Westin dynamic powercast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin dynamic powercast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Westin dynamic powercast

Någon som provat denna modell? Har kännt på Westin dynamic powershad, och blev grymt imponerad, ända tills jag hörde att det var dålig kvalitet/ felbyggd klinga och dom ofta går av! (eller är dom bättre nu???)

Har ett 7 år gammalt Edge tpr pike, som jag gillar, men klingan är överklassad, och håller inte alls 120gram som det står utan man kan kasta ca 80-100gram max!

Ska köpa ett spö med betydligt bättre ryggrad! Är powecast lika bra som jag tror de är, eller är dessa klingor åxå överklassade? Det finns ett Westin powercast som är klassat till 260gram!! Är dom lika överklassade som folk påstår så kanske denna klassning blir bra???
    Senast ändrad av ArcticDreamer; 2015-05-26, 16:07.

Tror det finns ett par trådar om detta spö, sökrutan fungerar bra

Kommentera

40-130gr 8.6 är överklassad, 100-110gr är mer riktigt på det spöt. Inte helt förtjust i det spöt, tycker att det är lite dålig ryggrad på det. Just nu använder jag mitt sletna SZ 8.6 40-140gr mest, skön klinga men tyvärr ganska kass kvalité på korken.

Kommentera

OK! Har du någon erfarenhet av BFT roots??? Hur är klassningen och klingan på dessa? Går i köpetankar för ett nytt spö med ordentlig ryggrad och som man med lätthet kan kasta beten upp emot 150 gram! och när jag menar med lätthet så menar jag att det ska kännas bekvämt att kasta med dom!
        När man lägger ut mycket pengar på en pryl så behöver man så mycket åsikter av andra som möjligt!

Men 7,9 fotaren BFT roots 170grams klassning kändes rejält styvt och anpassad för ändamålet!
        Senast ändrad av ArcticDreamer; 2015-05-26, 18:12.

Kommentera

Hej,

Jag har bl a PC 40-130 samt 120-260 och jag trivs utmärkt med båda. Använder det senare till tunga gummin (typ Curly Sue etc), samt största Magic Swimmer och SZ Jonnys Tail. Alla dessa har jag kastat också med det första, men jag kastar de tyngre dragen längre med det sistnämnda då det tillåter att laddas mer. Grymt sköna spön att drilla fisk med.

Kommentera

Jag har ett roots, 9' 150gr. Snabbare klinga än powercast och SZ, är ganska bra klassat på kastvikten. Ska man köra mycket 120-150gr beten så kan nog ett 7,9 roots funka fint om klassningen stämmer lika bra på det. Annars kan nog ett SZ 8,6' 220gr vara ett riktigt as till att kasta 150gr+, 140gr klingan trycker iväg betena bra och tror inte att 220gr är sämre.

Kommentera

Jag kör med ett powercast 260 gr och ett roots 7.9 170 gr. Gillar båda spöna och byter mellan dem men använder nog ändå powercastet mest. Det är riktigt skön klinga med rejäl ryggrad, huggen blir jävligt roliga på detta spö. Roots spöt är dock jäkligt nice också, lite lättare och lite flexiblare, du blir nog nöjd med vilket som.

Kommentera

Ett spö jag uppskattade till tyngre beten va Tackle Industries 9 fot klassat upp till 6 oz. Det va en riktig kastkanon till dom betena, inte det minsta nervöst uppe på 150g. Jag sålde vidare mitt pga att jag fiskar mest beten runt 100g & gillar hyffsat nätta rullar. Spöt blev onödigt brutalt för mitt fiske. Men jag uppskattade det.

En annat spö jag uppskattade va Okuma EVX muskie klassat upp till 8 oz (om jag inte minns fel). Det hanterar 150 g fint & är oxå mycket spö för pengarna.

Har även haft Edge Powercast upp till 130g, men blev aldrig helt överens med det. Passade bäst med 7 tums shadar/rubbers. Inte ett spö för stora beten. Jag uppskattar min Westin powershad mer. Rejälare ryggrad & känslig topp, en bra kombination för jiggfiske. Fiskar med det spöt idag & kommer piska på tills det brakar. Kan dock inte rekommendera det till andra av skälet du redan nämnt, många sådana som brakat av i toppen.

Har endera haft, provat eller grundligt klämt på/torrviftat de flesta spön i det där segmentet. När jag försöker läsa ut vad du är ute efter blir nog ändå mitt tips att titta efter ett Tackle Industries 9 upp till 6 oz. Om jag fastnat för fisket med Söderjiggen 30 cm & Big McRubber är det spöt jag hade fiskat dom betena med idag. Men vill inte släpa på fler än 3 spön, så min kompromiss i dagsläget är ett spinnspö för jiggar ca 9 tum/100g, ett haspelspö för jiggar 6 tum/40g & ett jerkspö för buster jerks.

Kommentera

Detta är ett bruksspö där man får riktigt mycket för pengarna.
                  Kastar vikter från 40 gr upp till 160-170 gr riktigt bra.

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-05-26, 21:20.

Kommentera

Intressant!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 232 visningar
                    0 gillar