Multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ruda
    Det har hänt, inte ofta, att jag lyckats frikoppla spolen vid mothugg. Om det beror på att jag är klantig låter jag vara osagt men det är lättare att byta rulle än vanor.
    När det är dags för en ny jerkrulle ska jag bygga den själv.
    Börjar med en C3a.Skickar ABUs undermånliga kullager så långt det går och monterar in bronsglidlagringarna från JBn. Utväxlingen byts mot 6,3:1 för snabbare linintag mellan jerksen och bromsbrickorna byts mot Smoothies eller UTs kolfibervariant.
    Byt ut allt fett mot Molycote och använd Rocketolja på spol- och linspridarlagringar.
    Så! Nu var den klar.
    Lär få mothugg på detta, men så ser min C4a i princip ut idag och det enda jag vill ha bort är FC-tangenten.

//Stefan
    Klart det beror på rullen om man frikopplar den vid mothugg...

Kommentera

Nja, snarare så att man sätter tummen på spolen vid mothugg (jag gör det iallafall) och då är det lätt att komma åt tumtangenten, därför kör jag aldrig med tumtangent. Fast det är ju klart drar man slirbromsen i botten så behöver man inte sätta dit tummen för att bromsa, fast det är inget jag rekommenderar.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

rekomderar shimano cardiff 301 eller abu"s nya c4
        Titta gärna in på min fiskeblogg
        www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

5601 CB då funkar den hittade den för 899:-

Kommentera

Eller Okuma Nitryx X250L

Kommentera

Inte ensam

Ursprungligen postat av Ruda
              Det har hänt, inte ofta, att jag lyckats frikoppla spolen vid mothugg. Om det beror på att jag är klantig låter jag vara osagt men det är lättare att byta rulle än vanor.
              När det är dags för en ny jerkrulle ska jag bygga den själv.
              Börjar med en C3a.Skickar ABUs undermånliga kullager så långt det går och monterar in bronsglidlagringarna från JBn. Utväxlingen byts mot 6,3:1 för snabbare linintag mellan jerksen och bromsbrickorna byts mot Smoothies eller UTs kolfibervariant.
              Byt ut allt fett mot Molycote och använd Rocketolja på spol- och linspridarlagringar.
              Så! Nu var den klar.
              Lär få mothugg på detta, men så ser min C4a i princip ut idag och det enda jag vill ha bort är FC-tangenten.

//Stefan
              Jag har också lyckas frikoppla vid mothugg så du är inte ensam. Känns lite surt att sätta sig och reda upp just då.

Kommentera

Jag tycker att ABUs tumtangenter är mer känsliga än Shimanos. Har två gånger lyckats frikoppla en ABU rulle vid mothugg blev ett skapligt trassel. Men det har aldrig hänt med shimano. Deras är lite "trögare".

Kommentera

Beror helt o hållet på vad du ska ha den till om det e lätt eller tungt fiske... ska du bara köra ytbete o poppers typ så skulle jag vilja slå ett slag för eon-modellerna har ett "bass"spö från usa som e upp till 35gr som jag har en Eon 3601 till.... fiskar även i smååar med den.....

Kommentera

Tur att jag får svar på min fråga!

Kommentera

Fiske ska vara en njutning. Då ska utrustningens delar harmoniera. De ska upplevas som välbalanserade och så att man knappt känner av totalvikten.

Stirra dig inte blind på antalet kullager. Bra kullager är dyra. Många kullager innebär större risk för lagerhaveri. Det behöver inte hända men risken finns och händer det så inte är det när du är på väg hem.

Ambassadeur 5601 JB tål jerkfiske. Den tål också fiske med andra tunga beten. Vill du finlira abborre är den inte den mest ultimata rullen men håller du betesvikterna över 15 g så lär du kunna få ut ganska mycket skoj med den rullen också. Men det är de medeltunga upp till de riktigt tunga gäddbetena den kommer bäst sams med. Mycket hänger naturligtvis på vad spöet orkar med men finns det lite extra krafter i spöet så matchar rullens resurser dem!

Om du misstänker att dina beten mest kommer att ligga i viktintervallet 10g och upp till låt säga 40g då passar alla multirullar med inbyggd kvalitet. Då ska du mera gå på hur rullen känns ihop med spöet och hur du trivs med reglage och vevgrepp osv. Jag fiskar med en lätt moddad 5000 Classic. Det är spöet som sätter gränserna för den. Samma sak gäller för min 6500C Syncro. Rullarna tar sig med glädje an de uppgifter jag och mitt spö ger dem.

Vill du fiska med ännu lättare beten finns det små multirullar som är stora underverk. Själv har jag lämnat haspeln för att att använda en liten Mörrum men då är vi inne på något annat än det du först undrade om.

Nitryx-rullen? Nja den får någon annan berätta om.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson