isborr! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

isborr!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    Flodebanan, ja om du inte dragit åt ordentligt. Fabriksmonterade grejer kan man aldrig lita på. Ta därför för vana att dra åt dom lite extra. Olssons Sportfiske är ju inte direkt runt hörnet. Du menar att man ska skicka på posten. Och sedan vänta ut när dom kommer, eller ?.
    Ja, men dem borde inte "gängas upp" när man borrar? Visst fan drog vi åt dom så hårt vi kunde

Nej nej, menade mera för egen del det var ngn som klagade på felslipningar, jag ville bara visa på att har man ngn som kan sin grej så är slipningen nemas problemas...
    sigpic

Kommentera

Nu har jag inte orkat läsa igenom vad alla har skrivit. Men jag personligen skulle aldrig lägga pengar på en Mora, så dåliga är dom i mitt tycke. Vinkeln är ju helt kass, skären blir slöa lätt och lossnar?! Hantaget är allmänt rangligt och man måste skruva åt de hela tiden. Lazer är väl lite bättre än Mora, men även Lazerskären har en förmåga att släppa och bli slöa väldigt lätt. Rantanen däremot har ingen av dessa problemen. Kvalite rakt igenom. Jag själv kört på Rantanen 205 och 115 och är mer än nöjd. LÄTT värt pengarna.

De som är riktigt irriterande med mora o lazer är att en skruv lossnar och man tappar skären, har hänt flera ggr för kompisar och när jag har lånat borrar. Illa.
      Senast ändrad av Kurre; 2005-11-20, 14:21.
      För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
        Har aldrig upplevt någon ostabilitet i mina moraskär. Aldrig har dem ramlat lös heller. Sitter stenhårt om man drar åt skruvarna ordentligt. Dem gångerna jag har bytt till nya så har jag alltid fått ta i ordentligt för att få loss skären, så nog sitter dem som dem ska. Att skicka borrkronor per post är inte aktuellt för mig, vilket "bökande" och väntande. Jag har dock ett rantanen 100mm tävlingsborr från den tiden som jag tävlade. Är ett kanonbra borr, men tycker att moras borrar är smartare med många fördelar.
        Förstår att det är där problemet ligger. Det är ju helt ohållbart att skicka runt dem..
        sigpic

Kommentera

Kurre, ja vad ska man säga. Alla är visa i sin tro. Har efter många herrans år kommit fram till min ståndpunkt efter att ha tävlingsfiskat på isen i många år. Och även jagat storborre och gös med många olika borrtyper. Rantanen har som jag skrivit fina kvaliter. Men för många nackdelar för dem som kör stenhårt på isarna. Och borrar en massa hål. Och som inte vill att nån olycka ska förstöra fisket. Och när jag menar Moraborrar är det för min del nya Lazern som är på topp. Dom andra typerna av Mora funkar men är inte riktigt i min smak längre. Dom duger, men är inget att borra en massa hål med. Utan att man lätt tröttnar. Oftast är dom för korta, om isen är tjock. Man får böja sig ned så ryggen får sig en knäck.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
            Kurre, ja vad ska man säga. Alla är visa i sin tro. Har efter många herrans år kommit fram till min ståndpunkt efter att ha tävlingsfiskat på isen i många år. Och även jagat storborre och gös med många olika borrtyper. Rantanen har som jag skrivit fina kvaliter. Men för många nackdelar för dem som kör stenhårt på isarna. Och borrar en massa hål. Och som inte vill att nån olycka ska förstöra fisket. Och när jag menar Moraborrar är det för min del nya Lazern som är på topp. Dom andra typerna av Mora funkar men är inte riktigt i min smak längre. Dom duger, men är inget att borra en massa hål med. Utan att man lätt tröttnar. Oftast är dom för korta, om isen är tjock. Man får böja sig ned så ryggen får sig en knäck.
            Jag själv tävlingsfiskar också en hel del. Har dock aldrig lyckats med den bedriften att borra i nånting olämpligt, även fast jag inte har de så har jag alltid med mig extra krona ifall att. Jag kan hålla med om att om man inte har nära till slipning så skulle de kanske vara enklara med en mora eller lazer. Själv lämnar jag in kronan till en i klubben och nästa tävligt är de klart. Kanon smidigt. Men jag har inte behövt slipa min min krona många gånger ... har kört med samma flera säsonger utan att slipa den, visst den blir lite slöare men de är knappt märkbart och den tar sig fortfarande sig igenom isen bättre än en Mora. Dedär med att slipningarna skulle bli dåliga osv? har jag aldrig hört talas om förut faktiskt...
            För det sista som överger fiskeren är ju hoppet!

Kommentera

Kan tilägg att de tävlingar jag varit med på såsom DM, och massa öppna tävlingar har 90% av alla tävlande Rantanen, de som inte använder dem är ofta juniorer eller nyblivna fiskare. (Säkerligen p.g.a priset).
              sigpic

Kommentera

Flodebanan, visst stämmer det att flest har Rantanenborrar på tävling. Men det beror ju mest på att äldre Moraborrar var kassa. Och att Rantanen var snabba. Nu har det ju jämnat ut sig. Men isborren letar ju inte upp fisken. Har självt märkt i min klubb att dom flesta gubbs kör med sina Rantanen. Mycket går på gammal vana. Det vanliga är ju att dom som kör Rantanen. Använder alldeles för liten dimension på borren. Flera kommer ut med sina 110 mm och ska jaga storborre. Är väl inte så sugen på att pröjsa en dyr 155:a. Och det är vanligt i min egen klubb. Fetborrarna sitter i bland som ett skruvstäd i hålet.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Lite kuriosa ang Mora borr, jag har en Mora borr som jag köpte 1978 el 79, det är den enda borren som jag ägt sedan dess och använt varje vinter, den gjordes bara under några år, Mora Silver heter den ( 110mm)och underdelen är helt i aluminium med hel borrkrona ala Rantanen, den är väldigt lätt, har slipat om den några ggr.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
                    Lite kuriosa ang Mora borr, jag har en Mora borr som jag köpte 1978 el 79, det är den enda borren som jag ägt sedan dess och använt varje vinter, den gjordes bara under några år, Mora Silver heter den ( 110mm)och underdelen är helt i aluminium med hel borrkrona ala Rantanen, den är väldigt lätt, har slipat om den några ggr.
                    orange skärskydd?

Har "hört" rykten om att BIOS skall komma med en ny aluborr Kanske t.o.m sett den

eller är den redan lanserad?
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                      orange skärskydd?

Har "hört" rykten om att BIOS skall komma med en ny aluborr Kanske t.o.m sett den

eller är den redan lanserad?
                      Det är svart skydd?, orginalkronan är blå. hela borren är blank alu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13