Vintage Ambassadeur VS nya - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vintage Ambassadeur VS nya

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack Gösta, ska slå dem en signal. De lär väl veta vad det är jag behöver för att uppgradera, kan jag tänka mig. På samma gång har jag köpångest på en Rocket Chrome och en Rocket Silver så jag får väl helt enkelt kalla mig samlare för att ha en ursäkt till min girighet :-D Har sett att det finns oranga också och det är frugans favoritfärg så kanske man får henne på kroken att hänga med på en sundstur?

Disikerade några av rullarna igår till minsta beståndsdel. Tvättade dem helt rena från olja och fett och smörjde in dem på nytt. Första rullen tog sin tid men sen gick det som en dans när man visste hur allt skulle sättas tillbaka

Kommentera

Säger som tidigare svar, var rädd om de rullar du har och vill du "förnya" dem så finns de gott om reservdelar/utbytes delar.
      Många äldre Ambassadeurer är bättre kastmaskiner än många nyare...

ABU hjälper mer än gärna till och är mycket hjälpsamma och kan säkert rekommendera dig vad du behöver om du förklarar vad du vill ha ut av rullarna.

Sportfiskeboden.se är duktiga på multirullar.
      De har dessutom lagt ut en film på Youtube om vad man kan göra med rullar.

Måste bara länka till Mooki's legendariska tråd om rengöra ambassadeur rullar.
      http://www.fiskesnack.com/forum/show...-en-livskamrat...

Tonyex artikel om havsöringsfiske med multirullar:

Tonyex har också en samlingssida om multirullar:

Ytterligare rullmek tråd av Mooki:

Ytterligare en:

Rulltermonologi:

Ämnet är outömligt på FS

Jag själv har fallit pladask för Ambassadeurer för att de är så fascinerande med rullar som är 40 år gamla och fungerar lika bra idag om inte bättre.
      Senast ändrad av Patrik_J; 2014-05-13, 19:31. Anledning: Fler länkar...

Kommentera

Tack för alla länkarna. Ska gås igenom med andakt!
        Jag gjorde en lika grundläggande dokumentation som Mooki när jag plockade ner den första rullen och tur var det för man glömmer snabbare än man tror i vilken ordning delar ska sitta, även om man lägger upp dem i rätt ordningsföljd. Då är det bra att ha fotograferat av varje moment, i alla vinklar :-D

Ja, det är märkligt hur nördig man kan bli på saker och ting och rent hagalen över samlandet, speciellt om man nu som jag är, dålig på att ge mig ut och fiska. Men meningen är nu att jag ska få tummarna loss oavsett väder.

Kommentera

intressant tråd..Jag fiskar med rullar från 70-talet som min pappa packat på mig, 1500c till havsöring och 5500 till allt annat. upplever inte att jag behöver veva som en tok.men har faktist beställt en 7000 cs pro rocket nu till laxfisket "skönt att komma in i 2000-talet" har sneglat länge. när man nu talar i termen kina skit är inte cs pro rocket svensk byggd? Jag tror du kommer bli super nöjd med en cs pro rocket i 6500 storlek. har provkastat en 5500 cs pro rocket och den va hur skön som helst!.

Kommentera

är inte cs pro rocket svensk byggd?
            Jo det är en PD rulle så den borde va svenskbyggd, men det kanske va en kines som jobbar på fabriken i Svängsta som monterade den

Kommentera

Ursprungligen postat av RobinL Visa inlägg
              intressant tråd..Jag fiskar med rullar från 70-talet som min pappa packat på mig, 1500c till havsöring och 5500 till allt annat. upplever inte att jag behöver veva som en tok.men har faktist beställt en 7000 cs pro rocket nu till laxfisket "skönt att komma in i 2000-talet" har sneglat länge. när man nu talar i termen kina skit är inte cs pro rocket svensk byggd? Jag tror du kommer bli super nöjd med en cs pro rocket i 6500 storlek. har provkastat en 5500 cs pro rocket och den va hur skön som helst!.
              Enklast är nog att titta på gaveln på rullen. Står det made in sweden så behöver du inte tveka. Annars är den nog gjord i Kina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 523 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57