Spövård och småreparationer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spövård och småreparationer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spövård och småreparationer

    Rullvård känner varje seriös sportfiskare till.

    Finns det någon form av spövård? (Skriv gärna i tråden om hur ni sköter om era spön).

    Nu till de två frågeställningar som fick igång mig:

    1. Finns det någon "quick fix" för små skrap och sprickor i lacken vid lindningarna?

    2. A. Hur fräschar man upp ett foamhandtag? (Tänker inte på tvätt för det har jag koll på. Tänker på en motsvarighet till att slipa korkhandtag).
    B. Hur byter man ett utslitet foamhandtag?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    2: Om du vill byta hela foamen är det nog lite pill som väntar men inte omöjligt. Plocka av butten och skär ett snitt på längden längs hela handtaget och skala/bryt av bitar. Det sitter som fan ska du veta. Det kommer vara massor med lim- och foamrester på klingan som du får skrapa/slipa av försiktigt. Sedan är det bara att forma till ett nytt handtag av ny, fräsch EVA och fila upp innerdiametern på handtaget och kladda dit ordentligt med epoxi på klingan och trycka dit handtaget. Sist trycker du dit butten igen och sedan är det klart.

    Kommentera


    • #3
      1 en quick fix kan bara en transparent en komponent lack. Ta bort lös lack om det är någon. Putsa lacken med fin stålull eller fint våtslippapper innan du penslar på enkomponentslacken.
      2a. Om det är tryckmärken i formen. Om tex spöt legat mot en kant hela vintern så det blivigt som en skåra eller hål där foamen är intryckt (inte skadad) så kan man tydligen då ut det genom att ta fram vattenkokaren. Koka upp vatten och hälla på foamen. Då ska foamen svälla ut till sin ordinarie form. JAG har inte testat men sett en film när de gör det.
      2B. Läs inlägget ovan. Samma sätt som att byta korkhantag. Skillnaden är just bara materialet.
      http://uniquerods.se/
      Besök gärna min Facebook
      eller min Instagram för mer bilder

      Kommentera


      • #4
        Tack för alla tips. Vissa saker hade jag en hum om men det är bäst att höra med erfarna spöfixare.

        Två funderingar till:
        Om man har ett spö med glansig (lackad) klinga och den blir matt/smårepig. Finns det då någon spölack i sprayform att tillgå?

        Om en ganska stor bit av lacken vid en lindning spruckit och flagat av... kan man då bara pensla på spölack där lindningstråden är bar och det blir snyggt eller måste man slipa ner lite i kanterna för att få den nya lacken att fästa?
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-04-17, 17:37.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Spövård ! faktiskt först dom senaste åren som jag utfört något som kan liknas vid spövård.

          Det jag gör ibland är att tvätta korken med ljummet såpvatten och Scotchbrite. blir fint. Har flera spön som korken åkt bitar ur då jag fiskar i minusgrader. Korken blir fuktig med vatten i små porer mm vilket fryser och spränger bitar ur korken. Av den anledningen har jag provat att försegla korken med avsedd korkolja eller vad det nu är. Verkar ha gett effekt faktiskt. Brukar även torka av klingan då och då. Hålla bort saltavlagringar som fräter och nöter och hjälper solen att gå hårt åt klingan. Thats it . . . någon annan vård gör då inte jag.

          Övriga du nämner är av typen reparationer. Och det jag inte riktigt löst än är hur jag ska fixa dom bitar som rykt i korken. Typ spackel eller skära ut och limma i ny korkbit ?
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #6
            Exxet, du har rätt. Tråden borde snarare heta "Spövård och småreparationer".
            För själva vården är ju att spöet tvättas av efter fiske i mer salthaltigt vatten. Vid fiske i sötvatten räcker det att då och då torka av spöet med en fuktad trasa.

            Kork har jag aldrig behövt laga men småsprickor skulle jag använt filler till och större "hål" skulle jag fyllt med ny kork. Frågan är bara vilket lim som är vettigast...

            Ett tips har jag testat idag.
            Jag hällde kokande vatten på foamen på ett nyligen införskaffat begagnat spö (Savagear Titanium Spin 9" 6' 12-36 gram).
            Den ser ut som ny, trots att den var lite repig!

            Man såg verkligen hur foamen svällde i kontakt med vattnet men på en sekund återfick sin ursprungliga form.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-04, 11:35. Anledning: Fel siffra.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Min avsikt var definitivt inte att mina ord skulle kopplas till trådämnet. Ordet "SPÖVÅRD" är kort koncist och inbegriper även att repa. Det jag kom att tänka på nu var en annan tråd om hur man förvarar spöna. Det är ju också en form av vård.

              Tyvärr så tillhör jag den gamla skolan och har svårt att lära om. Man ställer helt sonika alla spön om varandra lutandes in i ett hörn. Där står dom lätt böjda i toppen år efter år förutom när dom fiskas. Kanske inte så bra.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #8
                När ni pratar om skadad kork kom jag o tänka på ett klipp jag såg, troligen på stora videokanalen.. Där togs helt enkelt det skadade bort. En ny ring delades på mitten och fogades ihop runt klingan igen.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Två funderingar till:
                  Om man har ett spö med glansig (lackad) klinga och den blir matt/smårepig. Finns det då någon spölack i sprayform att tillgå?

                  Om en ganska stor bit av lacken vid en lindning spruckit och flagat av... kan man då bara pensla på spölack där lindningstråden är bar och det blir snyggt eller måste man slipa ner lite i kanterna för att få den nya lacken att fästa?
                  Jag känner inte till någon sådan lack på sprayburk. Ta en lite större pensel än vanlig lackpensel till spöbyggnad. Sen penslar du på spöbyggnadslacken från sida till sida tunt under tiden som du snurrar spöt. Så blir det tunt och fint om du är noggran. Tänk på att ragga upp klingan med fint våtslippapper innan du börjar pensla bara.

                  Ta bort all lös lack och ragga upp lacken som är kvar innan du lägger på ny lack. Då kommer alla skarvar från gamla lacken försvinna. Och i och med att du slipar till den gamla lacken så fäster den nya mycket bättre.
                  http://uniquerods.se/
                  Besök gärna min Facebook
                  eller min Instagram för mer bilder

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu har jag inte enbart vårdat mina spön utan är i full gång med att förlänga ett bakhandtag på ett spö... men det är inte färdigt än.

                    Det finns dock ett tips som jag redan nu kan dela med mig av.

                    Om ni har ett spö med sprucken/dålig kork så är det ju rätt tidsödande att byta ut korken.
                    En bra och hållbar lösning är det material som används till handtagen på karpspön - shrink tube. Det är helt enkelt estetiskt tilltalande krympslang i jumboformat.

                    Det går att hitta produkten på E-bay (sök: "shrink tube" under kategorin sport eller testa med "rod wrap shrink" och liknande språkliga avarter).

                    Jag vet att många svär över den usla kork som sitter på äldre spön från Svartzonker (ABU) och här kan ni se skillnaden:
                    Click image for larger version

Name:	IMG_1396.jpg
Views:	1
Size:	951,3 KB
ID:	1783300
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 605 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 613 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    227 790 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X