Tips på "bästa spinnspöt"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på "bästa spinnspöt"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MLF Visa inlägg
    Yes sir!
    Ok, du har just sett till att jag måste betala en mindre förmögenhet.....bygga om mina rullar...och det tackar jag dig för!
    Jag tror du drog spiken i kistan!

Efter vad jag sammanställt och läst tror jag iaf att det är ett kanonspö!
    1/2-2oz känns mer tryggt än snäppet ner.

Hinner inte i veckan så nästa helg lägger jag en beställning på nämnda spö.....såvida inte "någon" vrider runt skallen på mig.....igen!

Fiskevänner, jag är imponerad av er kunskap och glad över att ni delar med er av den!
    Tack!

//Kenneth

Kommentera

Lycka till med beställningen ...ser sedan fram emot en rapport. /S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
        Ok, du har just sett till att jag måste betala en mindre förmögenhet.....bygga om mina rullar...och det tackar jag dig för!
        Jag tror du drog spiken i kistan!

Efter vad jag sammanställt och läst tror jag iaf att det är ett kanonspö!
        1/2-2oz känns mer tryggt än snäppet ner.

Hinner inte i veckan så nästa helg lägger jag en beställning på nämnda spö.....såvida inte "någon" vrider runt skallen på mig.....igen!

Fiskevänner, jag är imponerad av er kunskap och glad över att ni delar med er av den!
        Tack!

//Kenneth

Låter fint det Kenneth! Alltid trevligt när man kan bidra med tips som förhoppningsvist gör en fiskare nöjd. Att det blir några lax mindre i plånboken, det bjuder jag på
        Hoppas du blir nöjd med modellen om du bestämt dig för att ta hem spöt. Skulle det mot förmodan icke vara så att det uppfyller vad du sökt. Dra mig ett PM så hugger ja!

Och som silverbågen nämnde, kom gärna med en rapport om både spöt och själva affären i helhet!

/M

Kommentera

Lycka till!

Tänk på att muskie spöna kan vara underklassade och detta gäller inte de mer raffinerade spöna. MLF har koll på läget!

St croix har lagg till ryggrad (för att göra det lättare för oss), så om man har ett muskie spö med ryggrad H ( jag har ett sådan) då ligger sweetspot nära max kastvikten och ibland över (?) , men om det står MH (jag har ett sådant oxå) då hamnar sweetspot något under max kastvikten. Så mitt MH 3 oz kan hyva iväg 110g kanske mer, men det känns bäst när runt 80-90g. Att kasta "något" under 40g är ointressant, jag har andra spön för det ändamålet. Och ja, om ni ställer en direkt fråga, det är klart att allting går, men det betyder inte att det finns bättre alternativ.

På de Legend och Avid jag har testat då brukar kastvikten stämma rätt bra med det som står på klingan, framför allt under 2 oz. Så om jag skulle fiska mkt med beten mellan 20 och 35g , då skulle jag aldrig köpa ett sådant st croix över 1,5 oz, för att då skulle jag tappa det roliga. Dessutom st croix spön känns styvare än man är vid med, om man inte är ett st croix nörd såklart. T ex: mitt avid på 1 oz = 28g känns bra fram till 25g kanske och om man kliver över 30g, då ökar man inte i kastlängden så mkt för att klingan orkar inte med det.

//T

PS: Dobyns Champion Extreme har jag redan nämnt tidigare. #27 Finfina spön är dom!
          Senast ändrad av tonyex; 2013-02-17, 21:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Lycka till!

Tänk på att muskie spöna kan vara underklassade och detta gäller inte de mer raffinerade spöna. MLF har koll på läget!

St croix har lagg till ryggrad (för att göra det lättare för oss), så om man har ett muskie spö med ryggrad H ( jag har ett sådan) då ligger sweetspot nära max kastvikten och ibland över (?) , men om det står MH (jag har ett sådant oxå) då hamnar sweetspot något under max kastvikten. Så mitt MH 3 oz kan hyva iväg 110g kanske mer, men det känns bäst när runt 80-90g. Att kasta "något" under 40g är ointressant, jag har andra spön för det ändamålet. Och ja, om ni ställer en direkt fråga, det är klart att allting går, men det betyder inte att det finns bättre alternativ.

På de Legend och Avid jag har testat då brukar kastvikten stämma rätt bra med det som står på klingan, framför allt under 2 oz. Så om jag skulle fiska mkt med beten mellan 20 och 35g , då skulle jag aldrig köpa ett sådant st croix över 1,5 oz, för att då skulle jag tappa det roliga. Dessutom st croix spön känns styvare än man är vid med, om man inte är ett st croix nörd såklart. T ex: mitt avid på 1 oz = 28g känns bra fram till 25g kanske och om man kliver över 30g, då ökar man inte i kastlängden så mkt för att klingan orkar inte med det.

//T

PS: Dobyns Champion Extreme har jag redan nämnt tidigare. #27 Finfina spön är dom!
            Tänk att jag var rädd för att "någon" som skulle vrida om skallen på mig igen var du!
            Ja, ja allt är föränderligt tills det har hänt!
            Jag är tacksam ska du veta.

Funderar så det knakar, jag har 8-32 och 30-90g
            Det här ska passa in emellan men samtidigt vara det som används mest.
            Jag kanske får ompröva mina beten på respektive spö.
            Om jag säger att jag inte kommer att kasta 20g, snarare 25-40 och kanske ibland vill hiva iväg en 45'a utan att behöva byta spö, är det då extreme 1 1/2 eller 2 oz som gäller?

Som sagt....det ska fylla mellanrummet mellan spöna, det är också viktigt så kanske får jag då kompromissa med betesvalet.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
              Om jag säger att jag inte kommer att kasta 20g, snarare 25-40 och kanske ibland vill hiva iväg en 45'a utan att behöva byta spö, är det då extreme 1 1/2 eller 2 oz som gäller?

Som sagt....det ska fylla mellanrummet mellan spöna, det är också viktigt så kanske får jag då kompromissa med betesvalet.
              Tänk såhär.. Vad är skönast/bekvämast, minst skräckfyllt. Att kasta beten som får ditt spö att överbelasta eller "underbelasta"? Man kan mer ofta än sällan, kasta för lätta vikter gentemot för tunga. Är du minsta osäker, välj 2oz.

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF Visa inlägg
                Tänk såhär.. Vad är skönast/bekvämast, minst skräckfyllt. Att kasta beten som får ditt spö att överbelasta eller "underbelasta"? Man kan mer ofta än sällan, kasta för lätta vikter gentemot för tunga. Är du minsta osäker, välj 2oz.
                He,he....tur att du tänker åt mig....jag skrev ju tidigare att värsta mardrömmen är att det "svampar"!....fast sent på kvällen och med för många typer av spön i huvudet glömmer jag nätan vad jag själv ville!
                Du räddade nattsömnen MLF, tack!

Till alla som vill ha feedback ang. köpet och hur spöt funkar, självklart återkommer jag med det, tveklöst!
                Tycker själv att det är trist när man inte får reda på hur det gick efter man gett råd.

Kudden väntar, tack för idag!
                Senast ändrad av KeBa; 2013-02-17, 23:35.

Kommentera

Jag har ju lovat att informera om hur det går.

Det blev alltså St.Croix Legend Xtreme 7ft11", 1/2-2oz som gick segrare ur den här fighten.
                  Spöt kommer någon gång i april så då vet ni som ville ha feedback att det dröjer lite med "rapporteringen".

Återigen tack till alla som lotsat mig igenom ångest och vånda kring mitt spöval

Kommentera

Kul! Hoppas du blir nöjd!
                    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

• Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                      Kul! Hoppas du blir nöjd!
                      Det tror jag nog, allt känns "rätt" så här långt men jag återkommer här när jag fått det i näven!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 351 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13