Längd på spö?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Längd på spö??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Längd på spö??

Hej på er!

Jag va iväg till fiskebutiken för att köpa nytt haspelspö, hade tänkt mig ett 8fot spö 10-30. Försäljaren tyckte att jag skulle prova med ett 9fot, han själv ville gärna inte fiska med kortare.
    Det slutade med att jag åkte hem med ett Schimano speedmaster bx 9fot 10-30, och det kändes bra. Men nu funderar jag ändå på om det blev för långt, måste ju bestämma mig innan jag ger mig ut och fiskar så jag kan byta om jag vill

Jag fiskar mest i insjöar från båt, men visst kan det hända nån gång att man åker ut till kusten och kastar lite.

Vad tror ni? Är det onödigt långt eller vad kör ni med?

8 fot funkar till det mesta.. 9 är bra på kusten tycker jag.

Kommentera

Själv tycker jag att 9 fot är mest allround och till kusten får det gärna vara 10 fot eller mer.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Svårt att säga generellt, du får känna efter vad du trivs bäst med. I min båt har jag mest 8 fotare, från land på kusten efter öring så skulle jag föredra minst 9, gärna 10 fot för bättre kastlängder. Tänk på att 9 fotare generellt (?) också har ett lite längre bakhandtag vilket ger bättre tryck i kasten men också gör spöet lite mer "bängligt" att hantera.

Kommentera

Hade ett "allround" spö på 10fot i början, fiskade allt med de. Hade inget problem, min kompis därimot med 9 fot satt både kroken i min keps o väskor i båten när han skulle ta bak spöet för att kasta... Just för att spöet inte nåde till andra sidan båten som mitt 10fot gjorde. De skiljer ändå... Har för mig en fot är 33cm...? Så de är en del ändå

Men som allt, alla gillar olika.
          Testa, de värsta som kan hända är att du inte gillar de spöet å köper ett kortare elr längre, men hur som helst ska du nog ändå behålla de spöet då de kommer till användning i slutändan ändå.
          Senast ändrad av Snöhäst; 2014-05-08, 11:54.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Själv tycker jag att 9 fot är mest allround och till kusten får det gärna vara 10 fot eller mer.
            Håller med dig, att hantera ett 9 fot spö i båt är inga problem så länge man inte viftar med det utan ser sig för så man vet vad/vem man har bakom sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Håller med dig, att hantera ett 9 fot spö i båt är inga problem så länge man inte viftar med det utan ser sig för så man vet vad/vem man har bakom sig.
              Håller inte med. 9 fot känns nästan alltid onödigt långt när man fiskar från båt och inte har någon glädje av den extra kastlängden. Men gärna 10 fot vid kustfiske från land eller vadning ja.

Kommentera

Längsta spöt jag har är 8'. O jag fiskar till 95% från båt så ja tycker 8' är lagom.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

9 fot tänkte jag täcker allt från båt till kustfiske. Personligen fiskar jag med spön upp till 8 fot från båt men spättemete och flötestrolling använder jag längre spön till.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-05-08, 16:12.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det finns ju, om man mest fiskar från båt, spön i nio fot (och längre) med relativt korta grepp. Visserligen tappar man kanske något i kastegenskaper vid kustfiske med ett sådant spö men det kan ju ändå vara en bra kompromiss om man endast undantagsvis kastar från land eller utvadad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11