Tips på kustfiskespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på kustfiskespö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag kan inte märka någon större skillnad mot det 10` jag hade tidigare, dock utan att ha mätt :-)

Jag trivs helt enkelt inte med för långa spön, mest pga längre bakhandtag som hindrar mig att röra spöet som jag gör med kortare spön.

Men teoretiskt så borde ett 12` hiva längre än ett 8`

Sea bass som jag tjatar om finns ju som 10, 11 och 12´ 30-80g och även 10 och 11´ 70-120g.
    Vanliga Beastmaster 50-100g som finns i 9 och 10´ har säkert andra nämnt tidigare i tråden.

Kommentera

Men teoretiskt så borde ett 12` hiva längre än ett 8`
      Mellan 10 och 12 fot märker jag ingen skillnad dvs. om det är samma spö, möjligtvis att 12 fotaren kastar något kortare på grund av långsammare utgångshastighet, ett 10-11 fot tycker jag är lagom om det finns utrymme bakom mig att svinga på...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Mellan 10 och 12 fot märker jag ingen skillnad dvs. om det är samma spö, möjligtvis att 12 fotaren kastar något kortare på grund av långsammare utgångshastighet, ett 10-11 fot tycker jag är lagom om det finns utrymme bakom mig att svinga på...
        Eftersom jag inte har samma spö i kortare versioner är det svårt att göra en rättvis jämförelse. Men jag upplever inte någon större skillnad i kastlängden på mina lättare spön 9-11 fot mot det ganska tunga 12 fots salmon seeker.
        Det är ju hastigheten i spötoppen eller rättare sagt betet som är avgörande. Det längre o tyngre spöt ger ju en långsammare sving inne vid kroppen, men spötoppen/betet måste ju transporteras en betydligt längre väg varför den hastigheten ökar med längden på spöt. Helt ovetenskapligt säger jag att mitt 12 fots spö kastar lika långt och kanske längre än mina kortare spö i vissa situationer. Sen är ju valet av bete och lina också av stor betydelse i olika vindsituationer.

När det gäller bakhandtaget vill jag ha det lååångt, så det smiter in o kläms fast i armhålan under hemtagning.......men det är ju en smaksak...........

Kommentera

När det gäller bakhandtaget vill jag ha det lååångt, så det smiter in o kläms fast i armhålan under hemtagning.......men det är ju en smaksak
          Det där är som du säger en smaksak,

När jag kastar vill jag inte ha ett bakhandtag som är mycket längre en från kasthanden till armbågen, då blir det mest ivägen.

Jag prioriterar kastlängden framför bekvämligheten att få in bakhandtaget långt under armhålan när jag står och vevar.

Om jag får tag i ett spö med för långt bakhandtag brukar jag flytta upp vänsterhanden så jag inte håller ända ute , då funkar ett långt bakhandtag helt ok.

Kommentera

Om jag får tag i ett spö med för långt bakhandtag brukar jag flytta upp vänsterhanden så jag inte håller ända ute , då funkar ett långt bakhandtag helt ok.
            Ja man får ju hitta tekniker som man trivs med. Jag flyttar ju runt o byter grepp mest hela tiden. Är en utpräglad högervevare, fanns ju nästan bara sådana rullar när jag började fiska i min ungdom. Men eftersom jag helst också kastar från höger blir det ju en massa greppande fram och tillbaka. Kastar också ganska ofta med två händer, en kvarleva från när jag i tonåren började kasta med farsans amba på ett spö med långt bakhandtag, kan det ha hetat Atlantic? Eller.....

Kommentera

Är en utpräglad högervevare, fanns ju nästan bara sådana rullar när jag började fiska i min ungdom.
              Samma för min del, jag tycker det känns väldigt bakvänt att fiska med en vänstervevad Amb.

Den Amb jag tycker mest om är CS Rocket och den finns inte med veven på fel sida ..

Läser du instuktionsboken som följer med Amb. rullar finns där en liten manual för hur man kastar med dom, den säger att man ska trycka tummen lätt mot spolen och sedan vända rullen så veven pekar rakt upp i luften och hålla den så under kastet.
              Hur tusan gör högerhänta fiskare med en vänstervevad rulle om veven ska peka rakt upp i luften under kast?

Kommentera

Jo det med att "tippa" rullen som du beskriver ser man ju i många gamla filmer. Själv fiskar jag mest med haspel, då jag upplever att kastlängden är bättre överlag än multisarna. Nu har ja en nyrenoverad amba 6000 liggande o väntar på att jag ska komma ur gipset. Den kommer jag att kasta en del med.....Sen ser jag faktiskt fram emot att ta över farsans rullar när det blir dags. En 5000 o en 5500 tror jag, en röd o en svart, fullservade på ABU svängsta sen min barndom. Inte så mycket för att jag har nytta av dom, utan av nostalgiska själ, de rullarna jag började fiska seriöst med.

Kommentera

då jag upplever att kastlängden är bättre överlag än multisarna.
                  En bra multi med rätt spö kastar längre en Haspelrullarna när du får kläm på det.

Jag tror du kastar haspel längre och med mindre strul också om du kör samma teknik som multi.

Kommentera

En bra multi med rätt spö kastar längre en Haspelrullarna när du får kläm på det.

Jag tror du kastar haspel längre och med mindre strul också om du kör samma teknik som multi.
                    Nja det har jag svårt att tro, hur ser det ut på långkastning i casting?? Vinner verkligen multisarna då? Har kastat mycket med amba fram till 20 års åldern, så den tekniken finns skapligt, men aldrig fiskat tillsammans eller sett någon multisnubbe kasta längre än mig med hasplarna i samma förhållanden...

Men kan ju alltid lära sig mer.........

Kommentera

Haspel kasta längre men jag tycker att när man har tunga drag så fungera multisar bättre. Även när man vevar in "känns" det bättre. Högst personlig åsikt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 975 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11