Bygga en kallrök ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga en kallrök ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
    Det såldes en bok på bokrean för nått år sedan. Jag missade den naturligtvis.
    Kolla ditt lokala bibliotek
    Rökning av fisk och kött - av Bengt-Arne Schatz
    Jag köpte den boken för ett tag sedan hos www.adlibris.com (den kan jag rekomendera.)
    I den besriver dom både kallrökning och varmrökning och det finns ritningar på olika rökar om man är sugen att bygga en.

Kommentera

Kanske ni missade det här från "Artiklar" (post #27)

Før länge sedan fick jag ett recept på kallrökning av lax av min nu bortgångna svärfar. Det var ett recept som han och familjen användt i många år då de kallrökte lax i från Etne-älven (i Norge).

pressision:
      Kallrökning ställer stora krav på renlighet, noggrannhet och mycket övning. Det är också mycket viktigt att man dokumenterar vad man gjort i minsta detalj så att man nästa gång, inte gjör de samma felen. Sen är det bara en fördel om man kan hantera stora file´-knivar. Som rökspån används uteslutande spån från lövträd (så som Bok, eller Al), Bäst är Bok-spån från Danmark, som kjöpes i säck. Barrträd har för mycket av terpentiner/oljor och andra inte önskvärda ämnen (blir gjärna allt för beskt/bittert och starkt)

I prepareringen av fisken ingår salt, socker och ev. lite peppar (vit eller svart, mald)

Generell prossedyr är följande:
      fileing
      urbening (kan skippas i denna fas)
      saltning (ligger i 22-26 timmar beroende på fileens storlek)
      Sköljning
      lufttorkning (6-12tim beroende på luftfuktigheten, obs: flugfritt)
      när fileérna torkat på ytan:
      rökning i 5-8 tim, maks röktemp, ca 28 grader, INTE över 30 grader
      vila i 1-2 dygn (hängande i röken är en fördel)
      ev. uppdelning i bitar + vacuumpackning.
      glömde det här: provsmakning självklart .

Kallrökning lämpar sig vanligen inte för fisk (lax, havsöring eller annan fet fisk) som har legat länge i frysen (rökningsprocessen tar inte bort smaken från fett-oxidationen). Maks frysboxtid för den slags fisk är 1-2 månader (om över 5 kg) om den är gott förpackad, d.v.s. ingen luft runt fisken. Vakuum-packad fisk kan ligga upp till 3 månader innan rökning.

Receptet från min svärfar har jag använt mig av 3 ggr och jag har dessutom modifierat receptet på en del punkter. Den tredje gången jag rökte lax blev resultatet mycket bra (4 laxar/=8 sidor), dock ngt för lång röktid/allt. fel rökspån.

Håller på att bygga en egen kall- kombinerat varmrök på tomten vår och kunde tänka mig att göra ett inlägg här om saken. Men, det kan inte bli nu, men senare i höst, då jag inte har ngt. bildmaterial till artikeln.

mvh Flodström
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Nog var det precision i det receptet, men frågan är hur många som orkar vara sååå noga?
        Jag var precis hemma i Norrland och fiskade öring norr om Ammarnäs i vindelälven.
        -Grovsaltade in fisken på kvällen och satte hinken i en kallkällbäck
        -Drog igång kallröken nästa morgon och rökte fiskarna 2h, tills de blev perfekt gyllenbruna och lite hårda i köttet.
        = Kanoners kanoners

Kommentera

Hur kan man kallröka tills dom blir gyllenbruna och lite hårda i köttet?
          <Edit> Ser att du skrev drog igån kallröken, så jag får väl tillrättavisa mig själv här eftersom du inte skrev att du Kallrökte.... sry </Edit>

Vid kallrökning får inte temperaturen överstiga 30C för då börjar fiskköttet att koagulera ( <- tror det heter så iaf.), så med andra ord är kallrökt fisk fortfarande RÅ, dock smaksatt. Kolla bara på den kallrökta Laxen på julborden.

Det är bla. just det faktum att köttet fortfarande är rått som gör att man helst inte bör kallröka färsk fisk/kött, utan köttet bör först frysas i några dagar för att ta död på trikiner och annan ohyra som kan finnas i köttet.

MVH
          /Tobbe
          Senast ändrad av Tobbe; 2007-08-31, 14:00.
          There's a thin line between fishing and standing on a shore like an idiot.

Kommentera

Bygg det som en varmrök, fast längre rör!!
            Kolla tempen, gärna inte överstiga 30 grader...

Lutningen på röret har jag experimenterat lite med, å kan säga att det inte e frågan om raketforskning här inte...
            Tegel är i mitt tycke absolut bäst!
            Tar lite tid å röka, men vi körde 9 regnbågar på kilot sist å det tog en hel jävla dag!
            Helt klart värt det dock!
            Eldar BARA med ris, ingen al alls för att hålla ner tempen ytterligare...

Lycka till
            [...Jag har inga fönster, men ser ut som FAN ändå...]

Kommentera

Hej.
              Premiärinlägg här.
              En varmrök visserligen med kallröksmöjligheter.
              Byggde en röklåda av råspont med basen 90x90 och höjden 120 cm.
              En eldstad med måtten 40x40x40 cm och ett rökrör 110 mm och längden 120 cm.
              Taket gjorde jag av vanliga plank, otätheten av dessa räckte som drag.
              Premiärrökte med kött för att testa och bitarna var klar efter 3 timmar(körde med stektermometer 70 grader).

Ska testa med sik i helgen för att se resultatet med fisk.

Ska justera med ett justerbart drag i rökröret för att kunna stypa vid behov.
              Sen ska jag fixa ett till rör ca 3 m för att kunna kallröka med samma anläggning.

Byggkostnad totalt 500:-

Ska knäppa några kort och lägga ut om intresse finns.
              Senast ändrad av Torris; 2007-10-09, 20:37.

Kommentera

Visst, lägg upp några bilder, säger mer än ord.
                Jag skall också bygga en kallrök

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Kallrökning av fisk

Hejsan!
                  Jag håller på att konstruera en kallrök,av ett lite udda slag, den är gjord så att jag först har ett rör som är c:a 3 m långt,100 mm diam.( syrefast ) lutande c:a 20 grader uppåt, den "övre" röränden går in via en 90 graders vinkel underifrån på ett gammalt kylskåp av rostfritt stål, som är 180 cm högt. i den nedre delen av röret så kommer det "patenta". Jag har gjort en "patron" av syrefast som skall skjutas in den röränden, den ser ut som en "ciggarr", den är c:a två och en halv meter lång, 80 mm diam. och avsmalnande i var ände, ändarna kan öppnas och fästas, hålena i "övre" änden av "ciggaren" är c:a 30 mm och det nedre är c:a 20 mm.
                  Meningen med denna funktionen är den att det aldrig skall brinna i "ciggarren" utan bara glöda som en ciggar, på det viset finns det mindre risk att värmen överstiger 28 grader som den inte får göra om man vill ha ett ferfekt resultat.
                  Vad jag laddar "cigaren" med är en hemlis och det får var och en prova ut men så mycket kan jag säga att det är grovriven spån av olika träslag.
                  Röktiden är c:a 20 till 24 timmar. och resultatet är fantastiskt, helt oslagbart,
                  Röken är dyr i anskafning men den håller, fast man som jag röker väldigt mycket.

Kommentera

kallrök för

Kallrök för stor klotgrill finns på

Funkar nog till en typ liten kyl med att röka i.

Kommentera

Gräv ner en tunna någon dec i backen, dra sen en rökgång ca 6-8 graders lutning med eldstad i botten, den behöver vara ca 2,5 m lång. Kapa tunnans övre del så du får ett lock, fixa ett galler i
                      övre delen av tunnan. elda igång och sedan med enris och eller alspån röktiden får man prova sig fram till då den är olika för olika rökar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 377 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13