Varför så absurt stark lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så absurt stark lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En kort reflektion från min sida...

Vid gäddfiske kommer jag alltid använda flätlina på grund av direktkontakten och bättre krokningsförmåga. Dock gillar jag inte de styvaste spöna utan gärna lite djupare aktion, vilket är mer förlåtande vid kast och drillning. Nu kör jag PP 0,28 vilket räcker bra. Fiskar man djupare är tunnare lina bättre då tjockare lina lyfts i vattnet, vilket medför svårare att hålla bottenkontakt.

Vid gösfiske är flätlina ett måste om jag ska hinna med och kroka dom små elakingarna.

Vid abborrfiske är det dött lopp mellan flätlina och nylon, dock om flätlina använd mjukare spö för att dämpa knyckarna vid drillningen.

Havsöringfisket kvar då. Här använder jag flätlina då jag gillar direktkontakten. Dock är det mjukare spön som gäller för att hantera en dansande öring som far omkring. Ett stort minus med flätlinan är dock att den suger upp vatten, vilket inte är så kul när kvicksilvret har sjunkit. Då är nylon ett måste för att kasta med en isfrusen flätlina är inget jag kan rekommendera...och som sagts tidigare, fiskar jag där det är stenigt är nylonlina ett bättre val på grund av nötningståligheten.

Det här med linval är väldigt personligt så det bästa är att prova och åter prova. Med dagens påkar till spön, grova flätlinor och karatekast som grädde på moset, ställs utrustningen hela tiden på prov. Det finns inget som fjädrar vilket jag tycker är något negativt. Dessutom skär flätlinorna lättare ner i underliggande lager med multirulle. Sen är det väldigt tydligt med trender och vi som fiskade från början med nylon har nog lättare att se nylonlinans fördelar.

Nog sagt...
    /H

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Det här med linval är väldigt personligt så det bästa är att prova och åter prova. Med dagens påkar till spön, grova flätlinor och karatekast som grädde på moset, ställs utrustningen hela tiden på prov. Det finns inget som fjädrar vilket jag tycker är något negativt. Dessutom skär flätlinorna lättare ner i underliggande lager med multirulle. Sen är det väldigt tydligt med trender och vi som fiskade från början med nylon har nog lättare att se nylonlinans fördelar.
      Har just fyllt en spole till C66:an med Stren Original 0,26. Det känns tryggt och det har fungerat bra förut. Vad gäller flätlina så har jag börjat noja över vad den kan göra med spöringar och lintrissor på mina gamla grejor. Fast jag ska testa...

Kommentera

Jag är själv av den yngre generationen, men dock så pass gammal att jag var med innan flätlinans intåg. Första flätlinorna var inte lika bra som de är idag.

Dock så är jag fortfarande mer förtjust i nylon än flät och använder det till trolling, ismete/mete. Flätlina sitter på mina ambassadeurer för gäddfiske. Dyra drag och bra krokningsförmåga... Gillar dock personligen flex i linan, speciellt då fisken närmar sig land... För spinnfiske med haspelutrustning anser jag dock att flätlinan kommer till sin fulla rätt. När jag fläker iväg min lilla myranspinnare till andra sidan älven och sedan krokar på öringen.... Den känslan får man inte med nylon. Även jiggfiske efter abborre. Helt överlägsen känsel. Har även kört en hel del pimpelfiske med flätlina. Mormyska på ett tunt wiggler spö (det gula) och man känner allt som händer 5 meter ned... Dock är nog nylon lite underskattat. En bra nylonlina fiskar man upp det mesta med, och inte behöver man vara livrädd för stenar. Fiske i strömmande vatten bedriver jag numer med tafs, även om harr är målet. En fin öring som simmade mot en sten och flätlinan fort gick av var det som fick mig till det. Fiskar är dock inte så smarta och skygga alltid, så det biter fortfarande bra, trots 5 dm 8 lb ståltafs ...
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
          Jag är själv av den yngre generationen, men dock så pass gammal att jag var med innan flätlinans intåg. Första flätlinorna var inte lika bra som de är idag.

Dock så är jag fortfarande mer förtjust i nylon än flät och använder det till trolling, ismete/mete. Flätlina sitter på mina ambassadeurer för gäddfiske. Dyra drag och bra krokningsförmåga... Gillar dock personligen flex i linan, speciellt då fisken närmar sig land... För spinnfiske med haspelutrustning anser jag dock att flätlinan kommer till sin fulla rätt. När jag fläker iväg min lilla myranspinnare till andra sidan älven och sedan krokar på öringen.... Den känslan får man inte med nylon. Även jiggfiske efter abborre. Helt överlägsen känsel. Har även kört en hel del pimpelfiske med flätlina. Mormyska på ett tunt wiggler spö (det gula) och man känner allt som händer 5 meter ned... Dock är nog nylon lite underskattat. En bra nylonlina fiskar man upp det mesta med, och inte behöver man vara livrädd för stenar. Fiske i strömmande vatten bedriver jag numer med tafs, även om harr är målet. En fin öring som simmade mot en sten och flätlinan fort gick av var det som fick mig till det. Fiskar är dock inte så smarta och skygga alltid, så det biter fortfarande bra, trots 5 dm 8 lb ståltafs ...
          Det här inlägget (liksom harlequines ovan) gillar jag. Erfarna fiskare som använt både flätlina och heldragen nylon, som ser fördelar/nackdelar med båda sorterna och som anpassar sitt linval efter fiskesituationen. harlequines kommentarer om att använda mjukare spö när man fiskar med flätlina ligger helt i linje med mina egna funderingar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 396 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57