Vad mäter ni med `? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad mäter ni med `?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad mäter ni med `?

Förr va längden inget jag gav nån större tanke. Men det är inte utan att jag nu undrar hur lång mitt pb på gädda hade varit om den mätts riktigt. Nu blev det i stället en åktur på pakethållaren och till den lokala posthandlaren som var god nog att inse allvaret i min situation och släppte in mig och hjälpte mig väga gäddan på hans krönta våg.
    För det var det enda som betydde något på den tiden. Vågen vägde 11,2kg och det är fortfarande mitt pb.
    VI E RÖE. VI E VIIIE.. skrålade det ut min styvmors bilradio. 1992 dagen då Danmark vann fotbolls Em och jag mitt gädd pb,
    det hade varit roligt att veta hur lång denna gäddan igentligen va. Ganska tjock och med ett så enormt huve att jag knappt tordes ta upp den i båten.

Vad använder ni för att mäta era fiskar innan ni låter dem gå tillbaka ?
    duger det med vilket måttband eller tumstock som helst om fisken är stor nog att regristrera ?
    mvh
    Senast ändrad av Detanvändarnamnetanvändsredan; 2014-02-26, 13:02. Anledning: Stavar som en båtflykting

Jag använder ett mjukt måttband som man har när man syr kläder den skiftar i färg (röd, grön & vit) var 10cm o vänder man på den så blir det tum skala med gul bakgrund.

Viktigaste är att fisken ligger ovanpå mätdonet och gärna nån form av avkrokningsmatta under.

Jag mäter från nosspetsen och rakt bakåt sen håller jag ihop stjärtfenan lätt med fingrarna tills ändarna går ihop och får då måttet där.

Varför fisken skall ligga på en plan yta med måttet under är samma princip som när vi mäter oss hos läkaren.
    Senast ändrad av trigger; 2014-02-26, 08:04.

Kommentera

Jag kör BFT's avkrokningsmatta med integrerad linjal, smidigast så tycker jag!

Kommentera

Vart får man tag i dessa klistermärken folk har i sina båtar och är dom godkända att mäta med i tex tävlingar etc?

Kommentera

Dekaler inhandlas väl hos din LTS eller på lämplig nätbutik. Vid tävling får man oftast ut en mätbräda som skall användas och oftast kostar dyra pengar att slarva bort ;-)

Kommentera

Mitt tygmåttband hade krympt. Troligtvis efter upprepade blötläggningar. Kan tänka mig att det även kan bli längre. Även BFT mattan är känd för att visa fel längd. Helt klart bra om man bara vill ha en liten referens men inte om man vill ha exakt längd.
            www.stampelures.se

Kommentera

Lyckas man få en eventuell PB och inte har med sig måttband kan man alltid lägga ner den i båten på lämplig plats, rispa med nåt eller om man har en penna med sig markera ut fiskens storlek och ha möjlighet att mäta senare när man får tag i ett riktigt måttband. Sen att det är rispat i båten gör inget, det påminner en om ens PB så man kan passa på att rispa datum också

Mer hardcore än detta kan det inte bli om polaren lyckas få upp en fisk i båten så kan han eller du jämföra direkt o sen släppa tillbaks fisken.

Kommentera

Mät från spöspetsen å ner mot rullen, sätt ett vettigt märke i spöt..
                Oxå en metod om man inte har mätdon med sig.
                Jag har ett måttband i väskan, detta är i plast. Krymprisken är därmed minimal
                Bara ett kast till..

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	309,4 KB
ID:	1771958

En sån här har jag,mycket bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
                    Vart får man tag i dessa klistermärken folk har i sina båtar och är dom godkända att mäta med i tex tävlingar etc?
                    Kontakta Abu och be snällt om en så finns den i din brevlåda några dagar senare!
                    Jag fick min mätdekal här i förra veckan...
                    Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist