Spö till multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ofta när jag är ute och fiskar träffar jag på en kille som har ett handikapp som gör att han är rullstolsbunden, dock kan han köra bil så han kör till platser han gå ner till vattnet med hjälp av rollator.

Han kör med en billig rulle från ÖB och något långt telespö samt flätlina som han byter ungefär vart annat år (fireline)

Har aldrig sett honom kasta ut en linboll eller ha något annat strul med dessa prylarna och han kastar förhållandevis långt.

Han måste på grund av handikappet ha haspelrullen ovanpå spöet både vid kast och invevning,

Så nog tusan borde TS både kunna köra med veven på fel sida och haspelspö till multirullen och få det att funka hur bra som helst det är bara vi andra som är lite bortskämda.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      För mig som envisas med högervev blir det fel om jag skulle ge mig på LP rullar med C-vikter dom har en förmåga att sitta på fel sida, jag har dock löst det genom att ge tusan i att fiska med dom.
      Intressant! Har inte tänkt på det där med c-vikterna som hamnar "upp å ner" när jag högerkastar (å vevar) min Curado 300 DSV... Fick faktiskt några linresningsproblem där rullen nöp lätt vid några kast förra året. kan det vara så att det beror på jag ofta vrider upp vevsidan menar du?

Kommentera

kan det vara så att det beror på jag ofta vrider upp vevsidan menar du?
        Rullen bör stå på högkant när du kastar.

Resten är mer om spolen står på mellandrevet eller lagren och åt vilket håll vattnet rinner mot eller ifrån C-vikterna/bromsbanan.

Vrida rullen mot slutet av kastet gör nog dom flesta även om dom startar med rullen horisontellt , blir lätt obekvämt annars.

Kolla slutet på denna videon, lättare med bilder en att försöka förklara med text.

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-03-01, 22:01.

Kommentera

Ok, tack!

Kommentera

Pickels (trådskaparen om någon glömt), du skriver att du alltid kastat med haspel.
            Jag vet inte om du testat att kasta med multi förrut?
            I sju-åtta års åldern låg man i stugan med ficklampan på axeln och drömde om dessa fantastiskt fina rullar.
            Många år senare efter bara fiskat haspel slog jag till och köpte "drömrullen". Ställde in mek-bromsen efter manualen och kastade.
            Rullen blev liggande i 10 år utan att användas igen innan jag fick lärdom om hur den verkligen fungerade. Gjorde rent rullen, ställde in den som jag lärt mig och ta mig tusan, nu funkade det!!
            Vad vill jag ha sagt med det här svamlet, jo om du inte har kastat förrut med multi så har du väldigt mycket att vinna på att låta någon multikastare visar dig grunderna i inställning av rullens kastbromsar och kastteknik, som skiljer sig lite från haspel.
            Mycket svammel blir det
            Nej, jag har inte kastat med multi förut.
            Låter som om det är bäst att knalla till en fysisk affär och prata med någon där om multi och kanske ev. få lite tips och så

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Pickels Visa inlägg
              Mycket svammel blir det
              Nej, jag har inte kastat med multi förut.
              Låter som om det är bäst att knalla till en fysisk affär och prata med någon där om multi och kanske ev. få lite tips och så

Mvh
              Låter som en bra idé!
              Använd även sökfunktionen här på FS, det finns en hel del läsvärt.....och även mycket svammel!
              Återkom gärna frampå och delge hur det gått med multi-köpen.
              Likaså om du har fler frågor, det finns inga dumma frågor men jäkligt många dumma svar!

Kommentera

Det blev ett set från Dogger
                Revo Toro NaCl 51
                Svartzonker Signature Spinn 8'6"
                Strike Wire Predator 0,36

Nu återstår bara att lära sig kasta med grejerna

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Pickels Visa inlägg
                  Det blev ett set från Dogger
                  Revo Toro NaCl 51
                  Svartzonker Signature Spinn 8'6"
                  Strike Wire Predator 0,36

Nu återstår bara att lära sig kasta med grejerna

Mvh
                  Skall bli kalasväder på söndag, om metrologerna har lyckats pricka rätt..

Köpte själv en NaCl 51, första multi, förra året. Hade inte ens brytt mig om att prova kasta multi efter allt snack om skatbon. Fiskat i över 30 år med enbart haspel.. Men, kollade några videor på youtube och läste på här på FS hur man kastar multi - noll skatbon förra året. Zilch, nada, inte ett. Har du tummen redo att bromsa linan just innan nedslaget så blir det inget trassel överhuvudtaget.

En markant skillnad mot haspel, som märktes direkt, var just hur rullen knuffar på lina, så du vill släppa linan tidigt i utkastet. Om jag släppte haspelrullen runt "kl 10", så är multin mer "kl 1" (eller absolut senast 12). Annars dyker draget rakt ner i vattnet. Hade jag inte reagerat snabbt på den biten hade det kunnat bli trassel, men tummen direkt på linan innan draget slog ner och den risken undanröjdes. Jag provade ett par kast med lite motstånd på på bromsen, men nästan omedelbart så tog jag bort allt motstånd. Den enda gången jag drar på litegrann nu är om jag kastar lätta, stora vobblers (typ Zalt) i kraftig vind.

Det är skitlätt, och jag känner mig som en idiot som inte skaffade multi. Finns inget skäl att harva haspel om du inte skall hålla på och kasta där det är trångt (från land, under träd).

En kort kommentar om vänster vs högervev: jag är högerhänt och vevar vänster på båda multi och haspel. Har sett en del av er argumentera för/emot det ena eller det andra här. Dock såg jag ingen ange just det skäl som gör att jag vevar vänster - det har ingenting med kastpositionen eller vikterna att göra. Det enkla skälet är bara att jag helt enkelt tycker att jag får mer direktkontakt, och snabbare. Dels håller jag rullen i högerhanden (bättre känsel och kraft), dels kan jag direkt börja veva efter nedslag utan att flytta spöt. Dels får jag mer rappt mothugg. Upplever att jag har full kontroll och max känsel på det här viset. Annars skulle det gå lika bra att kasta med vänster/veva med höger..

Kommentera

Det snackades ju lite spön i början av tråden... Vad skiljer ett spinnspö från haspel om man nu vänder haspelspöt "åt fel håll". Är spöna byggda på olika sätt med ryggrad och allt det snackas om?

Kommentera

Är spöna byggda på olika sätt med ryggrad och allt det snackas om?
                      Olika storlek,antal,placering av öglorna samt rullfästet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13