Vapenfett i ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vapenfett i ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vapenfett i ambassadeur?

Kan man använda kronans vapenfett till att fetta in sina delar i en ambassadeur?

På de delar som INTE snurrar under utkast, typ huvuddrev och vevaxel, kan du möjligen ha det på men INTE där det fordras en tunn oljehinna, typ i kullager eller dreven till linuppläggning och linföraren. Rocket Oil är bättre på de ställena.
    Segt fett på fel ställen gör att rullen går trögt och du får korta kast.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tackar för svaret. Rocket oil kör jag som sagt på de delar som snurrar vid utkastet. Nu är det emellertid så att jag plocket isär hela min ambassaeur i massor av delar och tvättat dessa. Jag har läst att alla delar (nästan) ska fettas in innan ihopmontering. Men det känns om om vapenfett inte är riktigt fett. Det är mer som en tjock olja. Fett brukar väl vara mer som vaselin?
      Eller duger vapenfettet kasnke?

tack

Kommentera

Fett är väl som du säger mer som vasselin.

Jag har i nödens lag kört en hel del saker i mina rulllar, 5-56, symaskinsolja, hjullagerfett m.m. Men jag försöker alltid köra med riktigt rullfett och olja, vore inte så kul om rullen pajade pga att man använde fel fett.

Kommentera

Hmm Ja det är väl som du säger kanske bäst att använda riktiga saker.
          Sitter i valet å kvalet om jag skall använda vapenfettet, eller vänta tills imorgon och inhandla rullfett.

Kommentera

Vapenfettet har väl utvecklats en del sen jag senast bar uniform. Men min åsikt är att man inte vinner något på att använda fel grejor. Vapen och rullar har lite olika förutsättningar för sin funktion.
            Själv använder jag rullfett och rul***ja/raketolja ofta i kombination för att försöka undvika att fettet inte blir för segt och tjockt.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack för svaret.
              Jag gör väl så att jag väntar tills fiskeaffären öppnar imorgon och tar mig dit och inhandlar en tub riktigt rullfett då

Kommentera

snackade med en rulldoktor förut som påstod att han sett flera rullar folk kommit in som blivit totalt förstörda då vapenfett används. Svenska arméns fett är väl som resten föråldrat och pinsamt dåligt och syftar mer till att "dra ur smuts" och förhindra rost än att smörja.. med andra ord inget att ha i rullen.. speciellt inte grafitrullar då det är "starkt"?
                size does matters!

Kommentera

Försvaret använder inte fett längre i någon större utsträckning utan har gått över till en mycket duglig och hiskligt dyr olja som heter CLP. Den tror jag skulle vara alldeles utmärkt till rullvård. har utmärkta rengöring, smörjnings och konserverande egenskaper! Allt i ett!

Kommentera

Ursprungligen postat av nostra
                    Försvaret använder inte fett längre i någon större utsträckning utan har gått över till en mycket duglig och hiskligt dyr olja som heter CLP. Den tror jag skulle vara alldeles utmärkt till rullvård. har utmärkta rengöring, smörjnings och konserverande egenskaper! Allt i ett!
                    Dock är det viktigt att tänka på att CLP inte är långtidssmörjande, utan avdunstar och är i princip helt borta efter en månad. För längre bruk gäller SMX. Jag är ändå tveksam att använda dessa produkter till en fiskerulle då d är gjorda för att lösa krutslagg och rost.
                    Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 048 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11