.
              När linan fått sig någon synlig skada så har jag bytt ut linan men behållt lekare och beteslås om de fortfarande är ok.

Har alltid några reserv med mig och med olika storlek på beteslås beroende på hur tunga beten jag tänkt köra med (endast pga att de beteslås jag hade från början var för stora för en del jiggskallar).

Vilken knut fäster ni andra lekare och beteslås med? Jag kör med perfect loop.
              sigpic
              http://fiskeigemenskap.se
              Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Kommentera

Jag har använt fc 0.6 och 1.0 en hel del, den tunnare till lätta riggen upp till 60g och den grövre däröver. Jag har varit med om att gäddan "bitit igenom" tafsen två gånger, absurt nog samma fisketur. I bägge fallen klarade jag fisken och upptäckte skadan efter återutsättningen. Jag kollar alltid tafsen efter fiskkontakt och byter om den är skadad eller behöver knytas om, då funkar fc bra. Min erfarenhet är att knutar, lina, lekanden och hakar ger sig innan tafsen för det i tex overruns.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Min tjej tog en gädda på 9,1kg på nylon tafs våren 2012 alltså i år som är hennes PB. Och det funkade klockrent men sen övergick både hon och jag till FC och jag tog en gädda på 8,5kg som nu är mitt PB förra veckan på FC så enligt mig funkar båda så det är väl bara vad man själv tycker som sagt jag har testat båda och så har jag testat titan tafs men dom gillar jag inte lika mycket som FC då man får bättre häng på betena med FC inga tafsar har gått upp för mig, det gäller att knyta och kolla tafsen efter hugg med nylon och FC, sen köper du bara kvalitets lås o lekande.
                  Hoppas du fick svar på dina frågor.

lycka till och skit fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 477 visningar
                  0 gillar