Kan man använda kronans vapenfett till att fetta in sina delar i en ambassadeur?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vapenfett i ambassadeur?
Collapse
X
-
På de delar som INTE snurrar under utkast, typ huvuddrev och vevaxel, kan du möjligen ha det på men INTE där det fordras en tunn oljehinna, typ i kullager eller dreven till linuppläggning och linföraren. Rocket Oil är bättre på de ställena.
Segt fett på fel ställen gör att rullen går trögt och du får korta kast.Må vi alla ha ett intressant fiske!
-
pro rocket
Tackar för svaret. Rocket oil kör jag som sagt på de delar som snurrar vid utkastet. Nu är det emellertid så att jag plocket isär hela min ambassaeur i massor av delar och tvättat dessa. Jag har läst att alla delar (nästan) ska fettas in innan ihopmontering. Men det känns om om vapenfett inte är riktigt fett. Det är mer som en tjock olja. Fett brukar väl vara mer som vaselin?
Eller duger vapenfettet kasnke?
tack
Kommentera
-
Fett är väl som du säger mer som vasselin.
Jag har i nödens lag kört en hel del saker i mina rulllar, 5-56, symaskinsolja, hjullagerfett m.m. Men jag försöker alltid köra med riktigt rullfett och olja, vore inte så kul om rullen pajade pga att man använde fel fett.
Kommentera
-
Vapenfettet har väl utvecklats en del sen jag senast bar uniform. Men min åsikt är att man inte vinner något på att använda fel grejor. Vapen och rullar har lite olika förutsättningar för sin funktion.
Själv använder jag rullfett och rul***ja/raketolja ofta i kombination för att försöka undvika att fettet inte blir för segt och tjockt.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
snackade med en rulldoktor förut som påstod att han sett flera rullar folk kommit in som blivit totalt förstörda då vapenfett används. Svenska arméns fett är väl som resten föråldrat och pinsamt dåligt och syftar mer till att "dra ur smuts" och förhindra rost än att smörja.. med andra ord inget att ha i rullen.. speciellt inte grafitrullar då det är "starkt"?size does matters!
Kommentera
-
Försvaret använder inte fett längre i någon större utsträckning utan har gått över till en mycket duglig och hiskligt dyr olja som heter CLP. Den tror jag skulle vara alldeles utmärkt till rullvård. har utmärkta rengöring, smörjnings och konserverande egenskaper! Allt i ett!
Kommentera
-
Dock är det viktigt att tänka på att CLP inte är långtidssmörjande, utan avdunstar och är i princip helt borta efter en månad. För längre bruk gäller SMX. Jag är ändå tveksam att använda dessa produkter till en fiskerulle då d är gjorda för att lösa krutslagg och rost.Ursprungligen postat av nostraFörsvaret använder inte fett längre i någon större utsträckning utan har gått över till en mycket duglig och hiskligt dyr olja som heter CLP. Den tror jag skulle vara alldeles utmärkt till rullvård. har utmärkta rengöring, smörjnings och konserverande egenskaper! Allt i ett!Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-07-14, 15:30 -
-
av ToolazyTja.
har denna rullen fick den av en bekant för kanske 15år sedan
jag fick även med 2 flugspö...5 Foton-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-07-12, 09:00 -
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-