Haha,föredrar att köra med rullar man både kan skruva med OCH ta en pilsner :-D
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
oklarheter ang Abu Garcia garanti på ambassaduer rullarna .
Collapse
X
-
Den underhållsfria rullen existerar (som alla vet) inte! Har aldrig haft ngt lagerhaveri som på ngt vis kan kallas för onaturligt, vad jag kan minnas, men så är jag pedant! Fiskar man i bräck eller saltvatten så ska rullen sköljas lätt och då menar jag verkligen lätt i sötvatten..ingen vårflod från öppen kran. Därefter tar man isär den i sina huvudbeståndsdelar för torkning, tror Mansson beskrev detta tidigare. När fanskapet är torrt så kör man en droppe olja i varje spollager, ett par i revspridaren och därefter vevknopparna! Det var alles och jag skulle rekommendera att man gör ovan oavsett om det står ABU, Shimano eller Daiwa på gaveln. Står det ngt annat så släng skiten
- Gillar 1
Kommentera
-
För att svara på lite frågor??
Nya bilar har ofta fri service ex subaru och seat . Skulle jag ta med min record till ex kap verde så skulle den rosta fortare än en opel från 80 talet .
Sen är det konstigt att vanliga lekmän får skruva isär rullarna och att garantin fortfarande gäller .
Haspelrullar kräver mycket mindre underhåll än spinnrullar är det rimligt??
Hur tåliga är shimanos rullar . Kräver rullar med glidlager mindre underhåll än dyrare rullar??
/Fredrik
Kommentera
-
Vad som är bäst kan som vanligt debatteras i det oändliga! Ang glidlager (bussningar) så är de ypperligt bra och behöver mindre underhåll! Men ngn gång ibland ska även de ha en droppe olja. Lundgrens eller Reelman säljer bra glidlager.
Jag antar att du får öppna motorhuven på din bil och fylla på olja eller spolarvätska utan att garantin upphör? Alltså vore det konstigt om man inte fick göra motsv. med en sådan banal sak som en fiskerulle
Senast ändrad av Hippo; 2013-04-11, 18:51.
Kommentera
-
Jag hade lite strul med välanvänd gammal rocket och skickade den på vinst och förlust till www.rulldoktorn.se
Sände även med en gammal blackmax och en revo för service.
Riktigt bra service, och snabb och prisvärt var det med.
Han bytte några lager och rengjorde och smörjde.
Kan rekommendera honom om ni inte orkar pilla själva.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020

Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Shimanos fiskerullar är bra tåliga, framför allt om man fiskar i saltvatten/bräckvatten. Detta är mina egna erfarenheter och detta betyder inte att andra rullar från andra tillverkare inte fungerar i likande miljöer.Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg...
Hur tåliga är shimanos rullar . Kräver rullar med glidlager mindre underhåll än dyrare rullar??
/Fredrik
Min dyraste rulle kräver mindre underhåll än mina andra något billigare ( men fortfarande ganska dyra) fiskerullar och detta beror på flera anledningar. Den rulle har bättre , läs mer tålig, material på de viktigaste delarna och att rullen är byggd för att vatten ska inte kunna tränga sig in i rullen så lätt hjälper en hel del, tro mig. Aluminium och salt/bräckvatten är oftast en dålig kombination i längden. Det är klart att det går inte att bygga fiskerullar som är hermetiska eller vattentäta, men de rulltillverkarna som försöker iaf får ett plus ( eller en puss) av mig iaf.
Häls /TSenast ändrad av tonyex; 2013-04-11, 23:22.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-07-02, 20:28 -
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|