Ursprungligen postat av Barramundi
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Har korken blivit dyr?
Collapse
X
-
-
Vad har delade handtag med längden på armen att göraUrsprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggPersonligen tycker jag dom delade handtagen är skit, värkar som någon fått för sig att alla människor har lika långa armar.
?
Du är väl lika låst vid spöts längd oavsett om handtaget är delat eller inte.
Kommentera
-
Ja, oavsett om det är delat eller inte håller man väl aldrig i mitten av handtaget?Ursprungligen postat av Sg Visa inläggVad har delade handtag med längden på armen att göra
?
Du är väl lika låst vid spöts längd oavsett om handtaget är delat eller inte.
Kommentera
-
En människa som är 2 meter lång har betydligt längre armar en någon som är 1,50 meter, greppar dom samma spö vill dom nog ha olika avstånd mellan händerna för att kasta bekvämt.... med delade handtag är det omöjligt....Vad har delade handtag med längden på armen att göra ?
- - - Updated - - -
Händer ibland att jag flyttar in vänsterhanden 15-20 cm för att få bättre tryck i utkasten, men om det behövs eller inte beror ju på bakhandtagets längd..Ja, oavsett om det är delat eller inte håller man väl aldrig i mitten av handtaget?
Kommentera
-
Om du kastar med 2handspö oavsett hur långa/korta armar du har så går du miste av väldigt mkt kraft om du inte håller nedersta handen runt butten. Den handen du håller butten kring är den som du har allra mest kraft i vid ett kast.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggEn människa som är 2 meter lång har betydligt längre armar en någon som är 1,50 meter, greppar dom samma spö vill dom nog ha olika avstånd mellan händerna för att kasta bekvämt.... med delade handtag är det omöjligt....
- - - Updated - - -
Händer ibland att jag flyttar in vänsterhanden 15-20 cm för att få bättre tryck i utkasten, men om det behövs eller inte beror ju på bakhandtagets längd..
Nu är ju inte alla spön med delade handtag denna typen av spön men ville ändå få det ur mig
Personligen håller jag aldrig ett spö mellan butten och rullfästet. Buttens jobb är att dras emot mig vid ett kast och att få vila mot höften vid en drillning av tung fisk.
Kommentera
-
Köpte ett BFT Bandit haspelspö av denna konstruktion som nämns, även om jag inte direkt störde mig på det så tog jag och drog på en grepplinda för innebandyklubbor över det "kala partiet" bara för att. Man vet ju aldrig, en dag kanske ens liv hänger på att man har bra grepp där och då kan jag känna mig nöjd.
Kommentera
-
Jag fiskar nästan uteslutande multi så jag kanske har en annan kastteknik, jag vill ha armen jag håller rullen med rak när jag släpper iväg betet så armen och spöet är i en rak vinkel ca:kl 10:00 därför flyttar jag vänsterhanden lite på handtagen beroende på deras längd för att det skall bli rätt... Med delade handtag blir det omöjligt,Om du kastar med 2handspö oavsett hur långa/korta armar du har så går du miste av väldigt mkt kraft om du inte håller nedersta handen runt butten.
sedan funderar jag också på varför många spötillverkare tagit bort största delen av det främre handtaget, är det också för att spara på korken ???
Kommentera
-
Har också läst att kork börjat bli en brist vara och de skördar för mycket av den bästa kvalitén och det är bara sämre kvalitéer kvar..
Fast det har knappast med de delade handtagen att göra utan är nog bara en design grej..
Skälv föredrar jag eva som jag tycker är överlägset mot kork. Men vill man ha bra kork så är shimanos powerkork riktigt bra...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-04-11, 13:03 -
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 378 visningar