Vintage Ambassadeur VS nya - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vintage Ambassadeur VS nya

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vintage Ambassadeur VS nya

Jag har legat relativt lågt de senaste åren när det gäller fiskande. Har ett gäng gamla Ambassadeurrullar som jag köpte nya på 70 och 80-talet och som är ömt vårdade.

Hur förhåller sig t ex Ambassadeur 6000C och 6500C från mitten på 70-talet mot dagens Ambassadeurrullar?

Fiskar helst med min 6500C som är highspeed då det blir en himla massa vevande med de äldre 5000 och 6000 rullarna. Så de har fått ligga i sina skinnlådor i fiskeväskan.

Eftersom det är bättre utväxling på nya rullar så har jag börjat sondera terrängen och är sugen på en 6500 Rocket CS Chrome, mest för att den ser läcker ut. Är det rätt rulle att inhandla om man som jag uteslutande antingen står från land och kastar eller är ute med turbåt i Öresund?

Om du köper en rulle som är gjord i Sverige och sköter den så
    håller den en evighet.Finns ju både service och reservdelar lättillgängligt och faktiskt billigt.

Kommentera

Är ABU-rullarna som inte är tillverkade i Sverige av sämre kvalité?

Det är väl mest GAS och hagalenhet som gör att jag nu ser mig om efter ännu en rulle men hur är skillnaden på en ny Ambassadeur 6500 Rocket med den utväxling som finns i dag mot en 6500 C från slutet på 70-talet? . Jag använder den gamla grå förstagenerations Highspeed.

Att man kastar längre med en Rocket har jag förstått men jag håller på med båtfiske i Öresund så det kanske inte spelar någon roll då mer än att man inte behöver veva som en galning?

Kommentera

Du ska kunna ta och köpa en drevsats, huvuddrev+pinjong, med högre utväxling och byta i en av dina klenoder. Dessutom kan du passa på att uppgradera centrifugalbromsen till sex pinnars och brickorna i slirbromsen till nått med mer kraft i.

Finns väll egentligen ingen anledning att byta ut fungerande Ambassadeurer om man nu inte vill ha en ny fin, då det finns så mycket delar att få tag i till dem. Finns ju många här på FS som tar en gammal Amba och moddar skiten ur den, mest för att man tycker att de gamla är snyggare.

Det är för övrigt bara Abus runda rullar som nu mera är tillverkade i Sverige, resten är "made in Taiwan" eller vad det nu är, inte för att de nu betyder att de är sämre. Deras finare lågprofilare är bra rullar de med.

Kommentera

Hmm... intressant det där med att modds rullarna. Har aldrig tänkt på det. Har 5 gamla ambassadeurer och den som jag fiska minst med är en svart gammal 6000C som är i princip i nyskick eftersom jag bara fiskat med den 2-3 gånger sidan inköp för drygt 40 år sedan. Fiskar inte med den eftersom man måste veva som en tok. Ska checka upp det där var man köper delar någonstans och modds den med högre utväxling.

Kommentera

Inte alla runda görs i Sverige längre. Ambassadeur S, SX & STX görs i Kina. Så även de större modellerna (7000 och uppåt).

Till TS: dina gamla rullar kommer funka fint till det fiske du beskriver. En ny Chrome rocket kommer kanske att vara lite bättre, då de har bättre broms, högre utväxling och bättre kastbroms. I övrigt är det inte så mycket som förändrats på de runda ambassadeurerna genom åren.

Kommentera

Är ABU-rullarna som inte är tillverkade i Sverige av sämre kvalité?
              Dom billiga runda Kina-rullarna som börjar dyka upp i butikerna nu har bara namnet gemensamt med en svensktillverkad Amb.

Kommentera

Vill tillägga till TS att låg utväxling är guld värd om du skulle få för dig att pyssla med lite gäddspinn. De flesta drag får en mycket bättre gång med låg utväxling, och det gäller även om du använder jerkbaits som du bara vevar hem.

Kommentera

Jag har inte fiskat gädda på år och dar men skulle vilja hitta en insjö någonstans i skåne där det finns gädda, aborre. Har en gammal 5000C "lowspeed" som jag inte heller använder och den tänker jag behålla original så den kan nog komma till användning om jag nu sätter igång att fiska ordentligt igen. Annars så trivs jag bäst med haspel vid insjöfiske och har några gamla Cardinal och Abu 444 liggandes i gömmorna.

Kan någon tipsa om var man köper delarna för att uppgradera en äldre ambassadeur.

Kommentera

ABU i Svängsta! 0454-880 70 eller seservice@purefishing.com. Ett tips: Bestäm dig för vad du vill ha och beställ allt på en gång... Köpte ett par orginalbussningar och en plastbit för sammanlagt ett par tior. Gick på 110:- med frakten. Delarna är ofta riktigt billiga, men frakten kostar alltså...
                    För övrigt gjorde jag idag slag i saken o plockade i sär min gamla 444 haspel, gjorde ren med breakleen och smorde upp den ordentligt igen. Nu är den tillbaka som prydnad på uterumsväggen på det gamla Zoom-spöt. Men vid lämpligt tillfälle får combon nu följa med ut på fiske...
                    Bara för att!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson