isborr! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

isborr!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående Moraspiralens berättigande eller inte så har detta varit uppe otaliga gånger tidigare. Bla här:

Själv kör jag inte längre Mora, men har gjort så under mer än 20 år och kommit genom isen varje gång! Den har sina för och nackdelar, alla antagligen nämnda under länkarna ovan.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Finns inte i 200mm, bara 155 och 115mm tyvärr

155 blir lite litet till gädda...
      Ajdå missade det. Men ska man borra ett så stort hål så är det ju bara mer befogat att köpa ett riktigt borr...

Kommentera

En UR- Rantanen borr 205 mm kostar 1595:- men det är verkligen värt priset jag lovar .. mora borren är kass enligt mig.. (har haft en sådan innan)
        hallådär... , ät blåbär..

Kommentera

Ni som har haft Mora-borren har ni bara vart ute 2 till 3 ggr me den om året eller ? är man aktiv en vinter och fiskar mkt på isen så märker man att den blir sämmre och sämmre.. minsta lilla stöt mot isen gör skillnad

Kommentera

1600 skulle jag aldrig ge för en handborr. känns som jag ska försöka få ner priset till 600 för en mora. för mora är helt klart en borr som jag kan ta mig igenom isen med. (det sitter ju i armarna=)
            Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
              1600 skulle jag aldrig ge för en handborr. känns som jag ska försöka få ner priset till 600 för en mora. för mora är helt klart en borr som jag kan ta mig igenom isen med. (det sitter ju i armarna=)

Jag har haft min Rantanen 205mm i 10 härliga år nu! I år är första gången jag lämnar in skäret på slipninng! Kvalitet tror jag man kan kalla det! Din mora kanske kan hålla ett par vintrar, men om du har tänkt att hålla på med det här med vinter fiske ett tag, tycker jag det är "dum snålt" att inte lägga ner några hundringar mer... "Man får, det man betalar..."
              Greggan

Kommentera

Ursprungligen postat av Greggan
                Din mora kanske kan hålla ett par vintrar
                Och sedan köper man nya skär för 80kr. Dessutom tillgängliga i nästan varenda stormarknad

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
                  Och sedan köper man nya skär för 80kr. Dessutom tillgängliga i nästan varenda stormarknad
                  Aaa , det är klart man kan byta skär , en gång varje vinter minst.. men detta gör den inte bättre en rantanen borren?..

Kommentera

Greggan är du köpt av Rantanen. Har ägt en Rantanen 155:a. Skäret höll en vinter precis lika länge som mina Moraskär. Klart om du borrar tio hål varje vinter i 10 år. Då håller den garanterat sig vass i skärpan länge. Men kör du hårt. Så håller slipningen precis lika länge för båda borrtypernas skäregg. Och min erfarenhet av andra polare med Rantanen är precis lika. Dom byter skär lika ofta. Sålde bort min Rantanen. Tröttnade på jobbet att lämna in för slipning. Och behöva köpa ett svindyrt extra skär. Och sen kunde slipning bli skit också på extraskäret. Att bara gå in på närmsta varuhus eller andra ställen och få ett garanterat rätt slipat löst skär är gudomligt. Och sen dessa pyttehandtag på Rantanen. Känns helskumt att hålla i. Det jag saknar hos min 155:a var den helt vikbara modellen jag kom över. Men annars var den ju nåt enstaka varv snabbare. Men kunde i stället fastna i is som var slaskig och mjuk. Så nån drömborr är det ju inte. I testet i en av fiskeblaskorna var det ju jämt skägg mellan Rantanen och vissa Moraborrar.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Kan meddela att mitt inlägg nästan är en upprepning av tidigare inlägg av mig. Kanske behövs.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 254 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13