Erfarenheter/åsikter ang Amb. D6 ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter/åsikter ang Amb. D6 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenheter/åsikter ang Amb. D6 ?

Tjo,

Funderar på att kanske inhandla en sådan, så är det nån här som har några erfarenheter/åsikter om abu's d6 serie (bra, dålig, prisvärd?)?

En rulle för Japaner. Rätt listig konstruktion på kastbromsen, men för hög utväxling för svenskt fiske och för mycket plast enligt min mening.
    Köp en C5a eller en ProRocket istället.
    www.utreel.com

Kommentera

Är D5 oxo för Japaner?

Btw, varför behöver Japaner hög vevutväxling?

Kommentera

Om du tänkt använda den vid jerkbaitfiske är hög utväxling att föredra faktiskt!

Kommentera

Nu kastar jag handsken igen och har väl att se fram emot att bli chavotterad av en uppretad pöbel.

Bortsett från Jerk och tidigt höstfiske efter öring är svenska fiskar i våra kalla vatten mer attraherade av beten som går relativt långsamt, och då är 6,3 utväxlingen bortom all sans.
          I Japan och Nordamerika m.fl. fiskas det flitigt efter företrädesvis Bass och liknande fiskar som typiskt attraheras av olika varianter av snabbspinn.
          Tropiskt fiske, i de fall jag hört talas om, sägs fungera på liknande sätt.

Sen föredrar japaner av nån anledning jättevevar och höga utväxlingar som enligt mig filtrerar bort känslan från linan till veven.
          Har diskuterat saken med japaner och fått det förklarat så att alla börjar fiska med haspel, men multi är betydligt coolare (och dyrare) men de vill fortfarande känna igen sig med lång vev och hög utväxling. Taskig känsla eller inte, för en japan är det viktigast att se cool ut och ha "rätt grejor" när man står vid kanten av en sjö med 10 meters lucka och kastar. Stackars japaner!

D5 är också för japaner, köp en C3a eller en pensionärsraket (PRO-Rocket) och byt utväxling och kanske också vev.
          www.utreel.com

Kommentera

Nå jag kanske väntar med att köpa D6'an. Jag har ju redan en massa rullar, och dom duger nog att fiska med ännu en säsong

Annars, om man skulle vilja ha en liten multi-rulle som är bra till UL-fiske? Har ni några förslag? (tex abborrfiske)

Kommentera

hej du.. jag har en D5a o den funkar alldeles
              utmärkt. billigare än D6 oxå...

Kommentera

Klurio: Annars, om man skulle vilja ha en liten multi-rulle som är bra till UL-fiske? Har ni några förslag? (tex abborrfiske)[/QUOTE]

Ju mindre destå bättre. Mina favoriter för ändamålet är Amb 1500 och 2500 med specialspolar och speciallagringar. Dessa små juveler tillverkas inte längre och har samlarstatus, vilket driver upp begagnat priserna till löjliga nivåer. Sen tycker jag att spolar och lagringar behöver ses över vilket gör det ekonomiskt oförsvarbart för alla utom för fullständigt insnöade som jag.

Av de rullar jag känner till på begagnat marknaden som funkar och som kan köpas till någorlunda rimliga pengar är Amb SM 3000, 1600 och 3600, T Pro 3000 och 3600, Mörrum 1600 och 3600 samt liknande från Shimano sålänge man undviker alla former av budgetrullar. Var beredd på att byta spolaxellagren som ofta rostat (gäller alla) och se upp för Mörrumvarianten med magnesiumgavlar (tål varken saltvatten eller försurning).
                Lättade specialspolar som tar max 100 m 0.20 går lös på 600 - 800,-, men gör att rullen kastar som en haspel.
                Senast ändrad av UT; 2005-04-05, 09:43.
                www.utreel.com

Kommentera

Jag har en EON 3600 sport med PP 0.23 och 7-fots teleskåpspö sjöbjörnen.
                  Det tycker jag är bra för vikter upp till 30 gram. t.e.x. lilla Zalten.
                  Lätt att alltid ha med sig.
                  Enda nackdelen är att det är pillrigt att reda ut skatbon med smårullar.
                  Ola

Kommentera

Det är för att eliminera skatbon som spolen behöver lättas, och ju lättare beten destå nödvändigare blir det. 30grams Zalt är kanske inget "lätt" bete och där är en EONPro nog ett rätt hyggligt alternativ.

När det gäller EON's centrifugalbromssystem måste jag kasta hansken igen.
                    Här tog ABU's konstruktionsavdelning time out. Spolens gavel är full av plastvikter som helt klart ökar spolens vikt perifiert (där den skall vara så lätt som möjligt) med ett drastiskt ökat rotationsmoment som följd vilket avsevärt försvårar kast med lätta beten. Kan möjligen byggas om, men då är det bättre att använda rullen till lite tyngre fiske.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson