Lundgrens RST/LF spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lundgrens RST/LF spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Nu blev man ju lite nyfiken på 9-fots Suncaster Trigger. Har i veckan jiggat abborre med mitt 8-fots Suncaster Light och precis som du säger så är kanske LF-Spönas vikt lite högre än andra spön tack vare sina rejält tilltagna bakgrepp..men eftersom de är så perfekt balanserade så blir "viktkänslan"/den kraft som går åt lägre än ett lättare spö där tyngdpunkten ligger en bit framför rullfästet.

Viktspannet på 9-fotarn låter i mina öron perfekt för den typ av gäddfiske som jag mestadels bedriver. Skulle vara intressant att jämföra med det SG MP PRO 20-60 resp Butch Light XLNT 30-80 som jag använder idag...

/S
    Knalla in till PA på Lundgrens så får du säkert provkasta ett nere i strömmen..

Kommentera

På spöt sitter just nu en Calcutta Conquest 51 men jag funderar på att para ihop spöt med den Ambassadeur 2500 CI som Kattman Simon sålde till mig i våras....känner att det kommer bli en perfekt kombo...

/S
      Ja, det är ju rätt. En CQ behöver ett lite finare spö typ ett Loomis/St Croix eller ett RST M3 eller kanske t.o.m något handbyggt

Om du knallar in på Lundgrens testa st croix Legend Xtreme spön ( om de har några kvar i butiken). Du kommer inte att kunna lämna butiken utan ett i handen.

Video:

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        ......eller ett RST M3 eller kanske t.o.m något handbyggt
        //T
        Även om inte RST/LF-spöna på något sätt behöver skämmas för sig i sällskap med en CQ51:a
        ...så blir det så....en Phenix K2 -klinga är beställd (väl i nivå med GLX och kanske tom snäppet vassare än St Croix ...åtminstone om man ser till prislappen..) och HÖ-spöt som följde med Kattmans Amba som CQ51:an får bytta plats med var just ett sådant RST...

Självklart nyfiken på att någon gång testa och jämföra St Croix-spöna ....blir det någon gång ett sådant är jag dock rätt säker på att jag kommer ta hem en klinga och bygga spöt själv...detta för att det skall kunna matcha RST/LF-spöna i termer av balans...

Snackar vi Bang-for-the-bucks så tror jag dock att det blir svårt för "finstickorna" att konkurrera...

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Snackar vi Bang-for-the-bucks så tror jag dock att det blir svårt för "finstickorna" att konkurrera...
          Det tror jag med, men allting är relativ. Det gäller att hitta en nivå som man är nöjd med såklart. //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Det tror jag med, men allting är relativ. Det gäller att hitta en nivå som man är nöjd med såklart. //T
            Absolut! Synd att extreme-greppen är lite för korta för dom ser sköna ut i övrigt....

/S

Kommentera

Absolut! Synd att extreme-greppen är lite för korta för dom ser sköna ut i övrigt....

/S
              jag tror att det finns några modeller som har lite längre greppen , om jag inte minns fel.

Kommentera

Då har ja testat o drilla fisk på spöt oxå,blev 2 snipor ikväll. Men de va ju inga problem att landa dom. Ska ut imorgon igen o nöta en stund o hoppas på lite större fisk. Men man kände verkligen allt som hände i andra änden på linan.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Halloj!

...trots positiv grundinställning till RST/LF spöna så har jag kommit på en liten detalj som jag upplever som en brist och det är att krokögla/draghållare saknas på spöna....

/S

Kommentera

Jo det har jag oxå lagt märke till. Men det är en detalj jag klarar mig ganska bra utan. Skulle ju iofs gå att borra ett litet hål i triggern
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Det är ju inte direkt raketvetenskap att linda fast en lämplig ögla på lämpligt ställe (om man inte tycker att det funkar med nedre linföraren, korken på främre greppet eller i glipan nellan rullfoten och rullfästet).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57