Ursprungligen postat av MLF
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på "bästa spinnspöt"?
Collapse
X
-
Vad jag vet så är det också ca 28g. Tänk dock på att många jenkar spön är klassade för vilka vikter som är bäst att kasta med och inte vad dom klarar av att kasta med som vi tenderar att göra här hemma.Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggVad jag vet är 1 oz lite drygt 28g..
Olika "konverterare" på nätet ger olika resultat, vad gäller?
Här måste det ju bli rätt...
Kommentera
-
Känns osäkert, jag har ett spö so jag använder upp till max 25gUrsprungligen postat av Silverbågen Visa inläggJag skulle säga att 1,5 Oz låter idealt mot de tänkta betesvikterna....problemet kan vara att hitta alternativ...
St Croix lec70hf är lite kortare men har vikten.....
1 Oz = 28 g så där hade du rätt
/S
Nytt spö ska ligga mellan 20-40 men mest runt 25-35.
Extremespöt hade ca 14-56g, vilket jag då lite enfaldigt kanske, inbillade att mina önskemål då hade hamnat lite "mitt i". = optimalt....men jag kan ju ha fel?
Kanske inte helt matematiskt givetvis...
Kommentera
-
Problemet är att klassificeringen av spöna inte är en exakt vetenskap....inte ens samma tillverkare är konsekvent alla gånger.
Tror dock inte att du skall räkna med att spöts optimala kastvikt ligger i mitten av spannet alla gånger...
Tänk också på att det är skillnad på att kasta en kompakt kustvobbler som väger 30 g och ett fladdrigt skeddrag som väger lika mycket..
Ledsen...men nu börjar det kännas som jag snarare rör till än förenklar beslutsprocessen...skall försöka lägga band på mig...
/S
Kommentera
-
He,he...min virriga hjärna har blivit ännu virrigare!Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggProblemet är att klassificeringen av spöna inte är en exakt vetenskap....inte ens samma tillverkare är konsekvent alla gånger.
Tror dock inte att du skall räkna med att spöts optimala kastvikt ligger i mitten av spannet alla gånger...
Tänk också på att det är skillnad på att kasta en kompakt kustvobbler som väger 30 g och ett fladdrigt skeddrag som väger lika mycket..
Ledsen...men nu börjar det kännas som jag snarare rör till än förenklar beslutsprocessen...skall försöka lägga band på mig...
/S
Som sagt 25g-35g vobbler (typ Hi-Lo) + skedar typ Atom.
Min mardröm är ett spö som svampar när jag vill trycka till med en 35g sked..
..så jag inbillar fortfarande att det är 2 oz som gäller....eftersom det då dessutom är klassat från 1/2.
Extreme leder
Kommentera
-
MLF
I det viktspannet bör xtreme prestera som bäst. Möjligen ytterligare lite lägre, säg 20-35 med tanke på betena i fråga.Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggSom sagt 25g-35g vobbler (typ Hi-Lo) + skedar typ Atom.
Min mardröm är ett spö som svampar när jag vill trycka till med en 35g sked..
Extreme leder
Kommentera
-
Syftar du fortfarande på storleken du tidigare rekommenderade, St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy?Ursprungligen postat av MLF Visa inläggI det viktspannet bör xtreme prestera som bäst. Möjligen ytterligare lite lägre, säg 20-35 med tanke på betena i fråga.
Bäst att fråga, det är inte helt lätt att hänga med i svängarna!
Kommentera
-
MLF
Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggSyftar du fortfarande på storleken du tidigare rekommenderade, St. Croix Legend Xtreme 7'11" Heavy?
Bäst att fråga, det är inte helt lätt att hänga med i svängarna!
Yes sir!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 352 visningar