Kvalitetsvåg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvalitetsvåg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Danne
    Har prövat 1 stycket Berkley dig våg. I jämförelse med en samson-våg diffade den 2 hekto på vikt kring 10 kilo. Minns inte åt vilket håll det var. 2 hekto är inte så farligt mycket diff. Det finns vågar som diffar flera kilo som Rapala digitalvåg emellanåt....
    har en kompis som fick en berkley digitalvåg. jag kontrollvägde en grej på jobbet
    med krönt våg, och just hans ex diffade med 70 gram. men det beror ju iof på hur noggrannt du vill ha det

Kommentera

Jag vill ha det så noggrant jag kan få det. Sunki att de inte kan göra vågar som inte diffar.. de e så man blir förbannat. Man kan ju inte komma å väga en öring, abborre eller annan mindra fisk när vågen diffar 2 hekto vid 10 kilos vikt. Aja, får helt enkelt lägga ner lite pengar på det och skaffa mig en ordentlig våg.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av ulvan
        har en kompis som fick en berkley digitalvåg. jag kontrollvägde en grej på jobbet
        med krönt våg, och just hans ex diffade med 70 gram. men det beror ju iof på hur noggrannt du vill ha det

Faran med vågar är kanske framförallt när feldifferansen inte är statisk. Om du alltid vet att din våg väger x antal gram fel vid en specifik vikter/vikter så kan du utifrån detta ändå få en riktig vikt. Om vågen däremot diffar med olika vikter äben på en och samma vikt så finns det inget sk förhållande. Därmed känner man aldrig till den egentliga vikten. Detta problem genomsyras främst hos digitala vågar.
        Att väga på en digital våg i en båt är heller inte att rekomendera.
        Eftersom jag båtfiskar relativt mycket så faller det mig mest naturligt med en 5 kg och en 20 - kilosvåg. Det täcker in samtliga situationer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flygfisken
          Super samson!!! den väger jäkligt exakt, också kan du alltid nollställa den med skruven där uppe på den, tex om du har en vågsäck eller liknande.
          Flygfisken, vad jag hört av pålitliga källor väger Samsonvågarna fel, om än med några gram helt fabriksnya. (Men efter att ha kontrollvägt dom mot en krönt våg så är dom ju helt OK.)

FOX vågen skall enligt samma källa väga rätt på typ 10.6 blir 11 10.4 blir 10. Dock är det som alltid inget att lita på i kyla :S
          sigpic

Kommentera

Faran med vågar är kanske framförallt när feldifferansen inte är statisk. Om du alltid vet att din våg väger x antal gram fel vid en specifik vikter/vikter så kan du utifrån detta ändå få en riktig vikt. Om vågen däremot diffar med olika vikter äben på en och samma vikt så finns det inget sk förhållande. Därmed känner man aldrig till den egentliga vikten. Detta problem genomsyras främst hos digitala vågar.
            Att väga på en digital våg i en båt är heller inte att rekomendera.
            Eftersom jag båtfiskar relativt mycket så faller det mig mest naturligt med en 5 kg och en 20 - kilosvåg. Det täcker in samtliga situationer.
            Om 23 kilosgäddan sitter på kroken då?

Kommentera

Då ska den vägas på krönt våg. Därför har jag också en karpsäck med mig ut. Bara slå en signal till någon butik eller likande så får någon försöka baxa med sig en krönt.
              Om även det skulle faljera så skulle jag inte må så dåligt över att få ha en 23-kilos uppsatt på väggen. En fisk på 23 pannor gör nog sina sista jordeliv i vilket fall. Fast jag har övervägt at köpa en större våg ibland. Det gynnar psyket :-)

Kommentera

Då ska den vägas på krönt våg. Därför har jag också en karpsäck med mig ut. Bara slå en signal till någon butik eller likande så får någon försöka baxa med sig en krönt.
                Om även det skulle faljera så skulle jag inte må så dåligt över att få ha en 23-kilos uppsatt på väggen. En fisk på 23 pannor gör nog sina sista jordeliv i vilket fall. Fast jag har övervägt at köpa en större våg ibland. Det gynnar psyket :-)
                Eftersom man väljer mellan en 20kg och en 25kg med samma skala tycker iaf jag att valet är uppenbart när det gäller SSS
                sigpic

Kommentera

Ja, om man har det möjligheten att få välja på de bägge. Dessutom är 25:an lättare avläst om man är i en gungig båt. Så har butiken bägge så är det inget att tveka på.

Kommentera

Ja, om man har det möjligheten att få välja på de bägge. Dessutom är 25:an lättare avläst om man är i en gungig båt. Så har butiken bägge så är det inget att tveka på.
                    Super Samson 20 kg tillverkas väl inte längre?!
                    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

20 kilos tillverkas..15 kilos är väck..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00