Skarva givarkabel lowrance - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarva givarkabel lowrance

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skarva givarkabel lowrance

Go kväll. Har ett litet problem. Grannens hund har idag tuggat sönder kontakten till min givarkabel till mitt lowrance x-125. Hade hängt den över relingen vid båttvätt. Nu till frågan. Någon som vet om man kan skarva på en ny kontakt? Har en gammal givarkabel liggandes. Vill ju helst inte köpa en helt ny givare.

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
    Go kväll. Har ett litet problem. Grannens hund har idag tuggat sönder kontakten till min givarkabel till mitt lowrance x-125. Hade hängt den över relingen vid båttvätt. Nu till frågan. Någon som vet om man kan skarva på en ny kontakt? Har en gammal givarkabel liggandes. Vill ju helst inte köpa en helt ny givare.
    Låt grannen köpa den, dennes hund som förstört.

"Om en hund förstör egendom eller vållar skada, kan då ägaren bli skadeståndsskyldig?

Ja, den som äger hunden eller har den i sin vård (djurhållare/hundvakt/ hundrastare) är skyldig att ersätta de skador en hund orsakat. Kan parterna inte komma överens själva så får de driva frågan om skadestånd civilrättsligt"

Källa: http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyhet...agares-ansvar/

Skarva borde du kunna göra, löd ihop och sätt krympslang på varje kabel och sen nått som står pall mot fukt runt alltihopa, ev. Kanske krympslang avsett för miljö där det kan komma vattenstänk eller det kanske räcker med svart eltejp runt.

//hc
    Senast ändrad av Henrik Castenback; 2013-08-14, 23:17.

Kommentera

Har själv funderat på att kapa av en bit av sladden till min givare dela för att jag tycker den är för lång samt att jag hatar lowrances kontakt så jag tänkte låta den sitta i lodet konstant och sätta en bättre kontakt på kabeln 20cm ifrån den.

Har dock inte gjort det än för jag vet inte hur det är med avskärmning och så. Och lowrance svarar inte når jag frågar dom om det.

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
        Hej Kristoffer;

Givarkabeln är en coaxialkabel och bör inte skarvas annat än med speciella coaxskarvar. Har bara kontakten skadats är det en enkel sak att montera dit en ny, likadan kontakt som den du har på ditt Lowrance X-125 ekolod. Bäst och närmast för dig är att gå in till Rodins Marin i Uddevalla och be Magnus Rodin köpa in en ny kontakt till dig hos generalagenten...och ditt problem är löst.

Du ska inte laborera själv med givarkablar! Risken att fukt tränger in i kabeln med kortslutning i slutsteget med kostsamma reparationer som följd är överhängande efter "amatör"-reparationer.
        Överlåt byte av givarekontakt till fackfolk....

Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-08-15, 11:19.

Kommentera

Prova skarva, men jag skulle definitivt låta hundägaren köpa en helt ny givare. Men använd inte ditt försök till att skarva som ett sätt för honom att komma undan.

Låt han köpa nytt och prova fixa din, då har du två givare.

Kommentera

Tack för svar. Kommer inte kräva grannen på detta då det är sambons syster. Kommer blir dåligt med ligga framöver då sen var det min tant som hade hunden just då, kanske ska kräva henne på detta?
            Nä skämt åsido, ska kolla om man kan använda den gamla kabelns kontakt. Har elektriker i släkten så det kanske löser sig, kabeln är ändå obrukbar i dagsläget. Kan nämna att sladden blev lite tuggad på också så jag måste korta den en bit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 565 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57