Dom tjocka linorna täcker upp för skit bakom spakarna och tillverkningsfel så man inte tappar sina svindyra beten annars hade man klarat sig med betydligt tunnare linor, en slirbroms är väl max 5-7 kg så över 10 kg kan man inte utnyttja till att drilla fisk men den blir jättebra när man ska slita loss bottenapp ....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför så absurt stark lina?
Collapse
X
-
Till havsöring skulle jag dock kört lite grövre än 0,12 just pga nötningståligheten. Jag kör 0,17 till HÖ dock med haspel. Med min kastteknik så rök ganska många drag i utkastet med 0,12 flät, men den dög till att drilla fina blanka vilda havsöringar med
Kommentera
-
Absolut, prova och använd det du gillarUrsprungligen postat av lausvik Visa inläggJag är faktiskt aningen orolig för just de två (nog så viktiga) detaljerna. De spön jag har och min teknik är anpassad efter fiske med nylonlina och jag kan föreställa mig att det kan bli brutalt stötigt att drilla en någotsånär havsöring med en alldeles stum lina. Dessutom brukar man ju, för att presentera betet på rätt ställe, oundvikligen få linan i kontakt med stenar och annat. Nu har jag i alla fall laddat en spole till mina C4:or med 0,12 flätlina och skarvat på ca 10 meter 0,23 nylon närmast betet. Till helgen hoppas jag få tillfälle att testa hur det fungerar i praktiken. men jag kommer garanterat att ha en eller annan spole med fräsch nylon i fiskeryggsäcken...
Själv använder jag aldrig nylon längre annat än till pimpelfiske och toppknutet mete. Tycker nylon är hemskt ärligt talat man känner ju knappt fisken .. Tror du kommer tycka spinnfisket med flätlina är underbart.
Kommentera
-
Har man provat flätlina ska man inte kunna gå tillbaka till nylon. Helt annan fiskeupplevelse. Trodde jag var draget första gången jag provade flätlina. Dragningar från fisk kan gå rakt in i hjärtat.Senast ändrad av Majakovskij; 2012-11-12, 19:44.[FONT=Verdana][/FONT]
Kommentera
-
Den satte du fint!Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggMultipla trådar? Är det ett annat uttryck för flätlina?
Kommentera
-
Jag ska som sagt ge flätlinan en chans. Samtidigt så verkar det ju ha hänt en del vad gäller de monofila nylonlinorna de senaste decennierna. Även de dyrare nylonlinorna är ju billigare än flätlinor (vilket är tilltalande) så jag kommer nog att testa några sådana också. Sedan får jag se.
Kommentera
-
Jag fiskar med både mono(trilene sensation) o flätlina(Powerpro), beroende på fiskemetod. Ett argument man ofta får höra till flätlinans fördel, är att man kan gå ner i dimension...de vette fan. Hur mäter man tjockleken på flätlina kontra mono? Det står ex. 0.20 PP, men den känns mellan fingrarna bra mycket tjockare och "bygger" betydligt mer på spolen än en 0.20 nylon. På min ena rulle står det 185m/0.35mm-nylon. Det vore intressant o se hur många meter flätlina i motsvarande dimension som får plats?
Ursprungligen postat av mojoman Visa inläggfördelen med dessa superlinor är att du kan gå ner i dimension, fiskade jämnt med 0.30 nylon på min haspelset men nu med de nya flätlinorna så har jag gått ner till 0.20. Kasten blir bättre, kontakten med betet, samt att man inte förlorar lika många drag med flätlinan.
Att det är svårare att knyta än nylon har jag inte upplevt snarare tvärtom. Nylon linans knutar måste man vara mer nogrann med när man drar åt knuten jämfört med flätlinan
Men prova en flätlina du kommer inte bli besviken, jag har bara fiskat med flätlinor sen jag testade min första flätlina (förutom vid flugfiske där tafsen är fortfarande nylon/fluorcarbon)
Glömde en sak, linminnet är litet jämfört med nylon (min egna erfarenhet sen kan det bero på vilket fabrikat man har)
Kommentera
-
Byt märke på din flätlina, hade 0.30 nylon på rullen och bytte till 0.20 flät och det märks tydlig skillnad, sen var det någon som skrev att rullen kanske har taskigt linupplägg då kan jag tänka mig att det bygger på mer och blir trassel vid utkast.Ursprungligen postat av peternyman69 Visa inläggJag fiskar med både mono(trilene sensation) o flätlina(Powerpro), beroende på fiskemetod. Ett argument man ofta får höra till flätlinans fördel, är att man kan gå ner i dimension...de vette fan. Hur mäter man tjockleken på flätlina kontra mono? Det står ex. 0.20 PP, men den känns mellan fingrarna bra mycket tjockare och "bygger" betydligt mer på spolen än en 0.20 nylon. På min ena rulle står det 185m/0.35mm-nylon. Det vore intressant o se hur många meter flätlina i motsvarande dimension som får plats?FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-04-11, 13:03 -
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 388 visningar