Spö till multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men inte själva spöts uppbyggnad?

Kommentera

Men inte själva spöts uppbyggnad?
      Kan du förklara lite närmre vad du menar ?

Kommentera

Tror inte det, men jag kan ju försöka.

Ett spinnspö böjer sig ju åt ena hållet när man kastar och åt andra när man drillar fisk. Haspelspöt gör ju samma sak men här vänder man på spöt och fiskar det åt "fel" håll.

Bara en tanke som jag undrar över och söker svar...

Kommentera

Bara en tanke som jag undrar över och söker svar...
          För det mesta är det samma klinga men spöringar rullfäste mm gör att dom konstrueras att böjas åt olika håll i förhållande till rullens placering.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-03-08, 20:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av mymh Visa inlägg
            Skall bli kalasväder på söndag, om metrologerna har lyckats pricka rätt..

Köpte själv en NaCl 51, första multi, förra året. Hade inte ens brytt mig om att prova kasta multi efter allt snack om skatbon. Fiskat i över 30 år med enbart haspel.. Men, kollade några videor på youtube och läste på här på FS hur man kastar multi - noll skatbon förra året. Zilch, nada, inte ett. Har du tummen redo att bromsa linan just innan nedslaget så blir det inget trassel överhuvudtaget.

En markant skillnad mot haspel, som märktes direkt, var just hur rullen knuffar på lina, så du vill släppa linan tidigt i utkastet. Om jag släppte haspelrullen runt "kl 10", så är multin mer "kl 1" (eller absolut senast 12). Annars dyker draget rakt ner i vattnet. Hade jag inte reagerat snabbt på den biten hade det kunnat bli trassel, men tummen direkt på linan innan draget slog ner och den risken undanröjdes. Jag provade ett par kast med lite motstånd på på bromsen, men nästan omedelbart så tog jag bort allt motstånd. Den enda gången jag drar på litegrann nu är om jag kastar lätta, stora vobblers (typ Zalt) i kraftig vind.

Det är skitlätt, och jag känner mig som en idiot som inte skaffade multi. Finns inget skäl att harva haspel om du inte skall hålla på och kasta där det är trångt (från land, under träd).

En kort kommentar om vänster vs högervev: jag är högerhänt och vevar vänster på båda multi och haspel. Har sett en del av er argumentera för/emot det ena eller det andra här. Dock såg jag ingen ange just det skäl som gör att jag vevar vänster - det har ingenting med kastpositionen eller vikterna att göra. Det enkla skälet är bara att jag helt enkelt tycker att jag får mer direktkontakt, och snabbare. Dels håller jag rullen i högerhanden (bättre känsel och kraft), dels kan jag direkt börja veva efter nedslag utan att flytta spöt. Dels får jag mer rappt mothugg. Upplever att jag har full kontroll och max känsel på det här viset. Annars skulle det gå lika bra att kasta med vänster/veva med höger..
            Jag hämtade spö och rulle idag och var ju bara tvungen att rulla på lite lina och provkasta lite på gården men jag tycker nog inte att det var så lätt.
            Nu rullade jag inte på alls mycket lina utan bara för att kunna kasta lite och skatbo lyckades jag i alla fall undvika men kasta långt, nej.
            Den tekniken får jag nog allt träna på

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Pickels Visa inlägg
              Jag hämtade spö och rulle idag och var ju bara tvungen att rulla på lite lina och provkasta lite på gården men jag tycker nog inte att det var så lätt.
              Nu rullade jag inte på alls mycket lina utan bara för att kunna kasta lite och skatbo lyckades jag i alla fall undvika men kasta långt, nej.
              Den tekniken får jag nog allt träna på

Mvh
              Hur mycket tyngd hade du på, och var den kompakt? Det är betydligt lättare t ex att kasta en 18g Mörrum än en 40g Zalt om det blåser, pga Mörrum = helt kompakt runt blyhuvudet, medans Zalten är ett stort vindfång.

Upplever att just vobblers är mycket svårare att kasta än tailar, jerks, gummi (i synnerhet med skalle eller blyad), skeddrag.. you name it.

Prova att laborera med bromsen i början tills du får in känslan, börja med att dra åt den rätt mycket. När kasten funkar bra så släpp på den så kommer längerna.

Senaste fiskepasset så kastade jag i rätt hård motvind, man märker en rejäl skillnad mellan drag och drag. Kastade några 100g+ drag som flög betydligt kortare än ~55g McMio.. Att kasta i sidvind är ingen höjdare förresten. Jag föredrar att fiska där vinden ligger på land så kastar nästan uteslutande i motvind.

Kommentera

Dra inte åt mekbromsen,skruva på den tills glappet i sidled på spolen precis försvinner,det sliter bara på kullagren annars,använd tummen till att bromsa spolen precis innan betet landar.

Aktivera alla vikter på centrifugalbromsen,när du kan kasta utan linresning avaktivera en vikt åt gången tills du närmare dej linresning och stanna där.

Sen som sagt använd gärna ett kompakt bete i början med lite vindfång.Snärta inte iväg kastet,gå långt bak med spöt och accelerera snabbt utan ryck och stoppa spöt bestämt i kastriktningen.

Håller med mymh hellre motvind än sidovind.

Kommentera

..skall nog nämna att jag tror jag kastar 99% av tiden utan broms. Yes, står helt och hållet med tummen. Om du kastar drag som fångas upp i vinden (typ, Zalt etc), och det blåser rätt kraftigt, då bromsar jag en stund innan jag vill få ner draget i vattnet. Den fladdrar som bekant en extra stund efter.

Min poäng tidigare var mest att det kan vara värt att laborera med den just mellan de första kasten. Tog mig ett par minuter och kast med ett par olika drag och jag insåg direkt att du som sagt styr allt bäst med tummen. Det handlar mer om att förstå att multirullen kastar väldigt olika från drag till drag, till skillnad mot haspelrullen. Och, att multin 'knuffar på' lina, det finns situationer där jag i princip inte sätter tummen på linan förrän draget precis slår i vattnet. Det finns andra situationer när jag sätter tummen långt innan den slår ner.

Men kastlängderna bör definitivt finnas där. Det är nästan uteslutande stora lätta vobblers som kastar kort, allt annat går hur fint som helst.

Kommentera

Hur mycket tyngd hade du på, och var den kompakt? Det är betydligt lättare t ex att kasta en 18g Mörrum än en 40g Zalt om det blåser, pga Mörrum = helt kompakt runt blyhuvudet, medans Zalten är ett stort vindfång.
                    Ja, jag satt på en 17 mm hylsa från verktygsväskan och provkastade lite på tomten. Hylsan ligger nu mer någon stans i skogen

Ursprungligen postat av ML Visa inlägg
                    Dra inte åt mekbromsen,skruva på den tills glappet i sidled på spolen precis försvinner,det sliter bara på kullagren annars,använd tummen till att bromsa spolen precis innan betet landar.

Aktivera alla vikter på centrifugalbromsen,när du kan kasta utan linresning avaktivera en vikt åt gången tills du närmare dej linresning och stanna där.
                    ...
                    Ok. skall testa det. Just nu är 4 st. eller nått aktiverade.

..skall nog nämna att jag tror jag kastar 99% av tiden utan broms...
                    Menar du då centrifugalbromsen?

Mvh

Kommentera

Ja jag menar centrifugalbromsen,aktivera alla,justera spolen i sidled med mekbromsen tills glappet precis försvinner,använd en kastvikt på ca. 20-25gr t.ex ett blysänke.Kan du kasta utan linresning avaktivera en vikt åt gången och prova på nytt tills du tenderar att få linresning och stanna där.Sen är det bara att öva på kasttekniken,ett mjukt spö är en fördel om man inte är van,det rycker inte igång spolen,det var därför jag föreslog ett haspelspö att öva med.
                      Michael

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist