Fluorocarbon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorocarbon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fluorocarbon?

    Hej!

    Någon som testat denna nya lintyp som huvudlina? Skall byta lina på i stort sett alla rullar (haspel och multi) nu inom kort och funderade på att ta fluorocarbon istället för nylon på de rullar jag har två spolar till. Har hittills kört med nylon på en spole och PP på den andra.

  • #2
    Fluorocarbonlinor är väl ingenting nytt???
    Senast ändrad av Stizo; 2004-12-27, 19:55.

    Kommentera


    • #3
      Floucarbon till huvudlina? Den Flou jag tänker på, som tafsmaterial är ju svindyr...knappast realistiskt som lina. Säljs oftast på småspolar om 10-20 meter. Du måste mena nåt annat?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av m@
        Floucarbon till huvudlina? Den Flou jag tänker på, som tafsmaterial är ju svindyr...knappast realistiskt som lina. Säljs oftast på småspolar om 10-20 meter. Du måste mena nåt annat?
        Finns typ Berkely Wanish på storspole för ca. 400;-
        Kan nämna att STM-vinnarna fiskar med Flourcarbon på alla spöna runt!
        sigpic

        Kommentera


        • #5
          http://www.fishit.se/system/search/p...&container=39&

          Så dyrt verkar inte fluorcarbon vara inte på fish-it i alla fall. Säger dock ingenting om kvaliten!

          Kommentera


          • #6
            Kvaliten är blandad. Finns otroliga prisskillnader. Men t.ex. DD;s för 125;- 50M är nog inget att fylla spolarna med:P
            sigpic

            Kommentera


            • #7
              För mig är mycket nytt

              Men det var Berkley Vanish jag tänkte mig eller annat liknande fabrikat. Dessa skall tydligen vara smidigare än de gamla varianterna och inte så farligt dyra heller. (Halva priset mot PP exempelvis).

              Kommentera


              • #8
                Du kan inte jämföra konsfiberlinor som PP mot Flourocarbon som Vanish. Flourocarbon är snarare en svagare, MEN osynligare variant till nylonlinor.
                Senast ändrad av Sturgeon; 2004-12-27, 23:11.
                sigpic

                Kommentera


                • #9
                  Jag gjorde i våras som du eventuellt tänker göra. Jag lade på 4 kilos Vanish på matchspöets haspelrulle och den lilla Ambassadeur Mörrum fick en lina som uppgavs tåla ca 6 kilo. Bägge utrustningarna har använts för att fiska regnbåge med jigg på det sätt jag beskrivit här tidigare.

                  Mörrumrullen rullen användes även till att kasta prick på vakande bågar med spinnare och små drag. Den rullens lina visade sig vara synnerligen ”brottsbenägen”. Ett skatbo innebar ett linbrott om inte just då så några kast senare gick linan av där den tidigare kinkat och blivit tvärböjd. Fluorocarbon förefaller inte tåla såna påfrestningar.

                  När jag skulle göra betesknutarna hände det att linan brast. Antagligen av samma orsaker som gjorde att linan inte tålde backslag. Knuten kunde även brista under fisket. Regnbågar på 1,5 kg slet lätt av linan i betesknuten eller vid leket.

                  Jiggtacklet visade sig rotera sakta. Innan jag upptäckte det och satte dit goda leken och antitvinn-motvikt hade linan börjat snollra sig. Tvinningen gjorde den snabbt obrukbar och rutten. En vanlig nylonlina hade klarat detta bättre.

                  Mitt sätt att fiska innebär att solskensdagar kommer linan att för varje årtag löpa torr fram och tillbaka genom linringarna. Den friktionen kvaddar Vanish-linan på några timmar. Regniga dagar håller den bättre men skavs ändå och fransas betydligt värre än vanlig nylon eller flätlina.

                  Vanish styrka är att den är något mera stum än nylon och har en något högre densitet samt uppges vara mera osynlig under vatten. Det kan göra att du krokar fler fiskar men du är inte lika säker på att få upp dem, som om du hade nylon eller en flätlina.

                  Vanish epoken är över för min del! Nu återgår jag till flätlinor eller nylon eller kombinationer.

                  Det är dyrt att ha en lina som kastar bort betena. Den kan lika gärna få försvinna!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

                  Kommentera


                  • #10
                    Fluorcarbon linor är väldigt bra egentligen. Att dom kan gå sönder i knutarna är oftast helt och hållet rent "handhavandefel" av användaren. Det viktigaste man ska tänka på är att dra knuten extremt långsamt samt väta den ordentligt. Detta för att fluorcarbonen helt enkelt "bränner" väldigt lätt och gör den det är hållfastheten i knuten helt borta.
                    Rätt knuten med rätt metod är fluorcarbon mycket mycket bra för exemeplvis flugtafs..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 656 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 549 svar
                    229 434 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Arbetar...
                    X