Spökoppel DIY - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spökoppel DIY

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spökoppel DIY

Ska snart ut med sonen på fiske från båt i sundet och eftersom barn är barn och inte alltid håller 100% koll på allt ville jag göra ett spökoppel att säkra spöt till båten med.

Click image for larger version

Name:	IMG_2881.jpg
Views:	1
Size:	423,7 KB
ID:	1817974
    Började med att fästa en ögla till spöt. Använde lite paracord jag hade hemma. En ögla splitsades först och lades om spöbutten. En andra ögla (som kopplet ska fästas vid) formades och taglades sedan med lite taglingsgarn. Änden på paracorden säkrades sedan till spöt med en svinrygg.

Name:	IMG_2902.jpg
Size:	742,8 KB
ID:	1817976
    Själva kopplet gjordes av en annan lina jag hade liggandes (ursäkta färgvalet, det var vad jag hade hemma). Linan dubblades och sedan knöts en serie kärleksknopar upp längs kopplet tills jag hade två ändar, ca 20cm, kvar. En hake knöts fast i ändarna med en Snake knot.

Name:	IMG_2888.jpg
Size:	646,7 KB
ID:	1817975
    Kopplet kan snabbt fästas eller tas loss från öglan på spöt med hjälp av haken.

Name:	IMG_2904.jpg
Size:	835,7 KB
ID:	1817977
    Kopplets ände kan fästas i skärpet eller kring relingen på båten. Det är tillräckligt långt för att tillåta kast och full rörelsefrihet med spöt men är olyckan framme och spöt druttar överbord så kommer det inte så långt iaf.

/Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

riktigt snyggt, vad är det för knut du använt på spöt?=

Kommentera

Det är en svinrygg, alltså en serie halvslag slagna varannan gång åt höger och varannan åt vänster.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

anar man en sjöman, eller möjligen en scout i skepnad av en Kula? Snygga arbeten!

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
          anar man en sjöman, eller möjligen en scout i skepnad av en Kula? Snygga arbeten!
          Tack för komplimangen!

Far min seglade mycket i min barndom och det är nog där som min rep- och knopfetisch har sitt ursprung. Scout har du också rätt i fast där blev det mest landbacksknopar i form av surrningar, timmerstekar och en och annan råbandsknop.

/K

Kommentera

Snyggt gjort :-)

Kommentera

Snyggt och smart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                Tack för komplimangen!

Far min seglade mycket i min barndom och det är nog där som min rep- och knopfetisch har sitt ursprung. Scout har du också rätt i fast där blev det mest landbacksknopar i form av surrningar, timmerstekar och en och annan råbandsknop.

/K
                Aldrig brytt mig om att ta mina sjömansarbeten till den konstnärliga nivå du visar upp. Men visst känner jag igen och uppskattar ett gott hantverk. O visst känns det gott att kunna välja en lämplig knop eller stek för varje tross, tåg, rep, tåt, lina eller snöre man råkar på genom livet...... eller varför inte en hundsvott, apnäve.....etc, när det passar .........

Kommentera

Riktigt snyggt och påhittigt!

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                    Aldrig brytt mig om att ta mina sjömansarbeten till den konstnärliga nivå du visar upp. Men visst känner jag igen och uppskattar ett gott hantverk. O visst känns det gott att kunna välja en lämplig knop eller stek för varje tross, tåg, rep, tåt, lina eller snöre man råkar på genom livet...... eller varför inte en hundsvott, apnäve.....etc, när det passar .........
                    Själv har jag länge varit imponderad av sjömanshantverket som till 100% är baserat på ren funktion. Men de lyckades ändå alltid stoppa in en dimension av skönhet i det de gjorde. Sen skapade de ju också mycket rena dekorationsarbeten förstås på kistor, blydaggar och annat som hör ett sjömansliv till...

/K

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 976 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11