Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Jo den tanken slog mig också, att någon har plockat ihop rullen. Det gör mig absolut inget. Har en del äldre 5000c som är helt original. För mig är IAR och snabbare utväxling användbart till mitt fiske :-)

    Jo det är kromat mässingsstativ.
    Rullen ser ut att vara en jubileumsmodell som Fiskarnas Redskapshandel hade ca 1989-1990.
    Samtliga delar stämmer tidsmässigt, men något IAR-lager ska den inte ha. På bilden som visar vevgaveln syns också att den inte är gjord för IAR (vevlagerhylsor för IAR har alltid en extra "krage" på utsidan som är enkel att känna igen).
    Senast ändrad av FRB; 2021-01-02, 10:40.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

      Rullen ser ut att vara en jubileumsmodell som Fiskarnas Redskapshandel hade ca 1989-1990.
      Samtliga delar stämmer tidsmässigt, men något IAR-lager ska den inte ha. På bilden som visar vevgaveln syns också att den inte är gjord för IAR (vevlagerhylsor för IAR har alltid en extra "krage" på utsidan som är enkel att känna igen).
      Förutom se snygga Ambassadeur finns det nämligen en anledning till varför jag hänger i denna tråden.
      En oerhört kunskap om enskilda rullar och Abu i allmänhet. Oerhört trevligt!


      Har sett denna en tid, sugen men tycker det är alldeles för mycket pengar. Har läst på lite och modellen producerades i 5000 ex. Inte direkt värdefull eller sällsynt men min sentimentala sida om en svunnen tid kicka in.

      Har gett bud på 1500 sek som vänligt avvisas, fräck då den ligger kvar och lämna nytt bud på 1300.
      Detta var mest taktik för att kanske få den för 1500 plus frakt. Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210102-110552.png
Views:	273
Size:	834,7 KB
ID:	2568062

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

        Rullen ser ut att vara en jubileumsmodell som Fiskarnas Redskapshandel hade ca 1989-1990.
        Samtliga delar stämmer tidsmässigt, men något IAR-lager ska den inte ha. På bilden som visar vevgaveln syns också att den inte är gjord för IAR (vevlagerhylsor för IAR har alltid en extra "krage" på utsidan som är enkel att känna igen).
        Jag tänkte också på det, att utåtbuktningen inte fanns.

        Men ska plocka isär rullen imorgon så kan jag återkomma ifall det är IAR eller inte. Men då veven stannar direkt så måste det väl vara IAR?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

          Förutom se snygga Ambassadeur finns det nämligen en anledning till varför jag hänger i denna tråden.
          En oerhört kunskap om enskilda rullar och Abu i allmänhet. Oerhört trevligt!


          Har sett denna en tid, sugen men tycker det är alldeles för mycket pengar. Har läst på lite och modellen producerades i 5000 ex. Inte direkt värdefull eller sällsynt men min sentimentala sida om en svunnen tid kicka in.

          Har gett bud på 1500 sek som vänligt avvisas, fräck då den ligger kvar och lämna nytt bud på 1300.
          Detta var mest taktik för att kanske få den för 1500 plus frakt. Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210102-110552.png
Views:	273
Size:	834,7 KB
ID:	2568062
          Har också lagt ett bud (1600kr) på den tidigare men han ville inte skicka den :-(

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

            Har också lagt ett bud (1600kr) på den tidigare men han ville inte skicka den :-(
            Haha okej då är jag chanslös med 1500.
            Väldigt sugen men tycker 2000 är för mycket, när jag hade kontakt för månad sedan skulle han kolla frakt med Schenker. Kolla med honom igen om du fortfarande är intresserad.

            Kommentera


            • ”Rullen ser ut att vara en jubileumsmodell som Fiskarnas Redskapshandel hade ca 1989-1990.
              Samtliga delar stämmer tidsmässigt, men något IAR-lager ska den inte ha. På bilden som visar vevgaveln syns också att den inte är gjord för IAR (vevlagerhylsor för IAR har alltid en extra "krage" på utsidan som är enkel att känna igen)." (FRB)

              Egentligen är det väl inte så viktigt och Alman verkar vara nöjd med de svar han fått (?), men nu har jag fått den jävla rullen på hjärnan och tycker ändå att det vore kul att få klarhet i ursprunget. Även om jag framställer mig som värsta besserwissern är sanningen att det finns rejäla kunskapsluckor.

              Om jag utgår från den sprängskiss som jag har tillgång till och som heter AMBASSADEUR 5000C 35th ANNV(84-3).gif vilket stämmer väl i tid, då Amabassadeuren introducerades i Napp och Nytt 1953 och således officiellt fyllde 35 år 1988. Men sprängskissen visar på dekaler på båda gavlarna. Lagren har här ett annat nummer (12667) än de gamla självcentrerade (5230) så det stämmer med FRB:s tanke. Dock är mutterlåsningen av typen plastkapsel (16561), medan Almans är kromad bricka (10274). Jag tycker också att vänstergaveln borde ha någon sorts dekor som markerar att detta är en jubileumsrulle, men det säger sprängskissen inget om.

              Men FRB (citerad) nämner ”Fiskarnas Redskapshandel”. Skulle de haft ett eget – ett år försenat – jubileum? Allting är möjligt.

              Kommentera


              • 5000C 35th Anniversary har inte något med denna rulle att göra.
                Ja, Fiskarnas lät ABU göra en jubileumsrulle för just Fiskarnas Redskapshandel. Jubileet är alltså inte ABUs utan för Fiskarnas Redskapshandel.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                  5000C 35th Anniversary har inte något med denna rulle att göra.
                  Ja, Fiskarnas lät ABU göra en jubileumsrulle för just Fiskarnas Redskapshandel. Jubileet är alltså inte ABUs utan för Fiskarnas Redskapshandel.
                  Undrar hur många jubileumsrullar och special Abu gjort gemom åren.

                  Felvevad och dessutom fiskar jag aldrig gädda, inte med stora gummibeten eller dylikt.
                  Men priset är väl helt okej och snygg är den också! Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210102-131628.png
Views:	244
Size:	851,3 KB
ID:	2568076

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

                    Haha okej då är jag chanslös med 1500.
                    Väldigt sugen men tycker 2000 är för mycket, när jag hade kontakt för månad sedan skulle han kolla frakt med Schenker. Kolla med honom igen om du fortfarande är intresserad.
                    nejdå, det var ca1månad sedan jag erbjöd honom 1600kr och då han inte vile skicka rullen så la jag ner projektet. Jag tycket absolut att du ska försöka med 1500kr. Han kanske har insett att han inte kommer få så mycket mer. Den har ändå varit ute ett tag nu.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                      nejdå, det var ca1månad sedan jag erbjöd honom 1600kr och då han inte vile skicka rullen så la jag ner projektet. Jag tycket absolut att du ska försöka med 1500kr. Han kanske har insett att han inte kommer få så mycket mer. Den har ändå varit ute ett tag nu.
                      Märkligt! Han var inte omöjlig skicka, tydligt billigare än han trodde.
                      Han verkade svår förhandla med räknade med nästan 2000.

                      Chilimannen ligger i på Tradera än 9000 SEK men fortfarande inga bud.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 655 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 820 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X