Köpråd spö och rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spö och rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så högt som 1000-1300:- behöver man inte gå för ett ok spö. Finns många trevliga spön 600-1000:- oxå.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Om rullen kastar linbollar så gör dig av med den annars blir lätt kostnaden för nya linor långt högre en vad rullen kostar.
      En kortare djupare spole kastar något kortare men strular inte lika mycket med att tillverka linbollar och sådant skit vilket jag tycker är att föredra.

Om du vill ha ett ok spö får du nog räkna med ca:1000-1300 kr , ett bra spö är väl investerade pengar, billiga spö är billiga av en anledning och gör att man ganska snabbt köper ett till för det första var skit...
      Fiskar som sagt med en Stamina rulle själv, med flätlina, och har inte haft några problem med linbollar. Kanske är linan problemet?? eller möjligen hur den är påspolad? Har provat olika varianter för påspolning av lina, och helt klart kan man skapa sig själv problem om man inte gör det rätt......

När det gäller spö håller jag nog med dig, att ett bra spö är en bra investering, men leta efter var du ska köpa det, kan skilja över 50% på priset hos olika handlare.......

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Så högt som 1000-1300:- behöver man inte gå för ett ok spö. Finns många trevliga spön 600-1000:- oxå.
        Håller med dig, mycket nöjd med mitt Berkley Lightning, listpriset i napp och nytt 899 kronor, hittade det på nätet för 534 kronor och det är inget dåligt spö.....

Kommentera

Jag gick efter listpris på dom vanligaste Shimano och Berkleyspöna , självklart kan man hitta dom till betydligt lägre priser om man letar.

Kanske är linan problemet?? eller möjligen hur den är påspolad?
          Linan är inget problem på gamla Cardinal vare sig flätlinor eller nylon så man kan kanske fråga sig varför dessa förbaskade linbollar kommer farande från så många nyare haspelrullar..

Jag tycker mig märka att en kortare spole ger bättre linuppläggning och mindre strul en dom grunda långa spolarna, då pratar jag om rullar i ekonomiklassen inget annat,,,

Kommentera

När det gäller problem med "linbollar" på haspel är det två saker som gäller:

1. Välj en svetsad lina som Fireline eller Nanofil. De är till skillnade från rena flätlinor konstruerade för att uppföra sig bra på en haspelrulle. (Det finns de som påstår att de inte har några problem med flätlinor som Power Pro, Strikewire etc på haspel, men räkna inte med att du är en av dem).

2. Fyll spolen lagom mycket. För mycket = risk för lintrassel trots att du använder rätt lina. För lite = kortare kast. Lagom skulle jag säga är 1-2 mm under spolkanten.

Med 1 och 2 fixat lovar jag att du som nybörjare har betydligt mindre risk för lintrassel än om du skulle använda en multirulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
              Håller med dig, mycket nöjd med mitt Berkley Lightning, listpriset i napp och nytt 899 kronor, hittade det på nätet för 534 kronor och det är inget dåligt spö.....
              Berkley gör faktist trevliga spön till överkomliga priser. Har själv haft ett lightning shock som brorsan använder nu mera. Har även haft ett berkley phazer 2 ul spö som va skitkul o fiska med. Enda negativa är väl att spöringarna väsnas lite mer än de med keramikinlägg.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                När det gäller problem med "linbollar" på haspel är det två saker som gäller:

1. Välj en svetsad lina som Fireline eller Nanofil. De är till skillnade från rena flätlinor konstruerade för att uppföra sig bra på en haspelrulle. (Det finns de som påstår att de inte har några problem med flätlinor som Power Pro, Strikewire etc på haspel, men räkna inte med att du är en av dem).

2. Fyll spolen lagom mycket. För mycket = risk för lintrassel trots att du använder rätt lina. För lite = kortare kast. Lagom skulle jag säga är 1-2 mm under spolkanten.

Med 1 och 2 fixat lovar jag att du som nybörjare har betydligt mindre risk för lintrassel än om du skulle använda en multirulle.
                Dessutom fungerar det fortfarande att fiska med nylonlina. I vissa situationer är den faktiskt att föredra framför de sk superlinorna.

Kommentera

Tack för alla tipsen, känns som jag lätt kan bli lurad att köpa på mig mer än jag behöver om jag går till en affär helt okunnig!

Som sir fish alot skriver köptes mitt nuvarande spö i ett set. Jag har dock bestämt mig nu för att köpa ett nytt spö och rulle. Och senare uppgradera det med fler tillbehör istället.
                  Kollade upp Sorön STX 40 och hittade den för 1000 kr på olssonsfiske. Det jag är lite orolig för är att det blir lite som att köpa en ferrari och köra den som en ford.

Ska kolla upp detta berkley spöt flera rekommenderat. Skulle gärna vilja ha lite fler synpunkter om detta erbjudandet : http://www.dogger.se/dogger-combo-al...446-c-930.aspx

Som sparetime säger kan det vara så att jag spolat på det fel, ska kolla upp lite guider med mera hur jag ska göra till mitt nästa spö.

Tack så mycket barramundi ska absolut tänka på det i fortsättningen!

Kommentera

Dessa rullarna är jäkligt mycket rulle för pengarna, jag hade ingen aning om vad det var när dom nämndes här så jag snackade med en bekant som skickade mig 2 från Singapore och blev riktigt positivt överraskad.

Nackdelen är väl som med alla lite ovanligare saker att delar och service kan krångla...

Kommentera

antar det var denna? Tokushima SH vad motsvarar den för storlek? 3000?
                      Hur tycker du den rullen står sig med dem andra som folk rekommenderat?

Och när du säger service och delar blir jag orolig över kvaliten:P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57